Brno i 100 gazowych autobusów
Dopravnípodnik města Brna w ofensywie. Po zakupie 35 szt. Solarisów Urbino 18 z silnikami Diesla teraz czeskie miasto stawia na gaz. Wybudowano stację zasilania CNG, odebrano testową partię 12 autobusów, a w tym miesiącu wyłoniono dostawcę kolejnych 88 gazowców. Została nim firma Zliner, która do końca czerwca 2015 r. przekaże DPMB pojazdy typu SOR NBG 12 i Iveco Urbanway CNG. Ta sama spółka dostarczyła w tym roku pierwszą partię 12 gazowych pojazdów –6 szt. SOR NBG 12 oraz 6 szt. Citelis CNG. Najnowsze autobusy zostały zamówione w dwóch wariantach wyposażenia: typowo miejskiej, do obsługi linii w centrum miasta (32 szt.) oraz lokalnej, do obsługi podmiejskich (56 szt.) Łącznie daje to równo sto pojazdów CNG o długości 12 m (maxi). Jak na pierwsze gazowe zakupy to dość intensywne tempo. Zakup nowej floty to jeden filarów gazyfikacji miejskiej komunikacji w Brnie, drugim jest oczywiście stacja zasilania, którą czeski przewoźnik oficjalnie otworzył 12 września 2014 r. –„Brno uruchomiło program związany z ochroną środowiska. Jego motto brzmi „Oddychać!”. W ramach projektu sadzimy drzewa, dążymy do usprawnienia ruchu oraz inwestujemy w gazową komunikację miejską”–powiedział podczas otwarcia stacji CNG burmistrz miasta Roman Onderka. –„To nie tylko najbardziej nowoczesna stacja tankowania gazu w Czechach, ale również w całej Europie.’ Jeśli chodzi o parametry techniczne to może ona działać w sposób ciągły, tankując dziesięć pojazdów na godzinę, co przekłada się na 1 autobus na ok. pięć minut. Łączna pojemność zbiorników CNG wynosi 5600 litrów. Specjalnie na potrzeby nowego obiektu wybudowano nową podstację zasilania. Stacja ma też generator Diesla, który jest automatycznie załączany w przypadku braku prądu. –„Ta stacja to symbol zmian zarówno w zarządzie miasta, jak i w spółce transportu publicznego. Wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu chciałbym podziękować’ –powiedział dyrektor DPMB MilošHavránek. –„Otworzyliśmy się na nowe technologie, które dają nam, jak i miastu Brno nowe możliwości.”Główne cele gazowego projektu DPMB są trzy: – zmniejszyć negatywny wpływ eksploatacji autobusów na środowisko w Brnie aż do 766 kg pyłów rocznie, – zwiększyć udział autobusów niskopodłogowych z 40% do 70%;oraz zmniejszyć koszty funkcjonowania transportu publicznego. Aktualnie DPMB posiada flotę 301 autobusów, z których najstarszy pochodzi z 1989 r. Dwie trzecie autobusów nie spełnia wyższych norm niż Euro 3. Teraz to diametralnie się zmieni, a Brno testuje już kolejne gazowe autobusy –w październiku na dwumiesięczne testy przejechał minibus StratosLF38CNG, który działa na liniach43 i64.