Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Brno i 100 gazowych autobusów

infobus
22.10.2014 22:32

Dopravnípodnik města Brna w ofensywie. Po zakupie 35 szt. Solarisów Urbino 18 z silnikami Diesla teraz czeskie miasto stawia na gaz. Wybudowano stację zasilania CNG, odebrano testową partię 12 autobusów, a w tym miesiącu wyłoniono dostawcę kolejnych 88 gazowców. Została nim firma Zliner, która do końca czerwca 2015 r. przekaże DPMB pojazdy typu SOR NBG 12 i Iveco Urbanway CNG. Ta sama spółka dostarczyła w tym roku pierwszą partię 12 gazowych pojazdów –6 szt. SOR NBG 12 oraz 6 szt. Citelis CNG. Najnowsze autobusy zostały zamówione w dwóch wariantach wyposażenia: typowo miejskiej, do obsługi linii w centrum miasta (32 szt.) oraz lokalnej, do obsługi podmiejskich (56 szt.) Łącznie daje to równo sto pojazdów CNG o długości 12 m (maxi). Jak na pierwsze gazowe zakupy to dość intensywne tempo. Zakup nowej floty to jeden filarów gazyfikacji miejskiej komunikacji w Brnie, drugim jest oczywiście stacja zasilania, którą czeski przewoźnik oficjalnie otworzył 12 września 2014 r. –„Brno uruchomiło program związany z ochroną środowiska. Jego motto brzmi „Oddychać!”. W ramach projektu sadzimy drzewa, dążymy do usprawnienia ruchu oraz inwestujemy w gazową komunikację miejską”–powiedział podczas otwarcia stacji CNG burmistrz miasta Roman Onderka. –„To nie tylko najbardziej nowoczesna stacja tankowania gazu w Czechach, ale również w całej Europie.’ Jeśli chodzi o parametry techniczne to może ona działać w sposób ciągły, tankując dziesięć pojazdów na godzinę, co przekłada się na 1 autobus na ok. pięć minut. Łączna pojemność zbiorników CNG wynosi 5600 litrów. Specjalnie na potrzeby nowego obiektu wybudowano nową podstację zasilania. Stacja ma też generator Diesla, który jest automatycznie załączany w przypadku braku prądu. –„Ta stacja to symbol zmian zarówno w zarządzie miasta, jak i w spółce transportu publicznego. Wszystkim, którzy przyczynili się do tego sukcesu chciałbym podziękować’ –powiedział dyrektor DPMB MilošHavránek. –„Otworzyliśmy się na nowe technologie, które dają nam, jak i miastu Brno nowe możliwości.”Główne cele gazowego projektu DPMB są trzy: – zmniejszyć negatywny wpływ eksploatacji autobusów na środowisko w Brnie aż do 766 kg pyłów rocznie, – zwiększyć udział autobusów niskopodłogowych z 40% do 70%;oraz zmniejszyć koszty funkcjonowania transportu publicznego. Aktualnie DPMB posiada flotę 301 autobusów, z których najstarszy pochodzi z 1989 r. Dwie trzecie autobusów nie spełnia wyższych norm niż Euro 3. Teraz to diametralnie się zmieni, a Brno testuje już kolejne gazowe autobusy –w październiku na dwumiesięczne testy przejechał minibus StratosLF38CNG, który działa na liniach43 i64.

Solarisy w barwach Dopravnípodnik města BrnaOtwarcie nowej stacji CNG w zajezdni DPMB Slatina Otwarcie nowej stacji CNG w zajezdni DPMB Slatina Otwarcie nowej stacji CNG w zajezdni DPMB Slatina
Gazowy projekt DPMB została dofinansowany z Programu Operacyjnego Ochrony Środowiska. Ze środków własnych spółka zakupiła:
– 12 autobusów Citelis 12 CNG o wartości 71 400 000 mln CZK netto;
– stację paliw w zajezdni Slatina za około 50 mln CZK.
Natomiast w ramach unijne dotacji zakupiono 88 autobusów Urbanway 12 CNG za cenę 554 400 000 CZK netto.
Najnowsze gazowe autobusy we flocie DPMBNajnowsze gazowe autobusy we flocie DPMBNajnowsze gazowe autobusy we flocie DPMBNajnowsze gazowe autobusy we flocie DPMB