Bridgestone przejmuje TomTom Telematics
Firma Bridgestone Europe podpisała z TomTom umowę przejęcia jejoddziału usług telematycznych o wartości 910 milionów euro.
Zawarte porozumienie połączy największego na świecieproducenta opon i wyrobów z gumy oraz europejskiego lidera w dziedziniecyfrowych usług flotowych. TomTom Telematics przyspieszy zmianę kierunku rozwojufirmy Bridgestone w stronę dostawcy rozwiązań w zakresie mobilności. Ponadtopołączenie obu firm pozwoli Bridgestone na dotarcie do większej liczby klientówz ofertą opon i rozwiązań cyfrowych. Dostęp do bazy danych pozwoli Bridgestoneskuteczniej projektować opony, szczególnie w oparciu o wirtualne modelowanie itestowanie nowych produktów, z korzyścią dla wszystkich klientów, w tymproducentów samochodów.
Najnowsza inwestycja wynika z wcześniejszych działańBridgestone, których celem jest wzmocnienie potencjału firmy w dziedzinierozwiązań cyfrowych. W szczególności związanych z rozwojem platform cyfrowychoraz gromadzeniem i analizą danych z czujników. Efektem tych prac jestwdrożenie szeregu nowoczesnych aplikacji, takich jak: Tirematics, Mobox,FleetPulse oraz Bridgestone Connect.
TomTom Telematics, lider w bardzo szybko rosnącej branży,doskonale wpisuje się w strategię Bridgestone. Firma posiada dużą i wciążrosnącą grupę stałych użytkowników dysponujących ponad 860 000 pojazdów, zktórych dwie trzecie to samochody ciężarowe. Firma oferuje doskonałej jakościprofilowane systemy telematyczne, takie jak WebFleet i NextFleet. Codziennie obsługuje ponad 800 milionówpozycji GPS, 3.3 milionów podróży oraz ponad 200 milionów odebranychwiadomości.
Platforma TomTom umożliwia klientom, takim jak floty, czyfirmy leasingowe, usprawnienie ich działalności. Umożliwia także współpracę zpartnerami, takimi jak producenci samochodów, ze względu na bogatą wiedzę oużytkowaniu pojazdów. Zarząd TomTom Telematics odniósł sukces, stalezwiększając bazę klientów i utrzymując z roku na rok zyskowną działalność.Firma jest również dobrze przygotowana do przyszłego rozwoju rozwiązańflotowych oraz do opracowywania nowych modeli biznesowych opartych nainnowacyjnych aplikacjach.
Bridgestone ma również wiele atutów, które pozwolą na rozwójfirmy TomTom Telematics. Spółka może czerpać z silnej wartości marki, dużejbazy klientów, statusu preferowanego dostawcy u wielu wiodących producentówpojazdów i flot oraz bazy 2600 serwisów w regionie EMEA. Ponadto Bridgestoneoferuje największe w branży inwestycje w badania i rozwój, a także DigitalGarage z siedzibą w Rzymie, którego celem jest rozwój cyfrowych rozwiązań wzakresie mobilności.
Mówią obie strony
Paolo Ferrari, CEO i President of Bridgestone EMEA,Executive Vice President of Bridgestone Group, powiedział: “TomTom to dla nasidealny partner. Nasza wiedza i możliwości uzupełniają się wzajemnie, costwarza doskonałe warunki do rozwoju rozwiązań flotowych i wzmocnienia naszychkompetencji w dziedzinie technologii cyfrowych. Dzięki uzupełnieniu naszejoferty uzyskamy znaczne korzyści, co pozwoli nam, skuteczniej sprzedawać oponyi usługi. Mamy teraz dobrą pozycję w regionie EMEA, aby przyspieszyćdziałalność opartą o analizę danych, poszerzyć bazę klientów flotowych iwykorzystać szybko rosnące możliwości w branży motoryzacyjnej.”
„Doceniamy wiedzę i doświadczenie zarządu TomTomTelematics i jego 670 pracowników. Naszą intencją jest rozwój jegodziałalności. Chcemy, aby TomTom Telematics nadal obsługiwał klientów takskutecznie, jak robił to przez ostatnie kilka lat i wykorzystał swoją pozycjęlidera na szybko rosnącym rynku.
„Po dokładnej analizie wielu opcji strategicznychuznaliśmy, że sprzedaż TomTom Telematics firmie Bridgestone leży w najlepszyminteresie zarówno TomTom Telematics, jak i naszej podstawowej działalności wbranży ” – skomentował Harold Goddijn, CEO, TomTom. „Będziemy nadalinwestować w nasz innowacyjny system tworzenia map, umożliwiając ich szybszeaktualizacje przy jednoczesnym obniżeniu kosztów operacyjnych, torując drogę doautonomicznej jazdy.”
„TomTom Telematics to numer jeden w Europie, świadczącyusługi telematyczne i stale rozwijający bazę pojazdów obsługiwanych na całymświecie” – dodaje Thomas Schmidt, dyrektor zarządzający TomTom Telematics.”Oczekujemy przyspieszenia naszego ambitnego planu rozwoju i wykorzystanianowych możliwości w ramach Bridgestone. Jednocześnie liczymy, że przejęciebędzie płynne, bez zakłóceń dla naszych klientów, dostawców ipracowników.”
Szczegóły transakcji
Po zakończeniu transakcji Bridgestone przejmie cały kapitałzakładowy TomTom Telematics za kwotę 910 milionów EUR, z zastrzeżeniemzwyczajowych korekt zamknięcia. Przejęcie jest finansowane z dostępnych środkówwłasnych i oczekuje się, że transakcja spowoduje wzrost zysku na (jedną) akcjęjuż w pierwszym roku. Przejmowany jest jedynie oddział telematyczny firmyTomTom.
Przewiduje się, że transakcja zostanie sfinalizowananajpóźniej w drugim kwartale 2019 roku. Transakcja nadal podlega odpowiednimzezwoleniom organów nadzoru, konsultacjom z organami przedstawicielskimipracowników TomTom i zatwierdzaniu akcjonariuszy TomTom.
Doradcą finansowym Bridgestone jest Morgan Stanley, a firmaSimmons & Simmons działa jako doradca prawny.
„