Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Brema zamawia pięć eCitaro z nowymi bateriami

infobus
18.12.2020 08:39

Kolejne niemieckie miasto zamawia elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro z innowacyjnymi bateriami polimerowymi.

Firma Bremer Straßenbahn AG (BSAG), operator transportu publicznego w Bremie, zrobiła kolejny krok w kierunku elektryfikacji oferty lokalnego transportu publicznego. Spółka zakupiła 5 szt. autobusów eCitaro, których przekazanie  nastąpi na początku 2022 roku. Mercedes-Benz zapewni również infrastrukturę ładowania dla nowych pojazdów. W ramach dostawy, BSAG otrzyma też pięć stacjonarnych systemów ładowania, każdy o mocy 150 kW, a także trzy mobilne ładowarki warsztatowe, każda o mocy 40 kW. Kontrakt obejmuje również serwis pojazdów.

Wyjątkowe baterie

Zamówione autobusy to 12-metrowe, trzydrzwiowe modele Mercedes-Benz eCitaro wyposażone w innowacyjne akumulatory  ze stałym elektrolitem. Cechują się one bardzo wysoką gęstością energetyczną. Jest ona większa o około jedną czwartą niż w przypadku klasycznych baterii litowo-jonowych nowej generacji z ciekłym elektrolitem. Efektem tego jest znacząca pojemność energetyczna, która w eCitaro dla Bermy wynosi 441 kWh. W tej technologii akumulatorów nie stosuje się też pierwiastka chemicznego kobaltu, dzięki czemu produkcja komponentów jest bardzo przyjazna dla środowiska.

Na szczególną uwagę zasługuje także ich wysoka żywotność oraz wydłużona gwarancja , która standardowo obejmuje okres do dziesięciu lat.

Ponieważ akumulatory polimerowe mają ograniczoną zdolność do szybkiego ładowania, Mercedes-Benz oferuje jako alternatywę nową generację stosowanych dotychczas akumulatorów NMC. Ich skład został dobrany w taki sposób, by podczas ładowania dużą mocą można było stosować wysokie prądy ładowania, i aby dzięki dużej gęstości energii umożliwiały one również uzyskanie dużego zasięgu. Nowa generacja baterii NMC posiada znacznie większą pojemność, co tym samym zwiększa też zasięg. Przy pojemności około 33 kWh – zamiast dotychczasowych 24 kWh – na jeden moduł baterii daje to całkowitą wydajność sięgającą do 396 kWh przy maksymalnej liczbie zainstalowanych jednostek. Nowe pryzmatyczne baterie NMC posiadają identyczną geometrię z obecnie stosowanymi bateriami i dysponują takimi samymi złączami.

Bremeński standard

Pięć autobusów elektrycznych BSAG wyróżnia szereg specyficznych elementów wyposażenia. Należą do nich podnoszona platforma dla niepełnosprawnych przy pierwszym wejściu oraz dwa miejsca parkingowe dla wózków inwalidzkich lub wózków dziecięcych:  po prawej stronie przed drugimi drzwiami + drugie - po przeciwnej stronie.

Fotele pasażerskie (made in Neu-Ulm) mają pokrycie z tkaniny, które wraz z obiciami ścian bocznych z filcu tworzy atmosferę podwyższonego komfortu.

Kierowcy eCitaro będą mieć do dyspozycji m.in. system Sideguard Assist, który chroni w „martwym polu” pieszych i rowerzystów, szczególnie podczas skrętu w prawo. Jednocześnie skutecznie pomaga kierowcom w wykonywaniu innych codziennych zadań. Fotel kierowcy jest klimatyzowany i podgrzewany, a także posiada elektrycznie regulowane podparcie lędźwi. Lusterko wewnętrzne jest również regulowane elektrycznie za pomocą przycisku.

Jak powiedział Hajo Müller, Zarząd BSAG: „Kupując autobusy elektryczne eCitaro, jesteśmy na dobrej drodze do nowoczesnego i przyjaznego dla środowiska transportu publicznego. Decydując się na nowe autobusy, BSAG korzysta z wieloletniego doświadczenia i wiedzy."

Dodajmy, że BSAG przewozi codziennie około 300 000 osób, dysponując flotą ok. 120 tramwajów i prawie 220 autobusów z czego ok. połowa nosi trójramienną gwiazdę. Sieć autobusowa obejmuje ponad 40 linii o łącznej długości około 500 kilometrów. W pełni elektryczne autobusy Mercedes-Benz eCitaro, które są obecnie zamawiane, są częścią strategii ochrony klimatu w niemieckim mieście. Celem BSAG jest konwersja połowy floty na napęd elektryczny do roku 2025.

ELEKTRYCZNE CITARO W LICZBACH

Długość: 12,1 m

Szerokość: 2,55 m

Wysokość: 3,40 m

Masa własna: około 14 300 kg

Moc silników: maksymalnie 2 x 125 kW (2x170 KM)

Prędkość maksymalna: 80 kilometrów na godzinę

Zasięg: do 320 kilometrów