BredaMenarinibus – miejski, mały specjalista
infobus
26.05.2010 21:38
BredaMenarinibus – miejski, mały specjalista
Podczas majowych targów w Sosnowcu mieliśmy okazję bliżej poznać zasłużoną dla autobusowego przemysłu w Europie włoską firmę BredaMenarinibus, która na SilesiaExpo pokazała tylko dwa pojazdy ze swojej bardzo szerokiej oferty. Zacznijmy od historii –producent z siedzibą w Bolonii rozpoczął działalność w 1919 roku i od początku znalazł się w awangardzie technologicznych rozwiązań stosowanych w autobusach. Na konto firmy możemy m.in. zaliczyć: wprowadzenie hamulców tarczowych (od początku lat 80-tych);wyprodukowanie pierwszego autobusu klasy mini i midi o obniżonej podłodze;zastosowanie niezależnego zawieszenia na wszystkich osiach;wprowadzenie szyny CAN z diagnostyką pokładową czy uruchomienie w 1990 r. pierwszej seryjnej produkcji autobusów gazowych. Jak widać liczba zasług jest długa i tym większy prestiż dla sosnowieckich targów, że udało im się ściągnąć tak doświadczonego producenta do Polski. Aktualnie firma zatrudnia ok. 300 pracowników;posiada zdolność produkcyjną na poziomie 500 pojazdów rocznie (taki wynik odnotowała firma w 2009 r.) i specjalizuje się w produkcji autobusów miejskich i podmiejskich, zasilanych zarówno olejem napędowym, jak i gazem oraz energią elektryczną. Jednak najlepiej BredaMenarinibus czuje się w segmencie mini i midi, gdzie naprawdę niektóre rozwiązania firmy –jak chociażby konstrukcja Zeus czy Vivacity+C CNG –budzą szacunek. Zróbmy teraz szybki przegląd oferty producenta.
Zeus M 200 E
To wyjątkowy pojazd w ofercie BredaMenarinibus, który można powiedzieć jest jego wizytówką w zakresie specjalnych konstrukcji miejskich. Dzięki ciągłemu postępowi technicznemu baterii ten minibus staje się coraz bardziej atrakcyjnym środkiem transportu. Gwarantuje on zerową emisję spalin i hałasu przy jednoczesnym, całkiem przyzwoitym zasięgu 120 km. W układzie napędowym zastosowano chłodzony wodą silnik prądu zmiennego o mocy 30 kW i system kontroli falownika –oba wyprodukowane przez Ansaldo Trasporti. Maksymalna prędkość pojazdu to 45 km/h. Cena – ok. 170 tys. euro. W naszym regionie pierwsze dwa takie pojazdy zakupiła czeska Praga.
Avancity i Vivacity+
Vivacity+ oznacza klasę midi pojazdów miejskich o długościach 7,90 m (Vivacity+C) i 9,40 m (Vivacity+M), które przede wszystkim przeznaczone są do obsługi tras zlokalizowanych w historycznych centrach oraz sieci komunikacyjnej w małych i średnich miastach. Ich max. pojemność wynosi odpowiednio 56 miejsc (w tym 12 siedzących) i 78 miejsc (w tym 11 siedzących). Są one oferowane zarówno wersji z silnikiem Diesla (6-cylindowa jednostka Deutz (!) TCD 2013 Euro 5 (system SCR) o mocy 158 kW (215 KM) ze skrzynią ZF 5HP-504), jak i CNG (6-cylindowa jednostka Mercedes-Benz 906LAG EEV o mocy 170 kW (231 KM) ze skrzynią ZF 5HP-504). Pojemność zlokalizowanych na dachu pojemników z gazem wynosi 1070 l. Zdaniem producenta Vivacity+ CNG to obecnie jedyny w Europie niskopodłogowy autobus w tej klasie zasilany gazem ziemnym. Dodajmy, że cała rodzina posiada niezależne zawieszenie Voith, produkowane we Włoszech przez firmę Graziano.
Avancity to najbardziej pojemna rodzina BredaMenarinubus, gdzie możemy rozróżnić 5 podstawowych modeli autobusów:
– Avancity+N o długości 10,8 m i max. pojemności 93 pasażerów (w tym 16. na miejscach siedzących), wyposażony w silnik Deutz TCD 2013 Euro 5 (system SCR) o mocy 213 kW (290 KM) ze skrzynią ZF 5HP-594;
– Avancity+N CNG o długości 10,8 m i max. pojemności 93 pasażerów (w tym 16. na miejscach siedzących), wyposażony w silnik Mercedes-Benz 906LAG EEV o mocy 205 kW (279 KM) ze skrzynią ZF 5HP-504;
– Avancity+L o długości 12 m i max. pojemności 110 pasażerów (w tym 20. na miejscach siedzących), wyposażony w silnik Deutz TCD 2013 Euro 5 (system SCR) o mocy 213 kW (290 KM) ze skrzynią ZF 5HP-594;
– Avancity+L CNG o długości 12 m i max. pojemności 103 pasażerów (w tym 20. na miejscach siedzących), wyposażony w silnik Mercedes-Benz 906LAG EEV o mocy 205 kW (279 KM) ze skrzynią ZF 5HP-504;
– Avancity+S o długości 18,12 m i max. pojemności 170 pasażerów (w tym 36. na miejscach siedzących), wyposażony w silnik MAN D2066 LUH42 EEV o mocy 235 kW (320 KM) ze skrzynią Voith DIWA 864.5.
Dodatkowo BredaMenarinubus oferuje przegubowy trolejbus Avancity+ S HTB z osprzętem Skoda.
Międzymiastowy Lander
I najnowsza propozycja BredaMenarinibus –międzymiastowy autobus Lander, który stanowi kolejny etap w strategii rozwoju firmy. Wyróżnia go zewnętrzny design –zunifikowany z miejskimi rodzinami. Jego podstawowa długość to 12,2 m, co przekłada się na max. pojemność 76 miejsc, w tym 53 siedzące. W układzie napędowym zastosowano silnik MAN LUH43 D2066 o pojemności 10,5 l. BredaMenarinibus liczy, że Lander przejmie część udziału na międzymiastowym rynku we Włoszech, na którym ostatnio osłabła dominacja dotychczasowych głównych graczy, jak Irisbus czy Cacciamali i coraz większa rolę zaczynają odgrywać importerzy.
Ostatnie kontrakty
Spośród ostatnich zamówień wygranych przez BredaMenarinubus na uwagę zasługują na pewno cztery najwazniejsze:
– turecki kontrakt o wartości 11 200 tys. euro na dostawę do gminy Kocaeli 45 niskopodłogowych, gazowych autobusów. Wszystkie pojazdy zostały dostarczone na początku 2010 r.;
– madrycki kontrakt o wartości 15 mln euro na dostawę 54 gazowych autobusów dla Empresa Municipal de Transportes de Madrid (EMT Madrid);
– rzymski kontrakt o wartości około 40 milionów euro na dostawę 45 autobusów przegubowych z napędem hybrydowym do Roma Metropolitane. Umowa obejmuje także opcję na dostawę kolejnych 45 sztuk. Co ciekawe zamówienia jest realizowane w ramach nowego partnerstwa pomiędzy BredaMenarinubus a Skoda Electric, które przewiduje dalszą współpracę przemysłową –także na innych rynkach;
– kontrakt dla STP Brindisi na dostawę dziewięciu autobusów Vivacity na gaz ziemny.
Czy producent odniesie sukces na polskim rynku? Patrząc na ceny autobusów i zaangażowanie przedstawicieli firmy na targach w Sosnowcu –raczej nie. Tegoroczną wizytę Włochów trzeba potraktować jako przyjacielskie odwiedziny i turystyczną wycieczkę.