Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bratysława zamawia na początek 50 autobusów

infobus
03.03.2014 21:53
Słowacka firma DopravnýpodnikBratislava (DPB) ogłosiła dwa przetargi na zakup nowego taboru. Łącznie spółka chce kupić 50 szt. autobusów, w tym 25 szt. w wersji standardowej i 25 szt. w wersji przegubowej. Szacunkowa wartość całego kontraktu (razem z opcjami) to 25 mln EUR netto. W ramach pierwszego zamówienia DPB chce zakupić:
– 5 szt. autobusów niskopodłogowych o długości do 10 m i pojemności co najmniej 60 pasażerów. W opcji przewoźnik może zakupić dodatkowo 5 szt. tego typu pojazdów(szacunkowa wartość tego kontraktu to 2 mln EUR netto;
– 20 szt. autobusów niskopodłogowych długości do 12,5 m i pojemności co najmniej 90 pasażerów. W opcji przewoźnik może zakupić dodatkowo 20 szt. tego typu pojazdów(szacunkowa wartość tego kontraktu to 8 mln EUR netto);
Natomiast w ramach drugiego przetargu rozstrzygnie się zakup 25 szt. autobusów przegubowych o długości do 18,75 m i pojemności co najmniej 150 osób. W opcji przewoźnik może zakupić dodatkowo 25 szt. tego typu pojazdów. Szacunkowa wartość tego kontraktu to 15 mln EUR netto. Jak widać w ramach opcji jest szansa na zwiększenie bratysławskiego zamówienie aż o 100%, czyli łącznie firma może zakupić 100 autobusów o łącznej wartości 25 mln EUR. Spółka ma dwa lata od momentu podpisania umowy, aby skorzystać z tej możliwości. Wszystkie pojazdy mają zostać dostarczone do zajezdni stołecznego przewoźnika do listopada br. Termin dostawy to także drugie pod względem ważności kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty. Najważniejsza jest oczywiście najniższa cena z wagą 75%. Potem mamy wspominany termin dostawy –10%. Z kolei maksymalna pojemność autobusu oceniana jest na 5%;podobnie jak: liczba miejsc siedzeń (bez tzw. flipów) –5% oraz poziom rozwiązań technicznych –5%. O tym jakie firmy złożyły swoje oferty w przetargu DPB dowiemy się 4 kwietnia.
Jeden z najnowszych trolejbusów SOR-Škoda 30 Tr dla Bratysławy
Aktualnie Bratysława dysponuje flotą 448 autobusów, z czego ok. 140 szt. pojazdów ma wiek ponad 12 lat. Większość egzemplarzy z grupy „weteranów”to midibusy (w większości modele SOR B 9,5) oraz pojazdy o bardzo dużej pojemności (w tym przede wszystkim 92 egzemplarze Ikarus 435 oraz Karosa B 741 CNG). Sytuacja jest szczególnie zła wśród pojazdów przegubowych, które są coraz częściej wycofane z eksploatacji z powodu korozji. W 2014 roku przewoźnik powinien wycofać z eksploatacji ok. 140 pojazdów. –„Nie mamy pojazdy zapasowych, co powoduje spore problemy w normalnym funkcjonowaniu komunikacji autobusowej –podkreślił w grudniu 2013 r. Milan Ftáčnik, burmistrz Bratysławy. Wówczas też Rady Miasta zatwierdziła na odnowę taboru pożyczkę w wysokości maksymalnie 13 mln EUR (wersja podstawa zamówienia). Na możliwość skorzystania przez DPB z opcji zakupów musza wyrazić zgodę radni. To ostrożne podejście do zakupów autobusów wynika z dużego zadłużenia miasta i sporych transportowych wydatków. Tylko w tym roku Bratysława m.in. odbiera 80 szt. trolejbusów SOR-Škoda, w tym 50 szt. standardowych modeli 30 Tr oraz 30 szt. przegubowych 31 Tr.