Bratysława z przetargiem na 50 trolejbusów! Od 12 do 24 m
Po udanych testach trolejbusów hybrydowych jesienią ubiegłego roku, 22 kwietnia Dopravný podnik Bratysława ogłosił przetarg na 50 trolejbusów w trzech wersjach gabarytowych.
Warunek jest jeden – muszą pokonać część trasy bez sieci napowietrznej – tylko na pokładowych bateriach.
trzy rodzaje – trzy zadania
Zgodnie z zapowiedziami, https://transinfo.pl/infobus/bratyslawa-zachwycona-po-tescie-trollino-24-film/ stolica Słowacji myśli także o najdłuższych pojazdach – o długości 24 metrów, ale nie tylko. Zamówienie zostało podzielone na trzy części:
- 11 szt. trolejbusów solo - 12-metrowych o pojemności co najmniej 70 pasażerów. . Całkowita szacunkowa wartość zamówienia wynosi 7.205.000 EUR bez VAT / 32.827.421 PLN, co daje jednostkową cenę trolejbusu typu MAXI na poziomie 2.984.311 PLN netto;
- 23 szt. trolejbusów przegubowych - 18-metrowych o pojemności co najmniej 115 pasażerów. Szacunkowa wartość zamówienia to 18.783.000 EUR bez VAT / 85.579.104 PLN, co daje jednostkową cenę trolejbusu typu MEGA na poziomie 3.720.830 PLN netto;
- 16 szt. trolejbusów dwuprzegubowych - 24-metrowych o pojemności co najmniej 160 pasażerów. Szacunkowa wartość zamówienia to 19.413.000 EUR bez VAT / ok. 88.449.510 PLN netto, co daje jednostkową cenę trolejbusu typu MEGA XL na poziomie 5.528.094 PLN netto.
Dodajmy, że całe zamówienia jest dofinansowane z unijnych środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Infrastruktury.
Bratysławskie plany
Wszystkie pojazdy będą w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane. Przypomnijmy, że w listopadzie spółka DPB testowała Trollino 24 i pojazd ten bez problemu pokonał m.in. ostre zakręty na trasie linii 201.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Chcielibyśmy skorzystać z megatrolejbusów na jednej z najbardziej ruchliwych linii w stolicy i tym samym zastąpić dotychczasowe 19-metrowe przegubowe trolejbusy – informuje DPB Bratysława.
Z kolei pod koniec października 2020 roku firma przetestowała 18-metrowy trolejbus hybrydowy marki Solaris, wypożyczony z Czeskich Budziejowic. Te testy również okazały się sukcesem, dlatego firma planuje teraz zakup do 23 takich pojazdów.
-„Ich przeznaczenie to linie na lotnisko, a na trasie linii 210 z Dworca Głównego do Nowego SND zastąpiliby obecnie kursujące tam trolejbusy generatorami diesla. Dzięki trolejbusom hybrydowym i budowie linii napowietrznej do budynku teatru, trasa ta zostałaby przedłużona poniżej mostu SNP. W ten sposób połączyłby kilka ważnych węzłów przesiadkowych dla osób podróżujących do i z Bratysławy.
Trzeci kontrakt to zakup 11 szt. 12-metrowych trolejbusów, które obsłużą nową linię między stacjami Koliba, Hrad i Hlavní.
-„Jestem dumny, że nawet w trudnej sytuacji ze znaczną utratą przychodów spowodowaną pandemią koronawirusa, możemy nadal odnawiać naszą flotę dzięki efektywnemu wykorzystaniu eurofunduszy. Dzięki tym pojazdom transport publiczny w Bratysławie będzie znacznie bardziej przyjazny dla środowiska, lepszy jakościowo, a na kilku liniach wymienimy autobusy za trolejbusy”- podsumował Martin Rybanský, prezes zarządu DPB.