BP Tour najbliżej tczewskiego kontraktu. Gryf i Mobilis ponad budżetem
25 lutego Zakład Usług Komunalnych w Tczewie otworzył oferty w przetargu na obsługę autobusowych linii przez okres aż 10 lat, czyli od 2023 r. do 2033 r.
Zgodnie z oczekiwaniami o to zamówienie ubiegają się trzej przewoźnicy: - pomorski Gryf, który występuje tutaj w roli gospodarza broniącego kontraktu; - warszawski Mobilis, który zgodnie z przyjętą strategią, ekspansywnie poszukuje wszędzie nowych możliwości rozwoju; - podobnie zresztą jak lubelski BP Tour, który nie tak dawno wygrał pakiet linii w Gdańsku i jak widać świetnie czuje się nad polskim morzem. To trójka do tczewskiego zamówienia.
TRZY oferty
Na początku przypomnijmy, że jest to drugie liniowe zamówienie - po ZTZ Rybnik - w którym zamawiający wymaga wprowadzenia do ruchu także autobusów elektrycznych i to w zakresie trzech klas: MIDI, MAXI i MEGA. Do tego wszystkie pojazdy mają być fabrycznie nowe To z jednej strony pokazuje stopień skomplikowania zamówienia, zaś z drugiej jego prestiżową pozycję na komunikacyjnej mapie Polski.
-"Trzy oferty wpłynęły na przetarg dotyczący świadczenia usług przewozowych transportu zbiorowego dla potrzeb komunikacji miejskiej w Tczewie w latach 2023 - 2033. Oferty opiewają na kwotę od 95 mln do 146 mln zł i tylko jedna mieści się w budżecie zaplanowanym na to zadanie. Oferty złożyła firmy: PA Gryf Sp. k.z Żukowa, Mobilis Sp. z o.o. z Warszawy oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BP Tour z Bełżyc. Wszystkie oferty zostaną przeanalizowane. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług komunikacji miejskiej w Tczewie we wszystkie dni tygodnia, 25 nowymi fabrycznie autobusami (w ruchu) niskopodłogowymi, w tym co najmniej 8 elektrycznymi, według rozkładów jazdy opracowanych przez zamawiającego, wraz z emisją sprzedażą i kontrolą biletów za te usługi. - powiedziała Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Tczewie.
Przypomnijmy, wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, a część taboru elektryczna. Obecnie usługi na rzecz miasta świadczy Gryf, który w 2019 roku zastąpił Meteora. Umowę z tym przewoźnikiem wstępnie przewidziano na 1,5 roku - bo po tym okresie tczewscy urzędnicy planowali rozpisać przetarg nową 10-letnią umowę już ze wspólnym biletem dla całego Pomorza. Chodzi o tzw. "Falę", której wdrożenie jednak znacznie się opóźniło, przez co umowę z Gryfem trzeba było przedłużyć. Teraz wszystko wskazuje na to, że z karty, która pozwoli na opłacanie podróży we wszystkich środkach lokomocji na Pomorzu, skorzystamy w 2023 roku, kiedy na ulice Tczewa wyjedzie nowy przewoźnik.
Złożone dzisiaj trzy oferty zostaną teraz ocenione przez tczewską komisję według następujących kryteriów:
- Cena wykonania zamówienia - 60 pkt
- Ukształtowanie podłogi autobusów (bez żadnych stopni w drzwiach) - 20 pkt
- Unifikacja, czyli te same autobusy w grupie B i C – 20 pkt
Kwota (brutto) jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 102.550.000,00 PLN brutto. Poniżej trzy złożone dzisiaj oferty, z których tylko jedna – od BP Tour – mieści się w tczewskim budżecie. Naszym zdaniem, lubelski przewoźnik jest najbliżej zwycięstwa, ale zarówno Gryf, jak i Mobilis tak łatwo tego nie odpuszczą i już pewnie szykują protest w KIO opierający się na zarzucie stosowania
Nr | Przewoźnik | Cena brutto | Stawka wzkm brutto |
1 | Przewozy Autobusowe GRYF, Żukowo | 146.360.891,60 zł | 9,98 zł |
2 | Mobilis, Warszawa | 128.552.440,66 zł | 8,77 zł |
3 | BP TOUR, Bełżyce | 94996586,26 zł | 6,48 zł |
Tczewski zakres
Przedmiotem tczewskiego zamówienia jest obsługa autobusowych linii komunikacji miejskiej w następujących ramach:
we wszystkie dni tygodnia, 25 autobusami miejskimi niskopodłogowymi (6 w grupie A, 18 w grupie B i 1 w grupie C), w tym co najmniej 8 elektrycznymi wg rozkładów jazdy opracowanych przez zamawiającego, wraz z emisją, sprzedażą i kontrolą biletów na te usługi.
Szacunkowa liczba wozokilometrów objętych niniejszym zamówieniem wynosi: 14 652 500, w tym przewidywana praca roczna wynosi:
- w 2023 roku (4 miesiące) – około 498 520,
- w latach 2024–2032 – około 1 465 250 na rok,
- w 2033 roku (8 miesięcy) – około 966 730.3.
Szacunkowa liczba wozokilometrów z podziałem na grupy autobusów w okresie realizacji zamówienia:
- grupa A: 3 516 600,
- grupa B: 10 549 800,
- grupa C: 586 100,
25 nowych autobusów
Co do autobusów objętych kontraktem, to mają to być pojazdy fabrycznie nowe - rok produkcji 2023 lub późniejszy, przy czym pierwsza rejestracja autobusu na trzy miesiące przed rozpoczęciem obsługi linii lub później. Pojazdy z silnikami diesla mają spełniać normę emisji spalin co najmniej Euro 6. Co do klas mamy następujący podział:
Świadczenie usług w grupie A realizowane ma być 6 autobusami miejskimi niskopodłogowymi typu: KN – o długości od 9,51 m do 11,00 m lub SN – o długości od 11,01 m do 13,50 m lub PN – o długości od 17,50 m, w tym co najmniej 3 autobusami elektrycznymi typu: eKN – o długości od 9,51 m do 11,00 m lub eSN – o długości od 11,01 m do 13,50 m, ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.
Świadczenie usług w grupie B realizowane ma być 18 autobusami miejskimi niskopodłogowymi typu: PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Szkolny Lion`s Intercity zadebiutuje w Gminie Jedlińsk ZKKM Chrzanów zamawia przewozy liniowe na cztery lata. Poprzez trzy przetargi SN – o długości od 11,01 m do 13,50 m lub PN – o długości od 17,50 m, w tym co najmniej 5 autobusami elektrycznymi typu: eSN – o długości od 11,01 m do 13,50 m, ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.
Świadczenie usług w grupie C realizowane ma być 1 autobusem miejskim niskopodłogowymi typu: PN lub ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.
Co do elektrobusów, to zamawiajacy ma takie główne wymagania: dopuszczalne jest zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych o sumarycznej mocy 120 kW dla autobusu eKN i 150 kW dla autobusu eSN; zastosowane baterie mają być przystosowane do szybkiego ładowania mocą do 450 kW o pojemności nie mniejszej niż 210 kWh dla autobusu eKN i nie mniejszej niż 280 kWh dla autobusu eSN; pojazdy mają być przystosowane do ładowania pantografem odwróconym poprzez zakup i montaż pantografowego złącza ładowania po sześciu latach eksploatacji Ilość energii zmagazynowanej w pojeździe powinna umożliwić przejechanie w pełni obciążonego autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, a maksymalny spadek pojemności baterii może wynieść 20%. W przypadku większego spadku pojemności baterii – wymiana na nowe.
Trochę historii
Obecnie usługi na rzecz miasta świadczy Gryf, który w 2019 roku zastąpił Meteora. Umowę z tym przewoźnikiem wstępnie przewidziano na 1,5 roku - bo po tym okresie tczewscy urzędnicy planowali rozpisać przetarg nową 10-letnią umowę już ze wspólnym biletem dla całego Pomorza. Chodzi o tzw. "Falę", której wdrożenie jednak znacznie się opóźniło, przez co umowę z Gryfem trzeba było przedłużyć.
Teraz wszystko wskazuje na to, że z karty, która pozwoli na opłacanie podróży we wszystkich środkach lokomocji na Pomorzu, mieszkańcy Tczewa skorzystają w 2023 roku, kiedy na ulice miasta wyjedzie nowy przewoźnik.