Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

BP Tour najbliżej tczewskiego kontraktu. Gryf i Mobilis ponad budżetem

infobus
25.02.2022 19:00

25 lutego Zakład Usług Komunalnych w Tczewie otworzył oferty w przetargu na obsługę autobusowych linii przez okres aż 10 lat, czyli od 2023 r. do 2033 r.

Zgodnie z oczekiwaniami o to zamówienie ubiegają się trzej przewoźnicy: - pomorski Gryf, który występuje tutaj w roli gospodarza broniącego kontraktu; - warszawski Mobilis, który zgodnie z przyjętą strategią, ekspansywnie poszukuje wszędzie nowych możliwości rozwoju; - podobnie zresztą jak lubelski BP Tour, który nie tak dawno wygrał pakiet linii w Gdańsku i jak widać świetnie czuje się nad polskim morzem. To trójka do tczewskiego zamówienia.

TRZY oferty

Na początku przypomnijmy, że jest to drugie liniowe zamówienie - po ZTZ Rybnik - w którym zamawiający wymaga wprowadzenia do ruchu także autobusów elektrycznych i to w zakresie trzech klas: MIDI, MAXI i MEGA. Do tego wszystkie pojazdy mają być fabrycznie nowe To z jednej strony pokazuje stopień skomplikowania zamówienia, zaś z drugiej jego prestiżową pozycję na komunikacyjnej mapie Polski.

-"Trzy oferty wpłynęły na przetarg dotyczący świadczenia usług przewozowych transportu zbiorowego dla potrzeb komunikacji miejskiej w Tczewie w latach 2023 - 2033. Oferty opiewają na kwotę od 95 mln do 146 mln zł i tylko jedna mieści się w budżecie zaplanowanym na to zadanie. Oferty złożyła firmy: PA Gryf Sp. k.z Żukowa, Mobilis Sp. z o.o. z Warszawy oraz Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BP Tour z Bełżyc. Wszystkie oferty zostaną przeanalizowane. Przedmiotem zamówienia jest świadczenie usług komunikacji miejskiej w Tczewie we wszystkie dni tygodnia, 25 nowymi fabrycznie autobusami (w ruchu) niskopodłogowymi, w tym co najmniej 8 elektrycznymi, według rozkładów jazdy opracowanych przez zamawiającego, wraz z emisją sprzedażą i kontrolą biletów za te usługi. - powiedziała Małgorzata Mykowska, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Tczewie.

Przypomnijmy, wszystkie autobusy mają być fabrycznie nowe, a część taboru elektryczna. Obecnie usługi na rzecz miasta świadczy Gryf, który w 2019 roku zastąpił Meteora. Umowę z tym przewoźnikiem wstępnie przewidziano na 1,5 roku - bo po tym okresie tczewscy urzędnicy planowali rozpisać przetarg nową 10-letnią umowę już ze wspólnym biletem dla całego Pomorza. Chodzi o tzw. "Falę", której wdrożenie jednak znacznie się opóźniło, przez co umowę z Gryfem trzeba było przedłużyć. Teraz wszystko wskazuje na to, że z karty, która pozwoli na opłacanie podróży we wszystkich środkach lokomocji na Pomorzu, skorzystamy w 2023 roku, kiedy na ulice Tczewa wyjedzie nowy przewoźnik.

 Złożone dzisiaj trzy oferty zostaną teraz ocenione przez tczewską komisję według następujących kryteriów:

  • Cena wykonania zamówienia - 60 pkt
  • Ukształtowanie podłogi autobusów (bez żadnych stopni w drzwiach) - 20 pkt
  • Unifikacja, czyli te same autobusy w grupie B i C – 20 pkt

Kwota (brutto) jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 102.550.000,00 PLN brutto. Poniżej trzy złożone dzisiaj oferty, z których tylko jedna – od BP Tour – mieści się w tczewskim budżecie.  Naszym zdaniem, lubelski przewoźnik jest najbliżej zwycięstwa, ale zarówno Gryf, jak i Mobilis tak łatwo tego nie odpuszczą i już pewnie szykują protest w KIO opierający się na zarzucie stosowania

NrPrzewoźnikCena bruttoStawka wzkm brutto
1Przewozy Autobusowe GRYF, Żukowo146.360.891,60 zł9,98 zł
2Mobilis, Warszawa128.552.440,66 zł8,77 zł
3BP TOUR, Bełżyce94996586,26 zł6,48 zł

Tczewski zakres

Przedmiotem tczewskiego zamówienia jest obsługa autobusowych linii komunikacji miejskiej w następujących ramach:

we wszystkie dni tygodnia, 25 autobusami miejskimi niskopodłogowymi (6 w grupie A, 18 w grupie B i 1 w grupie C), w tym co najmniej 8 elektrycznymi wg rozkładów jazdy opracowanych przez zamawiającego, wraz z emisją, sprzedażą i kontrolą biletów na te usługi.

Szacunkowa liczba wozokilometrów objętych niniejszym zamówieniem wynosi: 14 652 500, w tym przewidywana praca roczna wynosi:

  • w 2023 roku (4 miesiące) – około 498 520,
  • w latach 2024–2032 – około 1 465 250 na rok,
  • w 2033 roku (8 miesięcy) – około 966 730.3.

Szacunkowa liczba wozokilometrów z podziałem na grupy autobusów w okresie realizacji zamówienia:

  • grupa A: 3 516 600,
  • grupa B: 10 549 800,
  • grupa C: 586 100,

25 nowych autobusów

Co do autobusów objętych kontraktem, to mają to być pojazdy fabrycznie nowe - rok produkcji 2023 lub późniejszy, przy czym pierwsza rejestracja autobusu na trzy miesiące przed rozpoczęciem obsługi linii lub później. Pojazdy z silnikami diesla mają spełniać normę emisji spalin co najmniej Euro 6. Co do klas mamy następujący podział:

Świadczenie usług w grupie A realizowane ma być 6 autobusami miejskimi niskopodłogowymi typu: KN – o długości od 9,51 m do 11,00 m lub SN – o długości od 11,01 m do 13,50 m lub PN – o długości od 17,50 m, w tym co najmniej 3 autobusami elektrycznymi typu: eKN – o długości od 9,51 m do 11,00 m lub eSN – o długości od 11,01 m do 13,50 m, ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.

Świadczenie usług w grupie B realizowane ma być 18 autobusami miejskimi niskopodłogowymi typu: PRZESIĄDŹ SIĘ NA: Szkolny Lion`s Intercity zadebiutuje w Gminie Jedlińsk ZKKM Chrzanów zamawia przewozy liniowe na cztery lata. Poprzez trzy przetargi SN – o długości od 11,01 m do 13,50 m lub PN – o długości od 17,50 m, w tym co najmniej 5 autobusami elektrycznymi typu: eSN – o długości od 11,01 m do 13,50 m, ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.

Świadczenie usług w grupie C realizowane ma być 1 autobusem miejskim niskopodłogowymi typu: PN lub ePN – o długości od 17,50 m do 18,50 m.

Co do elektrobusów, to zamawiajacy ma takie główne wymagania: dopuszczalne jest zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych o sumarycznej mocy 120 kW dla autobusu eKN i 150 kW dla autobusu eSN; zastosowane baterie mają być przystosowane do szybkiego ładowania mocą do 450 kW o pojemności nie mniejszej niż 210 kWh dla autobusu eKN i nie mniejszej niż 280 kWh dla autobusu eSN; pojazdy mają być przystosowane do ładowania pantografem odwróconym poprzez zakup i montaż pantografowego złącza ładowania po sześciu latach eksploatacji Ilość energii zmagazynowanej w pojeździe powinna umożliwić przejechanie w pełni obciążonego autobusu przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, a maksymalny spadek pojemności baterii może wynieść 20%. W przypadku większego spadku pojemności baterii – wymiana na nowe.

Trochę historii

Obecnie usługi na rzecz miasta świadczy Gryf, który w 2019 roku zastąpił Meteora. Umowę z tym przewoźnikiem wstępnie przewidziano na 1,5 roku - bo po tym okresie tczewscy urzędnicy planowali rozpisać przetarg nową 10-letnią umowę już ze wspólnym biletem dla całego Pomorza. Chodzi o tzw. "Falę", której wdrożenie jednak znacznie się opóźniło, przez co umowę z Gryfem trzeba było przedłużyć.

Teraz wszystko wskazuje na to, że z karty, która pozwoli na opłacanie podróży we wszystkich środkach lokomocji na Pomorzu, mieszkańcy Tczewa skorzystają w 2023 roku, kiedy na ulice miasta wyjedzie nowy przewoźnik.