Bozankaya i Sileo z umową na 100 trolejbusów dla Bukaresztu. Czeka nas przełom?

infobus
31.03.2020 14:00

Burmistrz Bukaresztu, Gabriela Firea podpisała umowę na zakup 100 nowych trolejbusów dla zakładów miejskich komunikacyjnych Societatea de Transport Bucureşti (STB). Pojazdy dostarczy turecko-niemieckie konsorcjum, które tworzą Bozankaya i Sileo. To oznacza mocne wejście na rynek trolejbusów w Europie nowego gracza. Początek dużego zamieszania, a może przetasowania?

Przypomnijmy, że bukaresztański przetarg wygrał jedyny oferent, który zdecydował się na złożenie wiążącej propozycji. To międzynarodowe konsorcjum, które tworzy turecka Bozankaya i niemieckie Sileo.

Wszystkie trolejbusy dla STB od konsorcjum będą w pełni niskopodłogowe i z nadwoziami o długości ok. 12m. Wartość zamówienia to 214 488 800 RON, czyli ok. 195,7 mln PLN. A to świadczy o tym, że będą one wyposażone w dodatkowy napęd w postaci baterii trakcyjnych. Ich pojemność ma zapewniać możliwość przejechania na dystansie min. 20 km na odcinkach bez poboru prądu z sieci trakcyjnej.

Poza trolejbusami dostawca ma przekazać STB bogatą „wyprawkę”. Obejmie ona oprogramowanie diagnostyczne, wybrane części zamienne oraz materiały eksploatacyjne, których wymiana będzie niezbędna przy obsługach okresowych. Każdy trolejbus będzie objęty czteroletnią gwarancją całopojazdową lub do osiągnięcia przebiegu 240 000 km. Całe zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 24 miesięcy od podpisania umowy. Pierwsze dostawy mają ruszyć jeszcze w tym roku.

Duże zakupy
„Cieszę się, że robimy kolejny krok naprzód, aby odnowić flotę STB i wyeliminować stare, intensywnie zanieczyszczające środowisko pojazdy. Jest to korzystny projekt dla podniesienia jakości komunikacji miejskiej, ale także zwiększenia jakości powietrza w stolicy.” – powiedziała Gabriela Firea, burmistrz Bukaresztu.

Tym samym liczba nowych pojazdów komunikacji miejskiej zakontraktowanych dotychczas przez obecne władze rumuńskiej stolicy w celu modernizacji floty STB sięga łącznie 630 sztuk. Wolumen ten obejmuje właśnie zamówionych 100 trolejbusów od Bozakayi i Sileo, 400 z silnikami diesla Euro 6 od Otokara, a także rozpoczęte właśnie dostawy 130 autobusów hybrydowych Mercedes Citaro C2.

Słów jeszcze kilka terminarzu dostaw turecko-niemierckich trolejbusów. Zgodnie z umową pierwsze pojazdy będą przekazywane STB od listopada 2020 r. Kolejne transza rozplanowano na okres kolejnych 16 miesięcy. To oznacza, że koniec dostaw spodziewany jest w lutym 2022 r.

Czas na zmiany?
Zwycięstwo Bozankayi i Sileo w Bukareszcie to bardzo ważna wiadomość dla europejskiego rynku trolejbusów i nie tylko. Do gry wszedł właśnie nowy gracz, który dzięki referencjom od klienta z terenu Unii Europejskiej będzie miał zapewne apetyt na znacznie więcej.

To m.in. może oznaczać, że Solaris, Hess i Skoda, którzy do tej pory praktycznie zdominowali Europę będą musieli wykazać się czymś więcej niż dotychczas. Bozakaya i Sileo mogą bowiem okazać się bardzo agresywną konkurencją. Szczególnie po zdobyciu szansy na pozyskanie nowych kompetencji jaką przecież jest tak duży kontrakt jak omawiany Bukareszt.