Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bosch i większa wydajność e-napędu

infobus
29.08.2013 22:05
Zwiększenie wydajności akumulatorów dla pojazdów elektrycznych i hybrydowych –taki jest cel projektu realizowanego przez firmy Bosch i Pro Design Electronicoraz dwie szkoły wyższe. Program wspiera niemieckie ministerstwo edukacji i badań.
Pojazdy elektryczne i hybrydowe są głównym elementem zrównoważonego rozwoju mobilności. Przeszkodą na drodze codziennego korzystania z samochodów elektrycznych są akumulatory, które nie oferują jeszcze optymalnej wydajności, bezpieczeństwa i trwałości. Inteligentny system sterowania pracą akumulatora ma zapewnić w przyszłości bardziej efektywne wykorzystanie energii gromadzonej przez akumulator i znaczne zwiększenie zasięgu samochodów z napędem elektrycznym.
Projekt IntLiIon ma na celu stworzenie inteligentnych technik transmisji danych dedykowanych akumulatorom litowo-jonowym. Jego częścią jest badanie innowacyjnych systemów komunikacyjnych zwiększających efektywność sterowania i nadzoru każdego z ogniw akumulatora, których liczba może dochodzić do 100. Innowacyjna metoda, w której wykorzystuje się obwód elektryczny akumulatora do transmisji danych stanowi fundament technologiczny projektu. „Power Line Communication”ma umożliwić w przyszłości przesyłanie ważnych informacji do centralnego sterownika. Pozwoli to uniknąć dodatkowego, kosztownego okablowania do przesyłu danych, jakie dotychczas było stosowane we wszystkich systemach akumulatorowych. –Każde ogniwo akumulatora będzie indywidualnie nadzorowane i sterowane –wyjaśnia dr Jens Strobel, koordynator projektu ze spółki Robert Bosch GmbH. Ponadto możliwe będzie optymalne wykorzystanie potencjału energetycznego akumulatora: jeżeli któreś z ogniw akumulatora litowo-jonowego nie będzie pracowało z najwyższą efektywnością, będzie można wymienić to ogniwo na nowe, bez konieczności wymiany całego akumulatora. Taka procedura chroni zasoby, obniża koszty i toruje drogę zrównoważonemu rozwojowi mobilności.
Projekt badający możliwości wykorzystania obwodu elektrycznego akumulatora do przesyłu danych zgromadził kompetentnych partnerów: spółkę Robert Bosch GmbH jako koordynatora projektu oraz spółkę Pro Design Electronic GmbH, szkołę wyższą w Hanowerze oraz Instytut technologii w Hanowerze (KIT). Całkowity budżet projektu wynosi 4,3 mln euro. Dotacja niemieckiego ministerstwa edukacji i badań jest częścią planu działań o nazwie „Energooszczędna i bezpieczna elektromobilność “(STROM 2) w ramach programu „IKT 2020 –badania na rzecz innowacji“realizowanego przez rząd niemiecki. Celem programu jest wypromowanie Niemiec jako wiodącego dostawcy technologii dla elektromobilności oraz wkład w stworzenie przyszłościowych koncepcji mobilności.