Bosch: ABS w standardzie
Od 1 lipca 2006 nowe samochody sprzedawane na polskim rynku powinny być standardowo wyposażone w system ABS. Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził w 1978 roku ABS do produkcji seryjnej, zaś w tym roku na rynku zadebiutowała najnowsza wersja systemu- ABS 8.1. Z przeprowadzonych w czerwcu przez ARC badań wynika, że 75% badanych kierowców zna system ABS, a dla 1/3 jest on ważnym kryterium przy wyborze samochodu. 1 lipca 2006 roku weszło w Polsce w życie dobrowolne zobowiązanie producentów samochodów w zakresie wyposażania nowych pojazdów w układ ABS. Zgodnie z tym zobowiązaniem, wszystkie nowo sprzedawane na terytorium Wspólnoty Europejskiej samochody osobowe oraz lekkie ciężarowe, tzn. takie, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 2,5 tony, powinny być standardowo wyposażane we wspomniany układ. W piętnastu 'starych’ Krajach Członkowskich, powyższe zobowiązanie funkcjonuje już od 1 lipca 2004 r. Do porozumienia przystąpiły: Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA, Japońskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów JAMA oraz Koreańskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów KAMA. Celem nadrzędnym porozumienia jest poparcie producentów pojazdów zrzeszonych w wymienionych organizacjach dla unijnego programu poprawy bezpieczeństwa na drogach. W 1978 roku Bosch jako pierwszy producent na świecie wprowadził ABS do produkcji seryjnej. System zadebiutował w klasie S Mercedesa, a wkrótce potem w BMW serii 7. ABS zapobiega blokowaniu się kół w przypadku hamowania z pełną siłą, dzięki czemu pojazd pozostaje sterowny, a kierowca ma możliwość ominięcia przeszkody w trakcie hamowania. W tym roku firma wprowadziła do produkcji seryjnej zmodernizowaną wersję ABS. System ABS 8.1 jest oparty na ulepszonej koncepcji regulacji elektrycznego silnika napędzającego pompę modulatora hydraulicznego, którego prędkość obrotową można teraz dopasować do konkretnej sytuacji na drodze. Inżynierowie zastosowali mniejszy silnik elektryczny, co znacząco wpłynęło na wielkość komponentu. Zoptymalizowano ponadto sterowanie pompą i zaworami. W najnowszej wersji ABS 8.1 modulator hydrauliczny wraz ze sterownikiem elektronicznym ma po raz pierwszy pojemność mniejszą niż 1 litr i waży zaledwie 1,4 kg. Bardziej elastyczne sterowanie prędkością obrotową silnika elektrycznego dodatkowo obniża poziom drgań i wiążący się z tym poziom emisji hałasu. Inżynierom udało się także osłabić intensywność wyższych częstotliwości w ogólnej emisji szumów, co ma znaczący wpływ na poprawę komfortu jazdy. Na mokrych, zaśnieżonych lub oblodzonych drogach system ABS 8.1 odznacza się krótszą niż dotychczas drogą hamowania, a niższy pobór prądu kompaktowego silnika pompy nie obciąża sieci pokładowej.