Bolonia zamawia pierwsze autobusy elektryczne. Od VDL
Boloński operator TPER i VDL Bus & Coach rozpoczynają długoterminową współpracę.
Na początek do Bolonii trafi siedem elektrycznych autobusów miejskich z serii Citea z nowej generacji.
Włoski przyczółek
TPER, jedna z największych włoskich firm transportu publicznego, zrobiła pierwszy krok w elektryfikacji swojego taboru. Pierwsze zakupy to 7 szt. VDL Citea SLF-120 Electric. Z kolei umowa ramowa przewiduje wprowadzenie na linie łącznie 20 elektrobusów klasy MAXI.
Dostawa do Bolonii to drugi e-kontrakt spółki VDL Bus & Coach we Włoszech. W maju zeszłego roku holenderska firma dostarczyła dwa elektrobusy do transportu między parkingami a terminalami lotniska Mediolan Malpensa.
-„Miasta we Włoszech coraz częściej przechodzą na zrównoważony transport publiczny” - mówi Massimiliano Costantini, dyrektor zarządzający VDL Bus & Coach Italia. - „Jesteśmy dumni, że TPER wykorzystał nasze doświadczenie jako lidera w dziedzinie e-mobilności w Europie. Nasze autobusy elektryczne przejechały ponad 125 milionów kilometrów, co jest wyraźnym dowodem naszych kompetencji. To zamówienie wzmacnia naszą pozycję na rynku i świadczy o naszej ambicji odegrania ważnej roli w przejściu Włoch na bezemisyjny transport publiczny”.
Dodajmy, że w latach 2015-2021 VDL Bus & Coach dostarczył łącznie ponad 900 elektrobusów do 11 krajów, co dało mu 20% udział w europejskim rynku pojazdów elektrycznych.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Citea 2022
Bolonia odbierze swoje pojazdy Citea w 2022 roku. Pojazdy będą kursować na liniach autobusowych 28 i T1. Holendrzy są odpowiedzialni zarówno za dostawę e-busów, jak i wdrożenie infrastruktury ładowania. W zajezdni TPER zostaną postawione wielostanowiskowe ładowarki, dzięki czemu trzy autobusy będą mogły być ładowane jednocześnie. W tym zakresie VDL Bus & Coach tradycyjnie współpracuje z Helioxem.
Zamówione egzemplarze Citea SLF-120 Electric mają baterie o pojemności 350 kWh i 31+2 miejsca siedzące, a także mogą pomieścić 49 pasażerów stojących. Andrea Bottazzi, kierownik ds. utrzymania ruchu i logistyki w TPER tak skomentował ten kontrakt:
-„Mamy wielkie ambicje, aby uczynić transport publiczny bardziej zrównoważonym. Nasze doświadczenie na tym polu to elektryczne minibusami, które mają zasięg baterii do 100 kilometrów, ale dopiero teraz zaczynamy dziewiczy rejs z prawdziwymi autobusami elektrycznymi. Szukaliśmy niezawodnego, doświadczonego partnera, szczególnie w zakresie infrastruktury ładowania i dlatego cieszymy się, że VDL Bus & Coach wygrał ten przetarg.”
Obecnie TPER (Emilia-Romagna Passenger Transport) zatrudnia ponad 2500 pracowników i rocznie realizuje ponad 50 milionów kilometrów, w tym 44,2 miliona kilometrów drogami i prawie 6 milionów kilometrów koleją. Dodajmy, że Bolonia jest stolicą włoskiego regionu Emilia-Romagna, a miasto znajduje się w pierwszej dziesiątce największych miast we Włoszech z liczbą prawie 400 000 mieszkańców.