Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bogdan wygrywa ze Skodą i wchodzi do Czech!

infobus
26.04.2021 11:00

Ukraińska marka nie daje o sobie zapomnieć i po kontrakcie dla Lublina - zrealizowanym wspólnie z Ursusem - teraz wygrała (wspólnie z czeską firmą Envi) przetarg na dostawę sześciu trolejbusów T70120 do czeskiej Jihlavy. To jej debiut na rynku naszych południowych sąsiadów.

Bogdan oferując niższą cenę pokonał faworyta w tym przetargu – Škodę Electric. Dodajmy, że ten zakup został dofinansowany z środków unijnych.

Dostawa 2022

Zamówione pojazdy dotrą do Jihlavy najpóźniej w połowie 2022 roku, czyli w ciągu 14 miesięcy.  To sześć dwuosiowych, niskopodłogowych, trzydrzwiowych trolejbusów Bogdan T70120. Firma Dopravní podnik města Jihlavy zapłaci za nie 71.400.000 CZK netto / ok. 12.594.960 PLN, co daje jednostkową kwotę za trolejbus na poziomie 11.900.000 CZK netto / ok. 2.099.160 PLN. Z kolei Škoda Electric złożyła ofertę na sumę 82.170.000 CZK netto / ok. 14.494.788 PLN netto.

W ubiegłym roku Škoda dostarczyła do Jihlavy 10 szt. trolejbusów Škoda 32 Tr, z których siedem było bateryjnych. I kiedy wydawało się, że czeski producent „zgarnie” kolejny kontrakt z Jihlavy – pojawił się Bogdan…  

DPMJ już wcześniej zapowiadało, że wdroży nowe trolejbusy na liniach, które obecnie są obsługiwane wyłącznie przez autobusy. Linie przewidziane do elektryfikacji to 3, 12 i 10 plus zwiększenie frekwencji na linii trolejbusowej C.

Z Cegelec

Ukraińskie trolejbusy spełniają warunki Jihlavy, czyli mają autonomicznie pokonać 12 km poza siecią trakcyjną. Ponadto wyposażone zostaną w system informacji, monitoringu oraz automatycznego liczenia pasażerów. Wszystkie będą miały osprzęt elektryczny praskiej firmy Cegelec.

Pojawienie się nowego gracza na czeskim rynku trolejbusów może ułatwić lokalnym firmom transportowym zakup nowych pojazdów w bardziej atrakcyjnych cenach - informuje czeski portal ZDOPRAVY.CZ. Do tej pory przez wiele lat tylko Škoda Electric zdobywała kontrakty na dostawę trolejbusów w Czechach. Pojawienie się ukraińskiego producenta - oraz równoległa konkurencja ze strony SOR Libchavy - doprowadziła do znacznego obniżenia cen, co pokazał przetarg w Brnie. Škoda oferowała tam przegubowe trolejbusy po cenach, po jakich rok temu dostarczała tylko krótsze, 12-metrowe pojazdy.

Na koniec warto tutaj przypomnieć, że ukraiński producent Bogdan jest jednym z największych producentów trolejbusów w Europie. Dlatego jest pewne, że firma będzie próbowała swoich sił w kolejnych, lukratywnych przetargach na unijnym rynku.