BMZ-Poland o projekcie elektrycznego piętrusa
Hiszpański producent Unvi zaprosił do prac nad projektem elektrycznegoautobusu piętrowego trzy firmy:
-
w zakresie baterii – BMZ-Poland
-
w zakresie układu napędowego – Ziehl-Abegg
-
w zakresie integracji systemów – SAV Studio Damian Talar
-„Te trzy firmy współpracowały już przy kilkuprojektach autobusowych i są doświadczonym zespołem” – podkreślił EloyPerez Martinez z Unvi. – „To zapewniło sprawne i szybkie wejście narynek.”
Piętrowy cel
Razem to międzynarodowe konsorcjum opracowało elektryczny,dwupokładowy, niskopodłogowy autobus Unvi Cabrio o dwóch osiach i długości 12 m. W wersjipodstawowej pojazd posiada dwoje drzwi, a w środku znajdują się łącznie 74miejsca siedzące. Jego zasięg operacyjny to ok. 120km. Więcej o tym wyjątkowym autobusie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Bateryjny specjalista
O współpracy z hiszpańskim producentem rozmówiliśmy z AdamemGoździckim, dyrektorem ds. sprzedaży BMZ Poland:
InfoBus.pl: Jak to się stało, że hiszpański producentautobusów Unvi trafił na firmę BMZ Poland? Czy to była pierwsza tego typuwspółpraca z Hiszpanami?
Adam Goździcki, dyrektor ds. sprzedaży BMZ Poland: Firma BMZjest globalnym dostawcą baterii litowo-jonowych, największą tego typu firmą wEuropie. W ramach struktur grupy, projektowanie i produkcja baterii orazsystemów kontrolnych (BMS) przeznaczonych do autobusów elektrycznych odbywa sięGliwicach. Jesteśmy znani z innowacyjności i dużego doświadczenia na rynkubaterii dla wielu rodzajów produktów.
InfoBus.pl: Zabudowa baterii w elektrycznym autobusiepiętrowym była na pewno sporym wyzwaniem. Mało miejsca i wysoka konstrukcja.Jakie były tutaj najważniejsze trudności i jak sobie z nimi poradziliście?
Adam Goździcki: Oczywiście, brak miejsca to duże wyzwanie,ale udało się to, ponieważ mamy w ofercie wariant dachowy i silnikowy baterii.Choć te boksy bateryjne mają identycznąpojemność – 58,1kWh, różnią się kształtem i wymiarami, co umożliwiadostosowanie ich do różnych wariantów zabudowy. To rzecz jasna, niejedyne trudności. Od lipca zeszłegoroku każdy nowo homologowany pojazd elektryczny w EU, musi mieć zainstalowanąbaterię spełniającą wymagania rewizji 2 regulaminu R100. Określa ona bardzowysoko wymagania w zakresie bezpieczeństwa konstrukcji baterii, zarówno od stronyelektrycznej, jak i mechanicznej. M. in. bateria musi wytrzymaćprzeciążenia wynikające zprzyspieszenia do 12G, czy przetrwaćkilkadziesiąt sekund w temperaturze 750C bez zapłonu. Badane jest także zachowanie baterii w sytuacji zwarciaczy silnych wibracji. Bateria BMZ Poland jako jedna z pierwszych przeszłapozytywnie wszystkie testy i dzięki temu może być instalowana wnowoprojektowanych autobusach.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
InfoBus.pl: Czy współpraca z Unvi zamknęła się na tej jednejkonstrukcji, czy są plany na kontynuację? I czy aktualnie pracujecie nad innymiautobusowym projektami?
Adam Goździcki: Można powiedzieć, że sukces tego projektupociąga za sobą spore zainteresowanie takim typem busa. Wiele miast rozważaograniczanie ruchu pojazdów spalinowych w centrach miast, a przecież tam główniejeżdżą busy typu sightseeing.
Poza Unvi, współpracujemy z wieloma innymi producentamiautobusów w kraju i zagranicą. Jako grupa dostarczamy również baterie do takich pojazdów jak Streetscooter(samochód dostawczy DHL), wózków widłowych i wielu innych aplikacji mobilnych.
InfoBus.pl: W Polscedużą szansą na rozwój elektromobilności jest rządowy projekt E-Bus. BMZuczestniczy w nim w ramach konsorcjum „Polski E-BUS”. Jak jest tutaj Waszezadanie?
Naszym zadaniem jest opracowanie projektu baterii, którapozwoli na stworzenie innowacyjnego e-busa. Jako BMZ mamy ponaddwudziestoletnie doświadczenie w projektowaniu baterii i systemów zarządzaniabateriami, sądzimy więc, iż nasz wkład istotnie przyczyni się do stworzenianowatorskiego rozwiązania.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.
„