BMZ Poland o elektrycznych autobusach w Polsce
Rosnąca w miastach popularność pojazdów z elektrycznymnapędem i rządowe plany wsparcia tego segmentu przekładają się na bardzo dobreperspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce w najbliższych latach.
Tymbardziej że już dziś Polska jest jednym z europejskich liderów tego segmentuprzemysłu. Wiąże się to jednak z szeregiem wyzwań, wśród którychnajpoważniejszym jest budowa infrastruktury do ładowania. O możliwościachrozwoju branży dyskutować będą eksperci z całego świata podczas międzynarodowejkonferencji Battery Experts Forum, która odbędzie się w Gliwicach w dniach19–21 września.
– Polska znajduje się wśród europejskich liderów przemysłuelektromobilnego. Mamy kilku znaczących producentów baterii litowo-jonowych,producentów autobusów oraz firmy zajmujące się tzw. integracjąwysokonapięciową. To są bardzo specjalistyczne, zaawansowane technologiczniefirmy i na tym polu nie mamy się czego wstydzić – mówi agencji informacyjnejNewseria Biznes Adam Goździcki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu BMZ Poland,organizatora Battery Experts Forum.
W ocenie eksperta branżę czekają lata prosperity. Tymbardziej że w elektromobilność inwestuje coraz więcej miast. Po ulicach pięciupolskich miast – Warszawy, Krakowa, Inowrocławia, Jaworzna i Lublina – jeździobecnie nieco ponad 30 elektrobusów. Jednak rządowy Plan RozwojuElektromobilności zakłada, że do 2021 roku będzie ich już ponad tysiąc. W ciągukolejnej dekady ponad 50 proc. taboru autobusowego ma być zasilana napędemelektrycznym, co będzie również wymagało stworzenia odpowiedniej infrastrukturydo ładowania takich pojazdów.
– Mówimy przede wszystkim o rozbudowie i unowocześnianiusieci elektroenergetycznych, o budowie ładowarek i stacji bazowych doładowania. Trzeba też zadecydować, czy w ramach elektromobilności będziemyrozwijać ładowanie przystankowe czy ładowanie nocne. Takie inwestycje powinnybyć finansowane przez podmioty, które w przyszłości będą czerpać z tegokorzyści. Z jednej strony będą to duże firmy energetyczne, z drugiej stronybeneficjentem będzie państwo – zarówno jeśli chodzi o wpływy z podatku VAT przysprzedaży energii, jak i wpływy z akcyzy. Należy więc oczekiwać wspólnegodziałania państwa i dużych firm energetycznych – ocenia Adam Goździcki.
Wysokie koszty i brak odpowiedniej infrastruktury to dwagłówne czynniki, które obecnie hamują rozwój elektromobilności w Polsce.Szacuje się, że na terenie całego kraju jest zaledwie około 300 punktówładowania pojazdów elektrycznych, głównie w dużych miastach. Jednak zgodnie zrządowymi planami, do 2020 roku ma ich powstać już około 6 tys.
– Samo stworzenie infrastruktury nic nie da, należy jeszczewykreować popyt. Dziś zarówno samochody, jak i rowery elektryczne nie sąnajtańszymi rozwiązaniami. Jednak na przykładzie innych państw widać, żedofinansowania i subwencje do takich pojazdów przynoszą znakomite efekty. Terynki rosną bardzo szybko – wskazuje Adam Goździcki.
O e-rowerach
Przyjęta w lutym rządowa Strategia na rzecz OdpowiedzialnegoRozwoju kładzie duży nacisk na rozwój elektromobilności. Plan opracowany przezresort rozwoju zakłada, że do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć jużmilion pojazdów zasilanych napędem elektrycznym, które będą zużywać około 4 TWhenergii rocznie.
– Zgodzę się z tym założeniem, ale pod jednym warunkiem:będą to rowery. Po pierwsze, rower znacznie łatwiej wyprodukować i kupić niżautobus czy samochód elektryczny. Po drugie, dzięki rowerom elektrycznym możemynajłatwiej i najszybciej zmieniać zachowania ludzi. Proszę wyobrazić sobieludzi, którzy nie mają takiej kondycji fizycznej, żeby przejechać 20 czy 50 km.Dzięki rowerom elektrycznym będą mogli pojechać na wycieczkę z dziećmi lubdojechać do pracy, nie męcząc się. To tutaj elektromobilność najbardziej zmienicodzienność – mówi Adam Goździcki.
Coraz większą popularnością w ostatnich latach cieszy sięteż carsharing, czyli współużytkowanie samochodów. Takie wypożyczalniesamochodów mają już m.in. Warszawa, Kraków i Trójmiasto. To biznesy prywatnychfirm, ale pierwszą miejską wypożyczalnię uruchomi Wrocław, który wiosnąprzyszłego roku udostępni mieszkańcom na początek 200 samochodów elektrycznychi 60 stacji ładowania.
Battery Experts
Pod koniec września w Gliwicach odbędzie się poświęconaelektromobilności konferencja Battery Experts Forum, której organizatorem jestBMZ Poland. Międzynarodowe wydarzenie skupi ekspertów z całego świata ireprezentujące branżę firmy. Obecne będą też globalne marki technologicznetakie jak Sony, LG i Samsung.
Tegoroczna edycja, która po raz kolejny gości w Polsce,będzie już czternastą. W trakcie przewidziano szereg szkoleń i warsztatów.Pokazane zostaną też najnowsze technologie związane z elektromobilnością imagazynowaniem energii, a eksperci omówią najważniejsze rynkowe trendy.
– Na forum można spotkać wielu przedstawicieli branży,producentów ogniw, można się dowiedzieć, czym jest technologia litowo-jonowa igdzie ją zastosować. Kładziemy duży nacisk na edukację nie tylko wśródspecjalistów z branży, lecz także wśród ogółu publiczności. Specjalnie na tęokazję przygotowujemy elektryczne miasteczko. Będzie okazja, żeby przejechaćsię rowerem elektrycznym oraz samochodami elektrycznymi, takimi jak Tesla. Wtym roku mamy też prawdziwą gratkę dla fanów motoryzacji: najszybszy samochódelektryczny na świecie, Rimac Concept One, który do setki rozpędza się w 2,9sek. Będzie to pierwsza możliwość zobaczenia tego samochodu w Polsce – mówiAdam Goździcki.
„