BMC Midilux dla PPKS Warszawa
Wysoka konkurencja na rynku międzymiastowych przewozów autobusowych sprawia, że przewoźnicy zmuszeni są do ciągłego odnawiania posiadanego taboru. Cztery nowe pojazdy zasilą w najbliższym czasie także tabor PPKS w Warszawie.
W kwietniu tego roku warszawski PPKS ogłosił przetarg na leasing czterech pojazdów. Przedmiotem zamówienia jest sfinansowanie poprzez umowę leasingu operacyjnego nabycia dwóch autobusów Mercedes Sprinter 519 oraz dwóch autobusów BMC Midilux –w obu przypadkach na okres 36 miesięcy. Wszystkie pojazdy wyprodukowano w 2009 roku, ostatnie z zamówionych dotrą do przewoźnika w pierwszej połowie maja tego roku. O ile Mercedes Sprinter jest konstrukcją popularną i typową, o tyle warto przyjrzeć się pojazdom BMC.
Midilux S to autobus turystyczny mający rozwiązywać problem mniejszych potoków pasażerskich –na tyle małych by nieopłacalne było uruchamianie „pełnowymiarowego”autokaru. Z drugiej strony jednak istnieje wiele tras, dla których standardowy minibus także nie jest rozwiązaniem optymalnym. Na takie problemy odpowiedzią ma być produkt tureckiej fabryki British Motor Company. Pojazdy BMC jeżdżą w ponad 60 krajów świata. Ma to być pojazd zapewniający standardy luksusowego autokaru turystycznego, ale dla mniejszej grupy pasażerów. Midilux zabiera na pokład 27 (+1+1) osób, przy długości całkowitej 7,14 metra. Do napędu służy silnik Cummins spełniajcy normę Euro-5, a napęd przenoszony jest przez manualną przekładnię ZF. Masa własna pojazdu wynosi 6 390 kg, dopuszczalna masa całkowita –8 900 kg. Standardowo autobus BMC Midilux S wyposażony jest m.in. W ABS z ASR, poduszkę powietrzną, autoalarm, centralny zamek czy immobiliser.
Skąd pomysł by to właśnie pojazdy BMC zasiliły park warszawskiego przewoźnika? Od kiedy PPKS w Warszawie podjął decyzję o zakupie autobusu turystycznego o liczbie miejsc pomiędzy 20 a 30, przejechaliśmy autobusami testowymi różnych marek ponad 17 800 km. Pod względem spalania wyniki były porównywalne, w granicach 16 l/100 km. Jeżeli chodzi o komfort dla podróżnych, wyposażenie dodatkowe i cenę zdecydowanie na pierwszym miejscu znalazł się autobus BMC Midilux –tłumaczy Paweł Hanula, Z-ca Dyrektora ds. Technicznych PPKS w Warszawie. Pojazdy dostarczy firma Auto-Cuby, cena jednego Midiluxa to 285 tys. zł netto.
Producent udziela 24-miesięcznej gwarancji na pojazd. Na potrzeby eksploatacji Midiluxów, PPKS w Warszawie otrzymuje autoryzację wewnętrzną na naprawę czy bieżącą obsługę pojazdów, zgodnie z zachowaniem ustalonych procedur serwisowych i gwarancyjnych. Dodatkowo naprawy pojazdów BMC mogą być realizowane w całym kraju, za pomocą stowarzyszenia Q-serwis. Warto zwrócić uwagę na bogate wyposażenie standardowe pojazdów BMC. W wersji zamówionej przez PPKS znalazła się m.in. klimatyzacja z indywidualnym rozprowadzeniem dla każdego z pasażerów czy zestaw audio-wideo składający się z 15-calowego telewizora i czterech monitorów 7-calowych, odtwarzacza DVD/MP3, wzmacniacza i mikrofonu (radioodtwarzacz Phantom posiada m.in. Siedmiocalowy monitor). W pojeździe znalazło się miejsce na cafe-bar i lodówkę. Aby zapewnić komfort podczas postoju, zamontowano także ogrzewanie konwektorowe, niezależne od jednostki napędowej. W wyposażeniu jest także kamera cofania.
Gdzie znajdą zastosowanie zakupione pojazdy? Autobusy te przede wszystkim mają zabezpieczyć potrzeby własnego Biura Podróży POLONUS, które ma duża gamę produktów turystycznych opartych o przewozy drogowe osób gdzie powinny być wykorzystywane pojazdy o bardzo zróżnicowanej ilości miejsc w zależności od wielkości grup. W komunikacji regularnej pojazdy o ilości miejsc do 30 osób świetnie sprawdzają się na liniach nocnych takich jak Warszawa –Zakopane, Warszawa –Krynica Górska czy Warszawa Lądek Zdrój gdzie w dni powszednie frekwencja rzadko przekracza 30 osób –wyjaśnia Paweł Hanula.