Blokada alkoholowa – sposób na trzeźwy transport
Po tragicznym wypadku w Łodzi, w którym pijany motorniczy śmiertelnie potrącił trzy osoby, jeszcze pięciu pracowników MPK przyszło do pracy pod wpływem alkoholu. Na szczęcie wyłapała ich prewencyjna kontrola. Aktualnie każdy kierowca i motorniczy MPK-Łódź jest sprawdzany alkomatem i to zarówno w momencie podjęcia pracy, w jej trakcie przez nadzór ruchu oraz tuż przed jej zakończeniem. Od 10 stycznia br. przewoźnik przeprowadził ponad 80 tys. kontroli. To pokazuje skalę problemu. Być może w tej sytuacji dobrym rozwiązaniem byłoby masowe wprowadzenie do taboru transportu publicznego systemów blokady alkoholowej zapłonu. Zasada ich pracy jest prosta: rozrusznik silnika pojazdu jest blokowany do czasu zaakceptowania próbki wydychanego powietrza. Dla wielu może to brzmieć dziwnie, jednak w pewnych miejscach stało się to rzeczywistością: kierowca wykonuje mocny wydech w ustnik dyskretnego urządzenia ręcznego, które analizuje zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu. Jeśli wynik jest negatywny, następuje –po kilku sekundach –rozruch silnika pojazdu. Taki rodzaj immobilizera, znany pod nazwą “blokady alkoholowej”nie służy do zabezpieczania przed kradzieżą lecz do redukcji zagrożenia osób prowadzących pod wpływem alkoholu. Najnowsze urządzenia tego typu wyposażono w sensory elektrochemiczne –w tym także przykładowe urządzenie Interlock XT firmy Dräger. Zawiera on rozmaite mechanizmy gwarantujące dokładną analizę alkoholu w wydychanym powietrzu i niezawodną detekcję prób manipulacji. Po podaniu próbki powietrza i jej zaakceptowaniu, powietrze przepływa przez mieszki próbkujące na sensor elektrochemiczny. Jeśli wynik jest negatywny, do elektroniki pojazdu wysyłany jest sygnał uwalniający rozrusznik. Zdarzenia –takie jak wyniki pomiarowe badań alkoholu w wydychanym powietrzu i czas podroży –zapisywane są w urządzeniu wraz z datą oraz godziną i mogą zostać odczytane przez przeszkolony personel z prawami dostępu z użyciem odpowiedniego sprzętu i oprogramowania.
Stany Zjednoczone (gdzie w tej chwili używanych jest ponad 200000 takich urządzeń) i Kanada były pionierami wdrożenia immobilizerów sterowanych wydychanym powietrzem w latach 80. XX wieku. Urządzenia takie znajdują się również w szerokim użyciu w Australii i Europie: pierwsze europejskie programy przeprowadzone zostały w Szwecji (począwszy od 1999 roku regionalnie, następnie od 2004 narodowo), Francja (wstępne badania w 2004)i Finlandia (od 2008 roku, przyjęte jako prawo w 2011). Pozytywne wyniki uzyskane podczas testów polowych zachęciły ustawodawców w rozmaitych krajach europejskich do wdrożenia blokad alkoholowych. Do roku 2015 każdy nowy autobus szkolny we Francji będzie musiał zostać wyposażony w blokadę alkoholową. W Szwecji jest to już obowiązkowe przy każdym przetargu państwowym. Immobilizery tego typu stosowane są także w celu zachęcenia osób, które zostały uznane winnymi prowadzenia pod wpływem alkoholu, do wypracowania ścisłego rozdzielania pomiędzy spożywaniem alkoholu i prowadzeniem. W Holandii, od kiedy pod koniec 2011 roku zaczęło obowiązywać takie prawo, blokady alkoholowe zamontowano w pojazdach ponad 1000 kierowców.