Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Biletomaty a bezpieczeństwo pasażerów

infobus
04.11.2013 20:41
Koncentracja kierowcy ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Zwłaszcza w przypadku kierowcy autobusu, który odpowiada za bezpieczeństwo dziesiątek pasażerów. Między innymi dlatego powstały mobilne automaty biletowe, będące alternatywą dla sprzedaży biletów u kierowcy.Głównym zadaniem kierowcy autobusu jest bezpieczne, sprawne oraz –w miarę możliwości –zgodne z rozkładem jazdy prowadzenie pojazdu. W przestrzeni wielkomiejskiej, zwłaszcza w godzinach szczytu, nie jest to łatwe zadanie. Oprócz prowadzenia pojazdu, kierowca musi przestrzegać rozkładu jazdy, uważać na przystanki na żądanie oraz radzić sobie z tłokiem na drodze, na przystankach i w pojeździe. Według przepisów, kierowca może prowadzić sprzedaż biletów wyłącznie podczas postoju na przystanku. Jednak w praktyce wygląda to różnie –np. pasażer podchodzi do kierowcy dopiero, gdy ten już ruszył. Prowadzenie samochodu to odpowiedzialne zadanie, podczas którego kierowca powinien być otwarty na wszelkie sygnały, jakie dochodzą do niego w czasie jazdy, aby w oparciuo nie podejmować odpowiednie decyzje. Rozproszenie uwagi przez bodźce z otoczenia –jak np. rozmowa z pasażerem –powoduje, że decyzje te mogę być opóźnione lub błędne. Wszelkie sytuacje rozpraszające uwagę kierowcy mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. Według badań, obok korzystania z telefonu oraz jedzenia, rozmowaz pasażerem jest jedną z takich sytuacji.Poza tym zakup biletu u kierowcy autobusu wiąże się z konieczności posiadania odliczonej kwoty na bilet, co w większości przypadków jest również problemem. Doskonałym rozwiązaniem tej sytuacji jest korzystanie z automatów biletowych w autobusach.
-„Biletomaty w autobusach są świetnym rozwiązaniem i na pewno pomagają kierowcom”–mówi Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażera. – „Sprzedawanie biletów jest czasochłonne, odrywa od jazdy, a co najgorsze, większość ludzi nie ma odliczonej kwoty. Bieletomaty mobilne się sprawdzają –zwłaszcza w weekendy –kiedy bilety z nich rozchodzą się jak świeże bułeczki”–dodaje „wesoły kierowca”.
Robert Chilmończyk, kierowca warszawskich autobusów, znany pasażerom z tego, że wita przez mikrofon niemal każdego wsiadającego pasażeraAktualnie automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. warszawskich autobusów miejskich
Aktualnie automaty biletowe, które znajdują się już w 64 proc. warszawskich autobusów miejskich, oznaczonych przy wejściu naklejką „płatność kartą”, umożliwiają łatwy zakup nie tylko biletu na dany przejazd, ale również doładowanie Warszawskiej Karty Miejskiej oraz zasilenie dla telefonu pre-paid największych operatorów w kraju. W autobusach, w których znajduje się biletomat, przy okienku kierowcy znajduje się informacja, że nie prowadzi on sprzedaży biletów i można je nabyć wyłącznie w automacie biletowym. Kierowca nie jest obarczony obowiązkiem sprzedaży biletów, która może negatywnie wpływać na bezpieczeństwo podczas jazdy. Jedynym wyjątkiem, w którym kierowca prowadzący autobus może sprzedać bilet pasażerowi, jest sytuacja awarii biletomatu, co zdarza się jednak rzadko.Biletomaty bezgotówkowe, opracowane od podstaw i wyprodukowane przez firmę Mera Systemy, rozpoczęły swoje funkcjonowanie w warszawskich autobusach w maju 2012 roku. Obecnie system obejmuje już 860 biletomatów, ma być powiększony do 1.200 sztuk.