Bierzemy pod lupę MINI elektryki dla Zielonej Góry. Analiza SWZ
Zielona Góra za pośrednictwem Miejskiego Zakładu Komunikacji jest na zakupach nowych autobusów.
Chodzi o elektrobusy klasy MIDI i MINI. O tylko jednej MIDI ofercie dla Zielonej Góry od ARP E-Vehicels pisaliśmy już w InfoBusie. Przyszedł czas na analizę SWZ najmniejszych elektryków (więcej o warunkach tego przetargu TUTAJ.
Za co punkty?
Zamawiający będzie przyznawać punkty wykonawcom w kryteriach: ceny (60%), gwarancji (15%), zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 0,8 kWh/km (15%), warunków technicznych (10%).
W przypadku kryteriów technicznych, zmawiający premiuje następujące rozwiązania:
- podgrzewana elektrycznie szyba przednia – 1 pkt,
- system chłodzenia i ogrzewania z pompą ciepła – 4 pkt,
- gwarancja na baterie trakcyjne powyżej 5 lat – 5 pkt.
MINI elektrobusy
Trzy elektrobusy klasy MINI mają mieć długość od 5,8 do 7,0 m. Podłoga pojazdów ma być ukształtowana tak, aby wysokość w wejściach od powierzchni jezdni wynosiła od 320-340 mm. Zamawiający dopuszcza wymianę pasażerów poprzez 1 lub 2 drzwi w układzie 0-2-0, 0-1-0 lub 1-2-0, 1-1-0. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 130 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach, które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy.
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic:
- tablice wewnętrzne podsufitowe - monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK),
- wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. - oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej,
- tablice wewnętrzne boczne - przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.
Kto faworytem?
Ani kryteria techniczne, ani wymagania SWZ nie dają jednoznacznej odpowiedzi na pytanie kto może być faworytem tego przetargu. Jednym z potencjalnych oferentów może być Karsan, który spełnia wymogi zielonogórskiego SWZ i zapewne będzie chciał mocniej wejść w rynek małych elektrobusów w Polsce. O tym, kto ostatecznie złoży ofertę dowiemy się w dniu 14 listopada.