Bielsko-Biała chce kupić 17 autobusów z PIS. Rusza hybrydowy test Solarisa
Bielski samorząd złożył cztery projekty do II naboru Programu Inwestycji Strategicznych.
Miasto chce m.in. zakupić 12 szt. hybrydowych autobusów oraz 5 szt. pojazdów elektrycznych. Równolegle ruszył test hybrydowego autobusu Solaris Urbino 12 hybrid.
Trzy projekty
Bank Gospodarstwa Krajowego do 11 marca czeka na miejskie projekty w ramach II naboru Programu Inwestycji Strategicznych. Każdy samorząd może zgłosić trzy projekty – pierwszy na kwotę dofinansowania do 5 mln zł, drugi - do 30 mln zł i trzeci - do 65 mln zł. Zgodnie z deklaracjami, do rozdysponowania jest 25 mld zł w skali całej Polski.
W ramach kategorii do 30 mln zł, Urząd Miejski w Bielsku-Białej zgłosi inwestycję zakupu dwunastu niskoemisyjnych autobusów o napędzie hybrydowym oraz pięciu pojazdów zeroemisyjnych zasilanych energią elektryczną. Całkowita wartość projektu ma wynieść ok. 45 mln zł.
W tej sytuacji od razu ruszyły bielski testy hybryd, a na „pierwszy ogień” poszła marka Solaris. Od 2 marca do 7 marca Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej sprawdzi autobus Solaris Urbino 12 hybrid, który można spotkać na liniach komunikacyjnych nr 1, 15 oraz 22.
-„Z uwagi na fakt, że autobus testowy nie jest wyposażony w urządzenia niezbędne do obsługi systemu ITS – nie będzie prezentowana pozycja pojazdu oraz godziny odjazdów autobusu w czasie rzeczywistym w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej w aplikacji ITSBB, na stronie rozklady.bielsko.pl oraz na tablicach dynamicznej informacji pasażerskiej zlokalizowanych na przystankach autobusowych – informuje Urząd Miasta.
Szczegółowy harmonogram testów wygląda następująco:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 02.03.2022 r. – linia nr 15;
- 03.03.2022 r. – linia nr 1;
- 04.03.2022 r. – linia nr 15;
- 05.03.2022 r. – linia nr 15;
- 06.03.2022 r. – linia nr 22;
- 07.03.2022 r. – linia nr 1.
Trochę techniki
Testowany autobus Solaris Urbino 12 hybrid wyposażony jest w szeregowy system HybriDrive, w którym podczas hamowania odzyskiwana jest energia kinetyczna, po czym zamieniana i gromadzona jest w postaci energii elektrycznej w magazynie energii, umieszczonym na dachu autobusu. Pojazd wyposażony jest w baterie o łącznej pojemności 11,6 kWh.
Ekologiczny, w części elektryczny napęd wpływa na obniżenie zużycia paliwa i poziomu emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom hybrydowy Solaris funkcjonalnością upodabnia się do autobusu elektrycznego i według przeprowadzonych testów jest w stanie zaoszczędzić do 20% paliwa potrzebnego w analogicznym pojeździe z konwencjonalnym napędem. Cicha praca pojazdu pozwala również w znaczny sposób zmniejszyć poziom hałasu.
Sposób rozlokowania elementów systemu hybrydowego – w wieży silnika oraz na dachu pojazdu – nie wpływa na ograniczenie liczby miejsc pasażerskich w pojeździe.