Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bielska niespodzianka. Solaris wyprzedził Mercedesa o 0,96 pkt!

infobus
01.09.2021 17:00
Przyznajemy – sami byliśmy przekonani, że to oferta EvoBus zostanie wybrana w przetargu MZK Bielsko-Biała na zakup czterech autobusów klasy MEGA z napędem spalinowym. Tymczasem...

Tymczasem 1 września przewoźnik dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty i okazało się, że to Solaris wygrał bielski kontrakt. Niespodzianka to mało powiedziane… Jak oni to zrobili?!

Bielska powtórka

Przypomnijmy, że było to już drugie podejście przewoźnika do zakupu przegubowych pojazdów tym razem jest duża szansa, że to postępowanie zakończy się sukcesem, gdyż jedna oferta mieście się w bielskim budżecie.

W ponowionym przetargu MZK nie zmieniło kryteriów, jakimi będzie się kierować przy wyborze najkorzystniejszej oferty, lecz zmieniło ich znaczenie wagowe. Dalej zatem są to: cena (70% – poprzednio 60%), rozwiązania techniczne (15%, poprzednio 20%), warunki gwarancji (15%, poprzednio 20%).

Wśród kryteriów technicznych również widać zmiany. Obecnie, MZK przyznaje premie za następujące rozwiązania:

  • materiał szkieletu nadwozia i podwozia – profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną), aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL – kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – tworzywa sztuczne wzmocnione, aluminium nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088 lub równoważną) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego – 10 pkt,
  • przebieg międzyobsługowy wynoszący powyżej 60 000 km – 10 pkt,
  • pojemność skokowa silnika od 10 dm3 do 11 dm3 – 10 pkt,
  • moc silnika powyżej 240 kW – 6 pkt,
  • otwierane drzwi odskokowo, przesuwnie na zewnątrz pojazdu – 6 pkt,
  • okno zewnętrzne, boczne w kabinie kierowcy otwierane elektrycznie – 3 pkt,
  • skrzynia biegów 4 lub 5 biegowa – 4 pkt,
  • ilość czynnika chłodzącego potrzebna do pierwszego napełnienia układu klimatyzacji – 11,5 kg i mniej – 4 pkt,
  • spełnienie dodatkowych wymogów określonych w Regulaminie 66 EKG ONZ w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich potwierdzonym dokumentem uprawnionej jednostki – 8 pkt,
  • istnieje możliwość rekuperacji energii hamowania – 8 pkt,
  • co najmniej 14 miejsc siedzących z dostępem bezpośrednim z poziomu niskiej podłogi – 7 pkt,
  • demontaż i montaż poszycia bocznego autobusu bez stosowania technik spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania – 6 pkt,
  • autobusy wyposażone w system do neutralizacji wirusów – 7 pkt.

W stosunku do poprzedniego przetargu zniknęło kryterium zawieszenia niezależnego i możliwości przeprowadzenia obsług technicznych klimatyzacji od wewnątrz autobusu. Dodatkowo, zamiast co najmniej 15 miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi, MZK wystarczy 14 takich siedzeń. Z kolei nowym kryterium jest wyposażenie autobusów w system do neutralizacji wirusów (wcześniej był to wymóg sztywny w specyfikacji technicznej) oraz drzwi otwierane odskokowo na zewnątrz.

DWIE OFERTY

Na te kryteria nakładamy dwie oferty. Na placu boju pozostał niezmiennie Solaris, natomiast dodatkowo pojawiła się oferta EvoBus Polska. Propozycje tych firm przedstawiają się następująco:

  • EvoBus Polska z ceną 5 980 000,00 zł netto / 7 355 400,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę za model Mercedes-Benz Conecto G na poziomie 1.495.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 6.132.000,00 zł netto / 7.542.360,00 zł brutto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 18 na poziomie 1.533.000 PLN netto.

Dla porównania – w pierwszym postępowaniu Solaris zaproponował za dostawę czterech MEGA sumę 6.600.000 PLN netto / 8.118.000 PLN brutto, co dawało jednostkową ceną za Urbino 18 na poziomie 1.650.000 PLN netto.

I budżet zamawiającego. Bielski MZK chce na ten zakup wydać 6.000.000,00 zł netto/ 7.380.000,00 zł brutto, co oznacza, że obie oferty mieszczą się w budżecie.

1 września MZK poinformowało, że przetarg wygrała firma Solaris Bus & Coach, która uzyskała 96,61 pkt, podczas gdy EvoBus Polska - 95,65. Kluczowe okazało się kryteria rozwiązania techniczne (2) i warunki gwarancji (3).

W szczegółach wygląda to tak:

Obraz1
Obraz1 1

Kolejne zakupy

Przypomnijmy, że przewoźnik zamierza sfinansować najnowszy MEGA zakup, zaciągając kredyt. To nie koniec flotowych wzmocnień. W połowie maja bielski MZK podpisał z firmą Solaris Bus&Coach umowę na dostawę pięciu nowych autobusów niskopodłogowych i niskoemisyjnych Urbino IV. Dotrą do miasta w październiku. Będą to autobusy 12-metrowe. Mogą pomieścić 85 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Koszt brutto transakcji to 7 mln 995 tys. zł.

Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej jest spółką komunalną, która wykonuje zadania w zakresie lokalnego publicznego transportu zbiorowego. Jest największym przewoźnikiem w okolicy. Jego flota liczy ponad 130 autobusów. Prezes MZK Hubert Maślanka mówił wiosną br., że firma posiada obecnie 20 pojazdów przegubowych.

BIELSKIE AUTOBUSY

Najnowsze cztery autobusy przegubowe MZK mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 3,3 m. Mają to być konstrukcje z płaską podłogą bez stopni poprzecznych we wnętrzu pojazdu, posiadającą wszystkie wejścia bezstopniowe o wysokości maksymalnej 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Przednia oś to zawieszenie niezależne – i jest to tym razem sztywny wymóg. Autobusy będą napędzane silnikiem o mocy minimum 230 kW spełniającym wymagania normy czystości spalin Euro 6. Silnik musi być przystosowany do paliwa zawierającego biokomponenty. Co ciekawe końcówka rury wydechowej musi być zainstalowana

w dolnej części nadwozia. MZK zadbał odpowiednio o pracę kierowców. Kabina ma być typu zamkniętego, doprowadzona do szyby przedniej lub minimum do deski rozdzielczej z oszklonymi drzwiami do przestrzeni pasażerskiej zamykanymi na zamek patentowy. Wewnątrz kabiny znajdzie się fotel kierowcy podgrzewany z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, zawieszony pneumatycznie, wyposażony w zagłówek i trzypunktowy pas bezpieczeństwa, a także radio oraz gniazdo USB. Z kolei siedzenia pasażerskiej będą wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym (lub z tworzywa sztucznego) z możliwością łatwego demontażu i montażu, ergonomiczne, wandaloodporne, tj. o powierzchniach utrudniających naniesienie napisów typu „graffiti” z wkładką tapicerską na całej powierzchni (oparcie i siedzisko). Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe LED (diody w kolorze białym). Informację pasażerską uzupełnią dwie tablice informacyjne wewnętrzne (monitory LCD o przekątnej minimum 23 cale), przeznaczone do prezentowania informacji o trasie przejazdu danej linii.