Bielsk Podlaski zamawia dwa elektrobusy. Klasa MIDI
29 września Miasto Bielsk Podlaski ogłosiło przetarg na zakup dwóch autobusów elektrycznych klasy MIDI.
Pojazdy zostaną zakupione w ramach unijnego projektu „Niskoemisyjny transport publiczny i bezpieczna komunikacja na terenie Bielska Podlaskiego”, który ma diametralnie odmienić lokalną komunikację.
Dwa e-busy
Przedmiotem podlaskiego zamówienia jest dostawa 2 szt. fabrycznie nowych (rok produkcji nie wcześniej niż 2022 r.), znajdujących się w ciągłej produkcji, niskowejściowych autobusów elektrycznych. Nie mamy jeszcze SWZ-u, ale wcześniej miasto zapowiadało, że chce kupić mniejsze jednostki, klasy MIDI. Dostawa ma być zrealizowana pod koniec 2022 r. (pierwszy pojazd) i w 2023 r. (drugi pojazd).
W ogłoszonym postępowaniu Bielsk stawia mocny akcent na sprawy gwarancyjne. Okres gwarancji całopojazdowej ma wynosić min. 36 miesięcy (bez limitu kilometrów). Z kolei okres gwarancji na występowanie korozji poszyć zewnętrznych oraz szkieletu nadwozia i podwozia a także na trwałość konstrukcji i poszycia, tj. pękanie szkieletu, ramy, blach poszycia wynosi: min. 144 miesiące. I najważniejsze – gwarancja na baterie trakcyjne to minimum 7 lat. Do tego dochodzi okres gwarancji na dostępność części zamiennych wynosi: min. 15 lat od dnia upływu okresu całopojazdowej gwarancji.
Co ciekawe, zamawiający nie wymaga wniesienia wadium. Natomiast wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wys. 2% ceny całkowitej (brutto) podanej w ofercie. Co do doświadczenia oferent musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat wykonał należycie dostawę co najmniej jednego nowego autobusu.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty Bielsk Podlaski będzie się kierował następującymi kryteriami:
- Okres gwarancji całopojazdowej / Waga: 10
- Okres gwarancji na baterie trakcyjne / Waga: 15
- Pojemność akumulatorów trakcyjnych / Waga: 15
- Cena - Waga: 60
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Termin składania ofert upływa już 29 października.
Unijne wsparcie
Przypomnijmy, że Bielsk Podlaski otrzymał wiosną br. dotację do projektu na przebudowę ulic Kopernika i Słowackiego. Koszt całego projektu będzie wynosić ponad 7 mln zł, z czego 5,8 mln zł pochodzi z funduszy europejskich. W ramach tej inwestycji powstaną dwa węzły przesiadkowe oraz parkingi typu „park&ride” (29 miejsc postojowych dla aut) lub „bike&ride (28 miejsc dla rowerów). Na tych parkingach kierowcy będą mogli zostawić samochód lub rower i przesiąść się do dwóch elektrycznych autobusów elektrycznych.
-„Głównym celem tej inwestycji jest zmniejszenie emisji zanieczyszczeń na terenie miasta Bielsk Podlaski. Za te zanieczyszczenia to dużej mierze odpowiadają spaliny, produkowane przez tradycyjne, często mocno wysłużone auta - zauważa Stanisław Derehajło, wicemarszałek Województwa Podlaskiego.
-„W przyszłym roku chcemy stworzyć całą infrastrukturę. Kiedy tylko będzie gotowa, pod koniec 2022 r. odbierzemy pierwszy autobus. Drugi pojawi się w kolejnym roku - mówi Jarosław Borowski, burmistrz Bielska Podlaskiego.
-"Robimy wszystko by zachęcić mieszkańców do korzystania z autobusów. Od 1,5 roku mam w mieście bezpłatną komunikację. Mamy nadzieję, że ten nowy tabor autobusowy, również przyczyni się do tego, że coraz więcej osób będzie wybierać ten środek transportu - przyznaje burmistrz.
Prawdopodobnie obsługą elektrycznej linii zajmie się Przedsiębiorstwo Komunalne Bielsk Podlaski, aczkolwiek wcześniej będzie musiał zostać ogłoszony na to przetarg.
Dodajmy, że 30 czerwca Miasto Bielsk Podlaski ogłosiło chęć zawarcia bezpośrednie zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Przewidywana data zawarcia umowy to listopad /grudzień 2021r. Przewidywany termin rozpoczęcia świadczenia usług – 1 styczeń 2022r., a przewidywany czas trwania umowy - do 10 lat.