Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Białystok z nowym autobusowym dworcem [FILM]

infobus
10.12.2017 10:00

Ponad 13,6 mln zł kosztowała budowa nowego dworca spółki PKS Nova w Białymstoku. Już korzystają z niego pasażerowie, oficjalne otwarcie zaplanowano w poniedziałek. W piątek dworzec zaprezentowano dziennikarzom.

Nowy obiekt zastąpił stary, zniszczony dworzec z lat 70-tych XX w., który wyburzono. Budowa nowego trwała od marca 2017 r. Wtedy burzono stary obiekt. Prezes PKS Nova Cezary Sieradzki, który oprowadził dziennikarzy po zakończonej inwestycji, poinformował, że budynek dworca ma powierzchnię około dwóch tysięcy metrów kwadratowych na trzech kondygnacjach, w tym jednej podziemnej.

Na parterze, w hali dworcowej jest ok. 900 m kw. powierzchni dla podróżnych. Do hali są cztery wejścia. Cały parter liczy 1,2 tys. m kw. W przestrzeni dla podróżnych jest poczekalnia, toalety, cztery kasy biletowe, gastronomia, kącik prasowy, powstaje także miejsce do przechowywania bagażu, winda dla niepełnosprawnych (gdyby była potrzeba wjazdu do biur spółki na piętrze).

Nie ma jeszcze wyeksponowanego rozkładu jazdy (jest zamówiony), jest tablica informująca o bieżących odjazdach, dwa zegary, pomieszczenia dla innych przewoźników (dwie firmy już będą z nich korzystać). W hali dworcowej, przy głównym wyjściu na perony będzie też docelowo monitor informacyjny o wymiarach 2,5 m na 4 m w celach reklamowych spółki i innych firm.

{https://www.youtube.com/watch?v=XWe6JkVVkVA}

Trzy funkcje

Nowy dworzec będzie pełnił trzy funkcje:

  • typowo dworcową ( hala dworcowa na parterze budynku wraz z niezbędną infrastrukturą na zewnętrz – zadaszone perony),
  • usługowo-komercyjną (skierowaną na potrzeby podróżnych: kasy PKS a także innych przewoźników, gastronomia, salon prasowy, itp.)

  • biurową (na piętrze usytuowana jest siedziba spółki PKS Nova).

Obiekt jest dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych, otwarty z czterech stron budynku (wejścia z każdej strony, parking na krótkie postoje), ma wygodne poczekalnie. Sąsiaduje z galerią handlową, której otwarcie planowane jest na wiosnę 2018r., stacją obsługi pojazdów i parkingiem na 290 miejsc.

15 stanowisk

Na zewnątrz zbudowano pięć wiat nad peronami, z których na 15 stanowiskach odjeżdżają autobusy. Jest też person przyjazdowy, gdzie autobusy przyjeżdżające do Białegostoku kończą kursy oraz miejsce, gdzie można na krótko zatrzymać się samochodem, np. kogoś podwożąc, bez konieczności dłuższego parkowania.

Na budynku dworca będą jeszcze zamontowane w grudniu i styczniu dwa podświetlane napisy: Białystok. Jeden od strony peronów, drugi na ulicy Bohaterów Monte Cassino, przy której znajduje się dworzec.

Prezes Sieradzki poinformował, że z dworca może się odbywać dziennie ok. tysiąca odjazdów, takie są możliwości techniczne. Obecne wykorzystanie – w stosunku do tych możliwości – to ok. 30-40 proc. Prezes PKS Nova dodał, że takie możliwości są po to, by próbować zachęcać do korzystania z dworca także innych przewoźników. Miałoby to – jak mówi – „ucywilizować” ruch autobusów w rejonie dworca.

W ramach inwestycji powstało także nowe zaplecze techniczne firmy PKS Nova z nowoczesną myjnią, sześcioma stanowiskami do naprawy autobusów, zapleczem socjalnym dla pracowników, magazyny.

Sieradzki poinformował, że stary dworzec PKS w Białymstoku obsługiwał rocznie ok. 2 mln pasażerów. „Mamy nadzieję, ze ten dworzec obsłuży przynajmniej tyle samo pasażerów, jeżeli nie więcej” – dodał.

Spółka PKS Nova ma 470 autobusów, które wożą pasażerów na 540 liniach, w tym ok. 20 dalekobieżnych. Rocznie autobusami tej spółki jeździ rocznie ok. 6 mln pasażerów – poinformował Sieradzki.