KPK Białystok ogłosiło przetarg na dostawę trzech fabrycznie nowych autobusów przegubowych. To bardzo podobne zamówienie do zeszłorocznego, kiedy firma odebrała pierwsze w Polsce pojazdy Euro 6 –trzy Ciatro G. Czy teraz będzie podobnie? Wiele na to wskazuje, że tak. Z lektury przetargowego SIWZ-u wynika, że pojazdy zostaną wyposażone w standardy obowiązujące w białostockiej komunikacji miejskiej, m.in. klimatyzację kabiny kierowcy i przestrzeni pasażerskiej, monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, silniki spełniające normę emisji spalin Euro 6, ekonomizer, system dźwiękowej zapowiedzi przystanków, komplet elektronicznych wyświetlaczy zewnętrznych oraz wewnętrzne tablice informacji przystankowej. Oferty zostaną ocenione według następujących kryteriów:
– Cena oferty – 60%;
– Ocena techniczna –30%;
– Warunki gwarancji i serwisu –7%;
– Oszczędność energii i ochrona środowiska –3%.
Najwięcej punktów zyskają następujące parametry techniczne:
– pojemność silnika: powyżej 10,5 dm3
– moc silnika: powyżej 250 kW (340 KM)
– silnik tego samego producenta co autobus
– moment obrotowy: powyżej 1500 Nm
– ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z podłogi: 15 i więcej
– przebieg międzyobsługowy: powyżej 60 000 km
Zdaniem przedstawicieli Komunalnego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Białymstoku eksploatacja najnowszych autobusów Citaro G Euro 6 w porównaniu z poprzednią generacją z silnikami Euro 5 jest tańsza. Spalanie paliwa jest o prawie 2,5 litra na 100 km mniejsze niż w pojeździe z silnikiem Euro 5 i wynosiło w lutym br. średnio 43,43 l/100 km (razem z dopalaniem filtra cząstek stałych na postoju). Dla porównania średnie spalanie Mercedesa poprzedniej generacji (także ze skrzynią marki Voith) wynosi w Białymstoku 45,8 l/100 km. Tak więc obietnica niemieckiego producenta odnośnie mniejszego zużycia paliwa przez nowe autobusy została spełniona. Ponadto wszyscy kierowcy w firmie (nie tylko ci, którzy eksploatują Mercedesy) zostali przeszkoleni przez firmę Voith Turbo z zakresu ekonomicznej jazdy. I ta praktyka także przynosi także wymierne efekty. O tym czy ponownie do Białegostoku zawitają nowe Mercedesy dowiemy się już niebawem. Otwarcie ofert zaplanowano na 15 stycznia 2015 r.