Białystok bez zasilania do autobusowych ładowarek. Za drogo
24 czerwca Białystok unieważnił przetarg na budowę linii i urządzeń elektroenergetycznych potrzebnych do ładowania autobusów elektrycznych na terenie trzech zajezdni.
Miasto otrzymało w tym postepowaniu tylko jedną ofertę i to zdecydowanie przekraczającą budżet. Czekamy na powtórkę i to szybką! Przypomnijmy, że 27 Białystok otworzył oferty w przetargu na dostawę 20 szt. miejskiej autobusów zasilanych energią elektryczną klasy MAXI.
TRZY LOKALIZACJE
Przypomnijmy elektryczny plan Białegostoku: trzej samorządowi przewoźnicy miejscy będą mieli stacje ładowania autobusów elektrycznych na terenie swoich zajezdni. Chodzi o KPK, KPKM i KZK. Inwestycja jest związana z zamówieniem na dostawę 20 autobusów elektrycznych ładowanych za pomocą wtyczki plug-in wraz z wolnymi ładowarkami, o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
Zakres pierwszego zamówienia obejmował budowę linii i urządzeń elektroenergetycznych do zasilania punktów ładowania pojazdów w zajezdniach spółek komunikacyjnych znajdujących się w trzech lokalizacjach:
- Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Sp. z o.o., ul. Składowa,
- Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o., ul. Składowa,
- Komunalny Zakład Komunikacyjny Sp. z o.o., rejon ul. Zacisze i ul. Pomocnej.
Zasilanie ładowarek miało zostać wykonane w terminie 5 miesięcy od dnia przekazania placu budowy. Zakres robót przewidzianych dla wykonawcy na terenie każdej zajezdni to:
- budowa doziemnego przyłącza elektroenergetycznego SN-15kV z projektowanego przez PGE Dystrybucja S.A. złącza kablowego ZK-SN pole nr 3 do projektowanych stacji,
- budowa zestawu stacji transformatorowych SN/nN z układem pomiarowym,
- budowa doziemnych zapomiarowych przyłączy elektroenergetycznych nN-0,4kV z projektowanych stacji transformatorowych do punktów ładowania pojazdów, przebudowa istniejącego oświetlenia terenu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jedna oferta
14 czerwca Białystok otrzymał jedną ofertę w tym postepowaniu – od Zakład Instalatorstwa Elektrycznego ELEKTRON s.c. z Białegostoku z ceną 10.731.688,50 PLN brutto.
Z kolei miejski budżet na budowę zasilania urządzeń ładowania pojazdów na terenie 3 zajezdni autobusowych wynosił 5.535.000,00 zł brutto. Czyli prawie dwa razy mniej. W tej sytuacji 24 czerwca Białystok unieważnił przetarg, a my czekamy na powtórkę.
AUTOBUSY W DRODZE
Z kolei cały czas w toku jest zamówienie na pierwsze białostockie elektrobusy. Zakres tego kontraktu obejmuje:
- dostawę 20 nowych dwuosiowych autobusów miejskich, napędzanych silnikiem elektrycznym, ładowanych za pomocą złącza przewodowego (plug-in);
- dostawę, montaż oraz uruchomienie 20 sztuk stacji ładowania zajezdniowego i 3 sztuk stacji ładowania warsztatowego (ładowarek).
Przypomnijmy, że o zakupie 20 elektrobusów dla Białegostoku mówi się już od 2020 r. Wówczas miasto pozyskało dofinansowanie unijne na budowę Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego w wysokości ponad 135 mln zł, który objął też zakup autobusów elektrycznych i stacji ładowania.