Białoruś ma 5-letni plan na e-busy i trolejbusy. Wzrost o 30% [FILM]
Nasz wschodni sąsiad przyjął właśnie pięcioletni program rozwoju elektromobilnego transportu do 2025 roku.
Białoruski plan koncentruje się głównie na wsparciu zakupów elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej, których udział ma wzrosnąć do 30 proc. w 2025 r.
Państwowy program
Szerokie wykorzystanie i rozwój produkcji pojazdów elektrycznych na Białorusi uważany jest za jeden z kluczowych elementów państwowego programu rozwoju społeczno-gospodarczego kraju na najbliższe pięć lat. Dlatego odgórnie utworzono klaster „Elektrotransport”, w skład którego wchodzą cztery najważniejsze białoruskie marki:
- MAZ (producent ciężkich pojazdów ciężarowych, autobusów i trolejbusów),
- BiełAZ (jeden z największych producentów ciężkich samochodów ciężarowych),
- Biełkommunmasz (największy białoruski producent pojazdów elektrycznych do transportu publicznego),
- Mogilevliftmash (produkuje trolejbusy, tramwaje i autobusy elektryczne)
- plus kilka innych dużych białoruskich przedsiębiorstw przemysłowych.
Do głównych zadań tego zespołu należy zapewnienie produkcji i rozwoju nowych typów pojazdów elektrycznych oraz opracowanie do nich własnych komponentów.
Szeroki front
W ramach przemysłowych przygotowań do wykonania planu, planowana jest budowa kolejnego zakładu produkcyjnego Mińskich Zakładów Samochodowych (MAZ), który będzie koncentrował się tylko na produkcji autobusów, w tym silników elektrycznych.
Dodatkowo pod koniec ubiegłego roku, w Żodzinie – na terenie fabryki samochodów ciężarowych BiełAZ - otwarto montownię pojazdów elektrycznych MAZ OJSC. Przewiduje się, że rocznie będzie tu produkowanych ponad 300 trolejbusów MAZ 203T i autobusów elektrycznych MAZ 303E10. Film o pierwszym tego typu pojeździe można zobaczyć ponizej
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jednak cały czas w dziedzinie elektromobilności liderem na Białorusi jest Biełkommunmasz. Trolejbusy tej firmy jeżdżą w kilkudziesięciu miastach Białorusi, Rosji, Mołdawii, Łotwy, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Serbii, Ukrainy czy Argentyny. W tym roku firma wygrała kontrakt na dostawę 25 przegubowych trolejbusów dla stolicy. Bośni i Hercegowiny. To w jej zakładach powstał pierwszy białoruski trolejbus, wyprodukowano pierwszy białoruski tramwaj oraz opracowano i wyprodukowano pierwszy autobus elektryczny w historii Białorusi. Aktualna e-oferta to cztery modele elektrobusów, które już weszły do produkcji seryjnej.
Elektryczny tabor
Na Białorusi - pod koniec 2020 roku – jeździło 1500 elektrycznych autobusów i trolejbusów, w tym:
- 82 autobusy elektryczne,
- ponad 1300 konwencjonalnych trolejbusów
- ponad 100 bateryjnych trolejbusów
Rządowy plan zakłada, że do końca 2025 r. ma być poziom ponad 2500 jednostek. Planowane jest także wdrożenie produkcji elektrycznych ciężarówek w ramach zakładów MAZ i Biełkommunmasz