Bezpieczny trening dla kierowców MZK Piła
W czerwcu br. w Bednarach została przeszkolona kolejna grupa kierowców miejskich –tym razem z MZK w Pile. Wzięli oni udział w programie „Bezpieczny kierowca”zorganizowanym przez Solaris Bus &Coach. Trening przeprowadzili instruktorzy z firmy Test &Training Safety Centre.
8 i 9 czerwca br., w ośrodku szkoleniowym Test &Training Safety Centre w Bednarach została przeszkolona kolejna grupa polskich kierowców miejskich. Tym razem z zasadami bezpiecznej jazdy zostało zapoznanych 20 pracowników MZK w Pile, którzy w ramach szkolenia zostali podzieleni na dwie grupy. Warto zauważyć, że w tym treningu „Bezpieczny Kierowca”wzięła udział rekordowa liczba kobiet-kierowców. Łącznie aż 10 pań podnosiło swój kwalifikacje za kierownicą autobusu. Pilski przewoźnik posiada najbardziej sfeminizowaną grupę kierowców w naszym kraju, o czym może świadczyć fakt, że najnowszych, osiem Solarisów odbierały z fabryki w Bolechowie m.in. trzy panie. Łącznie w załodze MZK pracuje obecnie dwanaście kobiet, co daje udział wśród wszystkich kierowców na poziomie ok. 10 procent. Jak mówi Roman Maksymiak, dyrektor MZK – firma bardzo chętnie zatrudnia kobiety na stanowisku kierowcy i nie wyklucza w przyszłości, że jedna z linii zostanie w całości oddana w ręce kobiet. Płeć piękna ma obecnie idealne warunki do pracy na tym stanowisku. Obecnie przewoźnik posiada w 90% autobusy z automatycznymi skrzyniami biegów, a pojazdy z manualnymi skrzyniami sukcesywnie są wycofywane. O zasadach ich bezpiecznego prowadzenia mogli się wszyscy dowiedzieć w czerwcu na torze testowym w Bednarach.
Solaris Bus &Coach S.A. realizuje program „Bezpieczny Kierowca”od 2005 r. Swoim zasięgiem objął już ponad czterystu kierowców z całej Polski. Program rozwija się dynamicznie, o czym świadczy fakt, że na początku br. zostało przeprowadzone największe w jego historii szkolenie (pisaliśmy o tym na http://infobus.pl/text.php?from=search&id=22954). Trening dla aż 80 kierowców MPK Łódź trwał pięć dni, a uczestnicy zostali podzieleni na pięć grup po 15 osób. Podobnie jak w przypadku Łodzi, szkolenie dla pilskich kierowców zostało dołączone do umowy na zakup nowych autobusów Solaris Urbino 12, których w tym roku MZK Piła zakupiła 8 sztuk. –Szkolenie kierowców jest niezbędne, aby zapewnić podróżnym możliwie największe bezpieczeństwo i komfort. A to jest priorytetem firmy –mówi Aleksander Wysocki, zastępca dyrektora ds. ruchu w MZK Piła.
W ramach dwudniowego treningu w Bednarach każda z grup kierowców MZK Piła przechodziła część teoretyczną i praktyczną. Uczestnicy najpierw wysłuchali wykładu na temat technik jazdy, a następnie doskonalili swoje umiejętności w praktyce –jeżdżąc autobusami Solaris Urbino 12 w barwach MZK Piła. Kierowcom oddano do użytku trasę wraz z płytą i zakrętami poślizgowymi, na której ćwiczyli m.in. stabilizowanie toru jazdy autobusu wyposażonego w ABS, dobór optymalnego toru jazdy w danej sytuacji czy prawidłowe reakcje podczas podsterowności i nadsterowności autobusu. Uczestnicy zapoznali się również z czynnościami umożliwiającymi unikanie przeciążeń podczas pokonywania zakrętów –jakże istotnych dla przewozu pasażerów – oraz z technikami obserwacji pozwalającymi im rozpoznać przeszkody i ocenić potencjalne zagrożenie na ulicy. Kierowcom przypominano również o tym, jak prawidłowo ustawiać swój fotel, jaka powinna być właściwa pozycja za kierownicą i jak zachowywać się podczas hamowania awaryjnego. Dodatkowe szkolenie z zakresu obsługi autobusu przeprowadził Ireneusz Pachliński, kierownik Działu Szkoleń Technicznych w Solaris Bus &Coach. – Dzięki stałej współpracy z firmą Solaris możemy podnosić kwalifikacje kierowców przy wykorzystaniu autobusów, które są używane przez zakłady komunikacji miejskiej. Przede wszystkim uczestnicy kursów nabywają umiejętności pomocne w swojej pracy i zyskują wiedzę o tym jak obsługiwać pojazdy, które codziennie prowadzą. –mówi Katarzyna Siemińska-Kędzia, prezes TTSC.
Kolejnym przewoźnikiem, który od 25. lipca rozpocznie kurs w Test &Training Safety Centre jest MPK Poznań. Treningi zostaną przeprowadzone dla kierowców kategorii D w ramach kwalifikacji wstępnej w myśl Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 lipca 2008r.