Bezpieczniej w częstochowskich autobusach

infobus
28.08.2015 12:05

Od 1 stycznia 2016 roku w częstochowskich środkachkomunikacji miejskiej ma być bezpieczniej. Miejski przewoźnik, podczaskonferencji prasowej na terenie zajezdni MPK, poinformował o realizacji nowegoprojektu.

Poprawę bezpieczeństwa umożliwią działania, jakieprzeprowadzone zostaną w ramach projektu ?Bezpieczny pasażer, bezpiecznykierowca w Częstochowie? dofinansowanego z rządowego programu ograniczaniaprzestępczości i aspołecznych zachowań ?Razem Bezpieczniej?.

Projekt stanowi połączenie inwestycji i tzw. miękkichdziałań, których głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa pasażerówporuszających się komunikacją publiczną. Rezultatami projektu będą: wzrostbezpieczeństwa w pojazdach komunikacji miejskiej, zwiększenie rozpoznawalnościsprawców wykroczeń i przestępstw w komunikacji miejskiej, a także zwiększenieświadomości podróżnych dotyczącej zagrożeń w komunikacji publicznej.

Program rozpocznie się od zebrania informacji na tematzagrożeń oraz przestępczości w środkach komunikacji miejskiej jak iinfrastruktury około komunikacyjnej. Jednocześnie przeprowadzona zostanieankieta wśród pasażerów oraz kierowców i motorniczych miejskiego przewoźnika.Na podstawie zebranych danych MPK stworzy raport, który posłuży jako baza dodalszych działań informacyjnych i inwestycyjnych, które zostały przewidziane wprogramie akcji.

Projekt zakłada zatem przeprowadzenie analizy iidentyfikacji problemów bezpieczeństwa środków komunikacji publicznej, czyliustalenie szlaków, miejsc, czasu i charakteru najpoważniejszych zagrożeń. Wramach projektu planuje się wykorzystanie trzech środków technicznych:monitoringu, systemu bezpieczny kierowca i uruchomienia specjalnego numeruinterwencyjnego.

Podstawą powstałej infrastruktury, która zwiększybezpieczeństwo pasażerów, będzie zakupiony system monitoringu. Zostanie onustawiony w sposób mogący w jak najlepszy sposób przeciwdziałać określonymrodzajom zachowań negatywnych, ustalonych w trakcie dokonanej analizy. Systembezpieczny kierowca będzie opierał się o przesyłanie danych oniebezpieczeństwie z pojazdu. W ramach systemu zostanie udostępniona konsoladyspozytorska, która będzie obrazować pozycję GPS pojazdów. W sytuacjizagrożenia, czy to dla kierującego czy dla pasażera, kierowca będzie naciskałukryty w pojeździe przycisk, który uruchomi alarm na konsoli. Plany zakładająmontaż urządzeń w 10 pojazdach.

Trzecim środkiem technicznym udostępnionym w ramach projektubędzie specjalny numer alarmowy, który zostanie uruchomiony przez operatoratransportu (MPK w Częstochowie Sp. z o.o.) i umożliwi wykonanie bezpośredniegotelefonu lub wysłanie SMS w przypadku wystąpienia zagrożenia bezpośrednio dodyspozytora. Ten z kolei będzie mógł natychmiast powiadomić odpowiednie służby.W ramach projektu planuje się przeprowadzenie 5 akcji:

1. ?Bezpiecznykierowca/motorniczy? ? kurs samoobrony dla kierowców i motorniczych

2. 3 szkoleniawewnętrzne dla kierowców autobusów, dla kierujących tramwajami oraz dlakontrolerów biletów w zakresie niebezpieczeństw w komunikacji publicznej orazsposobów reagowania na nie

3. ?Stopkieszonkowcom? ? filmy, ulotki oraz plakaty przestrzegające przed kradzieżamikieszonkowymi

4. ?Nie bądźobojętny ? reaguj? – uwrażliwienie pasażerów na przypadki wandalizmu orazzachęcenie do informowania zarówno MPK jak i odpowiednich służb ozaobserwowanych wykroczeniach i przestępstwach.

5. ?Bezpiecznypowrót? dla uczestników imprez masowych, przede wszystkim sportowych, którzydocierają na imprezy środkami transportu publicznego, po czym wracają nimi dodomu.

Projekt jest odpowiedzią na zaobserwowane przez operatorasystemu komunikacji publicznej w Częstochowie zjawiska, które ograniczająbezpieczeństwo zarówno pasażerów jak i prowadzących pojazdy komunikacjipublicznej. Całość jest wynikiem obserwacji pojawiających się sygnałów oprzestępstwach popełnianych w pojazdach komunikacji miejskiej. Policja częstozwraca się do Spółki z zapytaniem odnośnie możliwości zabezpieczenia obrazu zmonitoringu w związku z popełnianymi przestępstwami. Niestety, ze względu na ograniczeniatechniczne (ograniczona ilość pojazdów z monitoringiem), często Spółka takimmateriałem nie dysponuje. Doświadczenia innych przedsiębiorstw komunikacyjnychwskazują, że nawet samo zastosowanie atrap monitoringu ogranicza zdarzenianegatywne w pojazdach.