Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bezpieczne wakacje

infobus
24.06.2005 00:56

Przed kolejnym sezonem urlopowym Departament Turystyki MGiP zachęca do korzystania z zamieszczonej na stronach internetowych resortu gospodarki aktualnej listy organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, którzy mogą prowadzić działalność gospodarczą w tym zakresie. Podkreśla także, o czym trzeba pamiętać, podpisując umowę z organizatorem wyjazdu turystycznego. Konsument dokonujący wyboru oferty biura turystycznego czy chcący podpisać umowę z organizatorem wyjazdu, powinien sprawdzić, czy dany podmiot oferujący imprezę turystyczną posiada wpis do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Informacje te może uzyskać w Centralnej Ewidencji Organizatorów i Pośredników Turystycznych, prowadzonym przez Ministra Gospodarki i Pracy. Dostępne są one na stronie internetowej http://turystyka.crz.mg.gov.pl/icrz/index.html lub pod nr telefonu (022) 693 46 47. Ponadto informację o organizatorze turystyki można uzyskać w wydziałach rozwoju regionalnego urzędów wojewódzkich, administrujących terenem, na którym siedzibę ma biuro turystyczne. Umowa o świadczenie usług turystycznych powinna zawierać m.in. dane organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela. Poza tym powinny się w niej znaleźć informacje o miejscu pobytu lub trasie wycieczki, program imprezy turystycznej, a także jej cena wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat – jeżeli nie są one wliczone w cenę. Należy również zwrócić uwagę, czy umowa mówi o okolicznościach, które mogą spowodować podwyższenie ceny, terminie powiadomienia klienta na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej lub usługi turystycznej, jak również sposobie zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora wraz z podaniem terminu zgłaszania reklamacji. Winny się w niej także znaleźć zapisy o konsekwencjach prawnych wynikających z umowy. Organizator ma ograniczoną swobodę zmiany ceny. Jest ona możliwa pod warunkiem zawarcia w treści przewidującej taką zmianę umowy klauzuli modyfikacyjnej, w terminie nie krótszym niż 20 dni od dnia, w którym impreza ma się rozpocząć i tylko wtedy, gdy organizator udokumentuje, że podwyższenie cen wynika ze wzrostu kosztów transportu, wzrostu kursów walut oraz podatków lub opłat należnych za usługi lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. W przypadku niewykonania umowy lub zmiany programu imprezy w czasie jej trwania organizator imprezy turystycznej ma obowiązek świadczeń zastępczych w ramach tej imprezy. Jeżeli wykonanie ich nie jest możliwe bądź klient nie wyraził na nie zgody i odstąpił od umowy, organizator turystyki jest zobowiązany zapewnić mu powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy turystycznej lub innego uzgodnionego miejsca w warunkach nie gorszych niż określone w umowie (bez obciążania klienta dodatkowymi kosztami). Reklamacje klient może zgłaszać podczas trwania imprezy lub po powrocie bezpośrednio u organizatora. Jeśli ten nie reaguje na wniesioną skargę, należy powiadomić wojewodę, który prowadzi rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Gdyby zarzuty wobec organizatora okazały się zasadne, w przypadku powtarzających się skarg, wojewoda może zastosować wobec niego sankcje administracyjne z zakazem wykonywania działalności organizatora turystyki włącznie. Jeśli skargi klientów odnoszą się do kwestii cywilnoprawnych, wówczas swoich roszczeń można dochodzić na drodze cywilnoprawnej w sądzie. Prawa i obowiązki organizatora turystycznego bądź pośrednika turystycznego wobec klienta szczegółowo określa ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.) , przepisy Kodeksu cywilnego oraz inne przepisy dotyczące ochrony konsumenta.