Bezpieczeństwo ruchu drogowego
Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji w 2004r. odnotowano 51 069 wypadków drogowych, w których zginęło 5 712 osób, a 64 661 zostały ranne. W porównaniu do analogicznego okresu roku 2003 jest to spadek liczby wypadków zaledwie o 0,02% oraz wzrost liczby zabitych o 1,3%, a rannych o 1,2%. Ponadto w 2004 r. liczbę samochodów osobowych w kraju szacuje się na 11 900 tys., co daje Polsce wskaźnik motoryzacji (liczba samochodów na 1000 mieszkańców) na poziomie 312, w porównaniu do 294 w roku 2003. – powiedział Andrzej Grzegorczyk, Dyrektor Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (KRBRD) podczas plenarnego posiedzenia Rady 21 marca br. w Ministerstwie Infrastruktury. Obradom przewodniczył podsekretarz stanu w MI Ryszard Krystek. Bezpieczeństwo ruchu drogowego w Polsce należy rozpatrywać również w kontekście krajów Unii Europejskiej. Całkowite koszty wypadków drogowych w UE szacowane są na 160 miliardów euro rocznie, co odpowiada mniej więcej 2% PKB Wspólnoty. Problem wypadków drogowych i liczby ich ofiar od dłuższego już czasu postrzegany jest jako swoista epidemia pośród definiowanych przyczyn nagłych zgonów. W opublikowanej w 2001r. przez Komisję Europejską Białej Księdze „Europejska polityka transportowa do roku 2010: czas na decyzje” znaczną uwagę poświęcono bezpieczeństwu ruchu drogowego. Wspólnota postawiała sobie za cel zmniejszenie o 50% liczby zabitych w wypadkach drogowych do 2010 roku. Polskie dążenia są zasadniczo zbieżne z unijnymi i zostały zawarte w Krajowym Programie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego GAMBIT 2000, przyjętym przez Radę Ministrów w 2001r. Obecnie opracowywany jest program GAMBIT 2005 określający zakres działań w celu poprawy bezpieczeństwa na drogach do roku 2020.