Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bez polskiego debiutu Menarinibus. Suwałki wybierają Scanię

infobus
29.05.2020 14:00

Suwałki otrzymały dwie oferty w przetargu na dostawę trzech autobusów klasy MIDI na CNG. 28 maja miasto dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty.

Przypomnijmy, że o suwalski kontrakt walczyły dwie marki: doskonale znana w naszym kraju Scania i Menarinibus, która po raz kolejny była bliska debiutu w naszym kraju. Włosi muszą jednak jeszcze poczekać.

Dwie oferty

Na zakup trzech gazowych midibusów w Suwałkach przygotowano 3 892 950 PLN brutto, co oznacza jednostkowy koszt pozyskania autobusu na poziomie 1 055 000 PLN netto. Obie złożone oferty przewyższyły jednak szacunki zamawiającego, dlatego wybór w tej sytuacji Scanii jest jak najbardziej pozytywnym sygnałem o suwalski finansach.

Oferta szwedzkiego producenta tak została oceniona następująco:

  • Cena: Scania za trzy Citywide 10,9LF CNG zaproponowała kwotę za 4 114 350 PLN brutto, co daje cenę jednostkową cenę w wysokości 1 115 000 PLN netto – 60,00 pkt.

  • Zderzak przedni i tylny oraz boczne dolne poszycie -zew. dzielone i skręcane – TAK / 15 pkt.

  • Okres gwarancji całopojazdowej – 48 miesięcy / 20 pkt

  • Wielkość zużytej energii wg SORT 2 – 19,098 MJ/km / 5 pkt.

  • Razem 100 pkt.

Z kolei ocena oferty MMI ze Zbyszewa, a więc polskiego dilera marek Karsan i Menarinibus została oceniona następująco:

Gazowe „dziesiątki” mają zostać dostarczone do Suwałk między 15 listopada, a 20 grudnia.

Co chciały Suwałki?

Każdy z trzech autobusów ma być w pełni niskopodłogowy. Urzędników interesują w pełni niskopodłogowe konstrukcje z nadwoziami o długości 9,1 – 10,9 m, szerokości do 2,55 m i nie wyższe niż 3,5 m. Każdy musi umożliwiać podróż przynajmniej 71 pasażerom, w tym nie mniej niż 20 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez dwa lub trzy wejścia w układzie 2-2-0 lub 2-2-2.

Pora wspomnieć o napędzie. Pojazdy muszą być napędzane silnikami na CNG o mocy min. 150 kW i pojemności skokowej min. 5,8 l l. Maksymalny moment obrotowy nie może być niższy niż 1000 Nm. Jednostka ma spełniać przynajmniej normę Euro 6. Ma ona być zblokowana z automatyczną skrzynią biegów, wobec której miasto nie ma jakichś szczególnych wymagań poza jednym. Grunt aby jej konfiguracja zapewniała jak najniższe zużycie gazu. Cały układ napędowy ma być objęty pięcioletnią gwarancją.

Autobusy muszą posiadać klimatyzację z funkcją rozdzielenia pracy osobno na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Moc chłodnicza agregatu ma być nie mniejsza niż 25 kW. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz minimum cztery okna przesuwne lub uchylne. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu oraz gniazd USB dla pasażerów. Autobusy będą miały bramki do zliczania potoków pasażerskich.

Miasto wymaga zamontowania czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Jeden z nich ma być dedykowany dla pasażerów niedowidzących. W środku znajdzie się monitor LCD o przekątnej min. 23″ oraz jedna tablica LED w rozmiarze min. 120×16 pkt. Do tego oczywiście autobusy muszą posiadać GPS oraz głosowe zapowiadanie przystanków. Całością ma sterować autokomputer, który ma być kompatybilny z używanym przez MZK systemem R&G Plus.