Bez paniki to „tylko” 280 godzin więcej…

infobus
09.09.2008 10:02

Kandydaci do pracy w zawodzie kierowcy autobusu powinni zapamiętać datę 10 września 2008 r. Od tego dnia w Polsce wchodzą w życie postanowienia Dyrektywy Europejskiej dotyczącej obowiązkowych szkoleń kierowców zawodowych.

Kandydaci do pracy w zawodzie kierowcy autobusu powinni zapamiętać datę 10 września 2008 r. Od tego dnia w Polsce wchodzą w życie postanowienia Dyrektywy Europejskiej dotyczącej obowiązkowych szkoleń kierowców zawodowych

Jak się okazuje, szczegółowe przepisy nie są dobrze znane wśród pracujących za kierownicą. W jednym z warszawskich autobusów dziennikarz TransInfo.pl usłyszał rozmowę doświadczonych kierowców. Obawiali się, że bez odbycia szkolenia wkrótce stracą pracę. Nie mogąc jeździć autobusem, gdzie znajdą pracę? Kto da im etat? Niepokoiło ich także, ile czasu zajmie ewentualne szkolenie i czy ich będzie stać na to. Aby ich i innych pracujących za kierownicą autobusów uspokoić i rozwiać wątpliwości o wyjaśnienia poprosiliśmy Andrzeja Bogdanowicza, Dyrektora Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.
TransInfo.pl: Panie Dyrektorze, już wkrótce wchodzą w życie postanowienia Dyrektywy Europejskiej, dotyczącej obowiązkowych szkoleń kierowców autobusów…
Andrzej Bogdanowicz: Mówimy o Dyrektywie 2003 / 59. To jest Dyrektywa w sprawie szkolenia kierowców wykonujących transport drogowy. Dyrektywa ta została implementowana do prawa polskiego Ustawą o Transporcie Drogowym. I wszyscy zainteresowani powinni sięgać do Ustawy o Transporcie Drogowym i tam poszukiwać wiedzy na temat jakim przepisom podlegają i jakie szkolenia są obowiązkowe. Ustawa o Transporcie Drogowym wprowadza kwalifikację wstępną. Jest to szkolenie w wymiarze 280 godzin. Będzie ono dotyczyło tych kierowców, którzy otrzymają prawo jazdy kategorii D i będą chcieli podjąć zawód kierowcy. Kierowcy, którzy uzyskają prawo jazdy do tej daty, czyli do 9 września 2008 r. i odbyli już szkolenie na temat przewozu osób na podstawie dotychczasowych przepisów, przypominam, że jest to 35 –cio godzinny kurs, ci kierowcy nie podlegają kwalifikacji wstępnej. Kwalifikację wstępną będzie się odbywało jednorazowo przed rozpoczęciem pracy w zawodzie kierowcy.
Natomiast jest drugie szkolenie, które dotyczy wszystkich kierowców, tych którzy już mają uprawnienia i tych którzy zdobędą uprawnienia do kierowania autobusami w przyszłości. Jest to szkolenie okresowe, raz na 5 lat. Jego czas trwania wynosi 35 godzin. Pierwszą grupą, która temu szkoleniu podlega, są kierowcy, którzy uzyskali prawo jazdy kategorii D przed 1980 rokiem. Pierwsze szkolenie okresowe muszą oni odbyć do 10 września 2009 roku, czyli przez najbliższy rok. Następne grupy będą podlegały temu obowiązkowi kolejno w następnych latach. Szczegółowe terminy zaliczenia tych szkoleń okresowych znajdują się w Ustawie. Wszyscy ci, korzy posiadają uprawnienia do kierowania autobusami i wykonują ten zawód podlegają jedyni szkoleniu okresowemu w wymiarze 35 godzin.
Czy te obowiązkowe szkolenia są płatne? Kto za nie płaci? Kierowcy, czy ich pracodawcy?
Przepisy nie rozstrzygają tej sprawy. Płatność pozostaje po stronie zainteresowanego. Uważamy, że jest możliwość, aby zainteresowany i pracodawca porozumieli się, co do pokrycia kosztów tego szkolenia przez pracodawcę.
Czy obowiązkowe szkolenia dotyczą wszystkich kierujących autobusami? A co na przykład z emerytami czy gospodyniami domowymi „dorabiającymi”pracą za kierownicą?
Szkolenie jest obowiązkowe bez względu na wiek i długość czasu pracy. Jeśli ktoś chce być czynnym kierowcą autobusu, chce wykonywać zawód w zakresie przewozu osób –musi odbyć szkolenia okresowe.
Jakie są przewidywane efekty tych szkoleń?
Przy kwalifikacji wstępnej, czyli tym szkoleniu w wymiarze 280 godzin, zależy nam na tym, aby ci nowi kierowcy, wchodzący do zawodu, poznali wszystkie tajniki wykonywania zawodu, techniki jazdy, szczegółów związanych ze specyfiką prowadzenia poszczególnych pojazdów, także w warunkach specjalnych. Ma się to przełożyć bezpośrednio na bezpieczeństwo przewozu osób. Natomiast szkolenia okresowe mają służyć przypomnieniu wiedzy, utrwaleniu, zwłaszcza, że mamy kierowców, którzy już od wielu lat wykonują ten zawód. Zdarza się, że ich kontakt z najnowszymi przepisami jest rzadki lub niedostateczny. Chcemy dotrzeć także do tych kierowców z dużym stażem i zapoznać ich z nowymi uwarunkowaniami tego trudnego zawodu. To wszystko ma się przekładać na bezpieczeństwo. Na naszych drogach mamy do czynienia ze zbyt wieloma tragediami. Wszyscy, a zwłaszcza kierowcy przewożący ludzi, powinniśmy dbać o swoją wiedze i umiejętności. Jeżeli tylko możemy nabyć nową wiedzę i umiejętności dla bezpieczeństwa –to warto to zrobić.
Podsumowując
I tego szczytnego celu nie negują kierowcy autobusów. Potwierdzają, że bezpieczeństwo w ich pracy jest najważniejsze. Wszyscy zapytani zgadzali się, że dla bezpieczeństwa warto odbyć szkolenie i poświęcić czas na przypomnienie przepisów, czy poznanie techniki jazdy w trudnych warunkach. Starsi kierowcy mniej chętnie podchodzili do konieczności odbycia kursów. Pojawiały się zdania „jeżdżę od 30 lat, czego mogę się jeszcze nauczyć?”. Młodsi dostrzegali więcej korzyści ze szkoleń. Sonda przeprowadzona na jednej z warszawskich pętli autobusowych wykazała jednak, że kierowcy nie znają szczegółów postanowień Ustawy o Transporcie Drogowym. Najczęściej mylili szkolenie kwalifikacyjne, przed podjęciem pracy w zawodzie kierowcy, z okresowym. Padały też różne liczby godzin trwania kursów. Mamy nadzieję, że przedstawiona wyżej wypowiedź dyrektora rozwiewa część wątpliwości. Wejście w życie postanowień Dyrektywy Europejskiej dotyczącej obowiązkowych szkoleń osób wykonujących zawód kierowcy postawiło więcej pytań. Pierwsze to kto powinien ponieść koszta szkoleń, zwłaszcza kwalifikacyjnych, które wymagają dość dużej liczby godzin kursu. Czy płacić maja kierowcy, czy pracodawcy ? A może są sposoby innego finansowania szkoleń ? Drugie zagadnienie to, czy przedłużenie drogi do zawodu kierowcy autobusu nie spowoduje jeszcze większego braku kierowców na rynku pracy. Tym dwóm tematom była poświęcona audycja „Radio Truck”nadana w programie pierwszym Polskiego Radia 9 sierpnia, której najciekawsze fragmenty także prezentujemy na łamach InfoBusa.