Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bez kar za problemy z e-TOLL-em. Plus autobusowe odroczenie

infobus
04.10.2021 10:00
Od 1 października przewoźnicy drogowi mogą korzystać wyłącznie z systemu e-TOLL.

Krajowa Administracja Skarbowa zadeklarowała, że nie będzie karać przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL. Co ważne - w przypadku autobusów przewożących pasażerów zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.

Interwencja rzecznika

30 września wygasła możliwość jednoczesnego korzystania z dotychczasowego systemu viaTOLL oraz nowego - e-TOLL. Od 1 października przewoźnicy mogą bowiem korzystać wyłącznie z systemu e-TOLL.

W sobotę Biuro Rzecznika MŚP ogłosiło, że interwencja Adama Abramowicza odniosła skutek - Krajowa Administracja Skarbowa nie będzie karać przewoźników w początkowym okresie działania systemu e-TOLL. Jak poinformowała w piśmie do Rzecznika MŚP szefowa KAS Magdalena Rzeczkowska, kontrole prawidłowości uiszczania opłat w początkowym okresie działania systemu e-TOLL, które od 1 października będą przeprowadzane przez Inspektorów GITD oraz Służbę Celno-Skarbową, będą miały przede wszystkim charakter prewencyjny - ich "podstawowym elementem będzie pouczanie, a nie karanie uczestnika realizowanego przewozu".

Uwzględniony został - jak poinformowało Biuro Rzecznika MŚP - także postulat Abramowicza dotyczący odstąpienia od karania przewoźników.

-"W sprawach, dla których ustawa przewiduje nakładanie mandatów na kierujących, stosowane będą pouczenia. Natomiast w sprawach kar pieniężnych nakładanych przez GITD, z wyłączeniem braku rejestracji w e-TOLL, w pierwszej kolejności inspektorzy skorzystają z przewidzianej w przepisach prawa instytucji +odstąpienia+ od nałożenia administracyjnej kary pieniężnej" - napisała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej.

Systemowe problemy

Przypomnijmy, że organizacje przewoźników wcześniej zwracały się do rządu z prośbą o przedłużenie okresu przejściowego w zakresie równoczesnego działania systemu viaTOLL oraz e-TOLL. Jak informowano wówczas, pozwoli to nie tylko na płynną migrację danych wielu użytkowników z dotychczasowego systemu viaTOLL, ale także zapewni służbom informatycznym Krajowej Administracji Skarbowej więcej czasu na dostosowanie systemu e-TOLL do potrzeb przewoźników.

Krajowa Administracja Skarbowa odpowiedziała, że to niemożliwe, ale jednocześnie zapowiedziała, że odstąpi od karania, w początkowym okresie docelowego działania systemu e-TOLL, czyli od 1 października br., przewoźników, którzy nie zdążyli zarejestrować się w nowym systemie płatności opłat drogowych lub z powodów technicznych nie mogli z niego skorzystać.

-"To efekt wniosków wyciągniętych z przebiegu wdrożenia systemu viaTOLL. Każda sprawa będzie traktowana indywidualnie. Dodatkowo wprowadzono możliwość uiszczenia brakującej opłaty w terminie 3 dni, jeśli skończyły się środki na koncie przedpłaconym. W systemie viaTOLL w takim przypadku nakładana była kara" - wyjaśnia Krajowa Administracja Skarbowa.

E-TOLL w danych

1 października KAS poinformowała, że w systemie jest już ponad 717 tys. pojazdów. I podała kilka ciekawych informacji:

  • od 2011 r. łączne koszty viaTOLL wniosły ponad 4,8 mld zł, w tym koszt budowy niemal 1,7 mld zł, a eksploatacji ponad 3,1 mld zł.
  • budżet projektu e-TOLL oszacowano na kwotę 448,1 mln zł, z czego do tej pory wydano ok. 215,3 mln zł
  • Nowym systemem objęta została od 24 czerwca br. sieć dróg płatnych dla pojazdów ciężkich licząca około 3700 km, a na odcinkach autostrad Konin-Stryków (A2) i Wrocław-Sośnica (A4) z e-TOLL mogą korzystać też użytkownicy pojazdów lekkich.
  • od 1 grudnia 2021 r. przejazd państwowymi odcinkami autostrad będzie się odbywał bez zatrzymywania się przed bramkami.
  • od 29 czerwca 2021 r. przewoźnicy mogą korzystać z ulgi podatkowej na wyposażenie pojazdów w urządzenia OBU/ZSL. Maksymalna jej wysokość to 500 zł (netto) na każdy pojazd podatnika, który w 2021 r. dokonał przejazdu i zapłacił za niego elektronicznie w nowym systemie.
  • do 30 września br. obowiązywała zniżka w wysokości 25 proc. na opłaty za przejazd pojazdów ciężkich na drogach płatnych oraz samochodów osobowych na państwowych odcinkach autostrad A2 i A4. Od 1 października do końca 2021 r. za przejazdy z e-TOLL użytkownicy zapłacą 30 proc. mniej.
  • w przypadku awarii urządzenia GPS użytkownik będzie mógł opłacić przejazd bez przekazywania danych do systemu i kontynuować go bez działającego urządzenia GPS po zadeklarowaniu trasy przejazdu.
  • w wyjątkowych sytuacjach, np. gdy pojazd uczestniczy w akcji ratowniczej; jest używany do przewozów żywych zwierząt, mleka, lekarstw, towarów niebezpiecznych, betonu, odpadów komunalnych; w przypadku autobusów przewożących pasażerów – zadeklarowanie przejazdu będzie mogło nastąpić do 3 dni po jego zakończeniu.