Berlińskie elektrobusy w pełnej eksploatacji
Oddanie do użytku elektrycznej linii autobusowej, po którejcztery bezstykowo ładowane Solarisy Urbino 12 electric wożą mieszkańcówBerlina, stanowi kolejny kamień milowy w procesie rozwoju elektromobilności.Cztery nowoczesne elektryki Solarisa przyczynią się również do znacznegopolepszenia bilansu ekologicznego stolicy Niemiec.
Już dwie trzecie ruchu pasażerskiego obsługiwanego przezprzewoźnika Berliner Verkehrsbetriebe odbywa się z wykorzystaniem środkówtransportu napędzanych elektrycznie. Większość pasażerów porusza się poBerlinie metrem oraz tramwajami, ale również czterema promami wykorzystującymienergię solarną. Dzisiaj do grona tych pojazdów dołączyły autobusy elektryczneSolarisa, które kursują na liczącej 6,1 kilometra linii 204. Prowadzi ona odBerlińskiego Uniwersytetu Technicznego do Dworca Südkreuz. Jej trasa zostałapoprowadzona tak, aby bezemisyjne Solarisy zatrzymujące się m.in. przy DworcuZOO, stanowiły wsparcie dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całejmetropolii.
-?Bardzo się cieszę, że jazdy testowe berlińskichelektrobusów zakończyły się sukcesem. Teraz razem z naszymi znakomitymipartnerami zadbamy o to, aby cztery bezemisyjne Urbino 12 electric pokazałyswoje zalety również w regularnym ruchu pasażerskim. Solaris jest rynkowymliderem zmian w obszarze elektromobilności. Oferując innowacyjne rozwiązania,aktywnie wpływa na kształt komunikacji miejskiej przyszłości. Dzisiejszy wyjazdczterech Urbino 12 electric na linię to niezwykle ważny etap tego procesu?, powiedział dr AndreasStrecker, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.
Cztery Urbino 12 electric wyprodukowane dla Berlinawyposażone są w system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmyBombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy potrzebujązaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardierbaterie o pojemności 90 kWh umiejscowione są na dachu. Energia uzupełniana jestza pomocą stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu końcowych punktach liniinr 204. Elektryki Solarisa wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny omocy 160 kW, który gwarantuje dynamiczne przyspieszanie oraz prędkośćmaksymalną 65 km/h. Autobusy wyposażone są w osprzęt elektryczny firmy VosslohKiepe. Parametry pojazdów zostały tak zoptymalizowane, aby podczas jazdy przezzatłoczone centrum Berlina miały zawsze wystarczające zapasy energii.
Berlińskie Urbino 12 electric to autobusy całkowiciebezemisyjne, co oznacza, że nie wydzielają szkodliwych dla zdrowia spalin.Dodatkowo odznaczają się prawie bezszelestną i pozbawioną drgań jazdą, a towpływa na komfort podróżujących. Dla ułatwienia na stronie http://e-bus.berlinzostała umieszczona mapa liczącej 18 przystanków linii, na której pasażerowiebędą mogli sprawdzić aktualne położenie wszystkich elektrobusów.
Wszystkie pojazdy elektryczne stołecznego przewoźnika BVG, wtym również elektryki Solarisa, są ładowane wyłącznie ?zielonym prądem?, czylienergią pochodzącą z odnawialnych źródeł. Na takim rozwiązaniu zyskują więcpasażerowie, mieszkańcy, a także środowisko naturalne. Wprowadzenie na linięczterech nowych elektrycznych Solarisów oznacza redukcję emisji CO2 rzędu około260 ton rocznie. Aby otrzymać podobny efekt, należałoby zelektryfikować około250 poruszających się po Berlinie samochodów osobowych. Również poziom hałasu wstolicy Niemiec obniży się, ponieważ jeden Urbino 12 electric emituje hałas niewiększy niż samochód osobowy. Dla zachowania ostrożności autobusy zostaływyposażone w głośniki zewnętrzne, przez które kierowca może poinformować osobystojące na przystanku o nadjeżdżającym elektrobusie.
Projekt ?E-Bus-Berlin? został dofinansowany przez NiemieckieFederalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 milionaeuro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny. Poniżej kilka danych technicznych na temat samych autobusów i eksploatowanej przez nie linii 204:
Producent |
Solaris Bus & Coach S.A. |
Typ pojazdu |
Urbino 12 electric |
Długość x Szerokość x Wysokość |
12,0m x 2,55m x 3,35m |
Dopuszczalna masa pojazdu |
18.000kg |
Prędkość maksymalna |
65km/h |
Pojemność pasażerska |
70 osób |
Miejsca siedzące |
33, z czego 19 z niskiej podłogi |
Siedzenia składane |
3 |
Producent napędu |
Vossloh Kiepe GmbH |
Silnik elektryczny |
Asynchroniczny silnik centralny, moc: 160kW |
Producent systemu baterii |
Bombardier Transportation |
Baterie trakcyjne |
PRIMOVE Batterie 90, typ: litowo-jonowe, pojemność: 90kWh, napięcie: 660V |
Klimatyzacja |
Konvekta UL500EM |
Ogrzewanie (elektryczne) |
Spheros, 20kW |
Oś przednia |
ZF RL 82 EC |
Oś napędowa |
ZF AV 132 |
Dane projektu ?E-Bus Berlin?
Linia autobusowa BVG |
204 |
Przystanki końcowe |
S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee) |
Liczba przystanków |
18 |
Długość linii |
6,1km |
Czas przejazdu |
ok. 24min |
Takt |
20min |
Liczba autobusów |
4 |
Producent systemu ładowania |
Bombardier Transportation |
Indukcyjny system ładowania |
System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200kW, Efektywność: >90%, Podłączenie do sieci: 400V prąd zmienny |
Stacje ładowania |
? 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee) ? 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi) |
Czas ładowania |
4-7min na przystankach końcowych |
Oszczędność emisji CO2 |
1.300g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia) |
Partnerzy |
? Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum) ? Bombardier Transportation GmbH (system ładowania ibaterie) ? Solaris (projekt i produkcja autobusu) ? Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee) ? Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią) |
„