Berlin z kompletem przegubowych elektrobusów. Od Solarisa

infobus
04.09.2020 15:00

W sierpniu spółka Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) odebrała wszystkie zamówione autobusy przegubowe z napędem wyłącznie elektrycznym.

Wszystkie zakupione przez Berlin przegubowe elektrobusy Solaris Urbino 18 electric można spotkaćna linii 200. W ten sposób stolica Niemiec chce zmniejszyć emisje izanieczyszczenie hałasem powodowane przez pojazdy z silnikiem diesla.

Klasa MEGA

Berlińskie Urbino 18 electric mają 18 metrów długości, czylisą tej samej wielkości co poprzednie modele – doskonale znane w Berlinie – z silnikamiwysokoprężnymi. Oferują one miejsce dla 99 pasażerów, a ich sercem jest asynchronicznysilnik o mocy 240 kW , który zasilają litowo-jonowe akumulatory LTO o pojemności 170 kWh.

Nowe autobusy dla Berlina można naładować w ciągu kilkuminut za pomocą pantografu na końcu, co daje im nieograniczony zasięg podczaseksploatacji, pisze BVG w komunikacie prasowym. Akumulatory są ładowane przez odwrócone pantografyna krańcówkach(Michelangelostraße i Hertzallee), które dostarczyła firma Siemens.Dodatkowy punkt szybkiego ładowania znajduje się na zajezdni naIndira-Gandhi-Straße.

Całkowita wartość elektromobilnej, przegubowej inwestycji BVG tookoło 16,7 mln euro, z czego BVG pokrywa tylko te koszty, które zostałyby poniesionew przypadku porównywalnych autobusów z silnikiem diesla. Resztę płaci FederalneMinisterstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (4,3 mln euro) i krajzwiązkowy Berlin.

Nie tylko przegubowce

W tym roku przewoźnik Berliner Verkehrsbetriebe (BVG)powiększy swoją flotę także o 90 szt. Solaris Urbino 12 electric. Terminy ichdostaw są następujące:

Po zamknięciu tych dostaw berlińska flota będzie obejmowaćłącznie 140 autobusów zasilanych elektrycznie. Przypomnijmy, że elektrobusy zlogo Solarisa firma BVG kupowała już trzykrotnie: w wersji Urbino 12 electric(5), Nowy Urbino 12 electric (15) i Nowych Urbino 18 electric (15). To razem znajnowszym kontraktem daje łączną poziom 125 elektrobusów „made inPoland”.

Warto dodać, że w tym roku BVG odbierze też 15 szt.autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Jak skrupulatnie policzyli Niemcy, dziękizastosowaniu tych pojazdów BVG ograniczy emisję o około 8 000 ton CO2 rocznie.

Ładowarki też z Polski

Wszystkie zakupione przez BVG elektrobusy będą stacjonować wzajezdni Indira-Gandhi-Strasse. W tym celu przewoźnik zakupił 83 ładowarki odEkoenergetyki, które dołączą do 30. już działający stacji ładowaniazielonogórskiej firmy w Berlinie. Razem daje to 113 punktów ładujących.

I na koniec finanse. Całkowity koszt zakupu przez BVGnajnowszych 90 elektrobusów, w tym infrastruktury do ładowania, szacuje się naokoło 61 milionów euro. Taka skala e-zakupów była możliwa dzięki rządowemuwsparciu. Na berlińskie elektrobusy „złożyły” się dotacje zFederalnego Ministerstwa Środowiska w wysokości do 35 mln EUR oraz zFederalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej w wysokości do12,7 mln EUR. Tym samym Berlin zapłacił tyle, ile za porównywalne autobusy zsilnikiem diesla. Dobry pomysł, dlatego BVG chce mieć wyłącznie autobusy elektrycznie i to wperspektywie za 10 lat.