Berlin z kompletem przegubowych elektrobusów. Od Solarisa

W sierpniu spółka Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) odebrała wszystkie zamówione autobusy przegubowe z napędem wyłącznie elektrycznym.
Wszystkie zakupione przez Berlin przegubowe elektrobusy Solaris Urbino 18 electric można spotkaćna linii 200. W ten sposób stolica Niemiec chce zmniejszyć emisje izanieczyszczenie hałasem powodowane przez pojazdy z silnikiem diesla.
Klasa MEGA
Berlińskie Urbino 18 electric mają 18 metrów długości, czylisą tej samej wielkości co poprzednie modele – doskonale znane w Berlinie – z silnikamiwysokoprężnymi. Oferują one miejsce dla 99 pasażerów, a ich sercem jest asynchronicznysilnik o mocy 240 kW , który zasilają litowo-jonowe akumulatory LTO o pojemności 170 kWh.
Nowe autobusy dla Berlina można naładować w ciągu kilkuminut za pomocą pantografu na końcu, co daje im nieograniczony zasięg podczaseksploatacji, pisze BVG w komunikacie prasowym. Akumulatory są ładowane przez odwrócone pantografyna krańcówkach(Michelangelostraße i Hertzallee), które dostarczyła firma Siemens.Dodatkowy punkt szybkiego ładowania znajduje się na zajezdni naIndira-Gandhi-Straße.
Całkowita wartość elektromobilnej, przegubowej inwestycji BVG tookoło 16,7 mln euro, z czego BVG pokrywa tylko te koszty, które zostałyby poniesionew przypadku porównywalnych autobusów z silnikiem diesla. Resztę płaci FederalneMinisterstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (4,3 mln euro) i krajzwiązkowy Berlin.
Nie tylko przegubowce
W tym roku przewoźnik Berliner Verkehrsbetriebe (BVG)powiększy swoją flotę także o 90 szt. Solaris Urbino 12 electric. Terminy ichdostaw są następujące:
-
Pierwsza partia 30 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12electric z nowej dostawy przyjechała do Berlina do końca kwietnia;
-
Od początku sierpnia do grudnia dołączy do nich sukcesywnie60 kolejnych autobusów.
Po zamknięciu tych dostaw berlińska flota będzie obejmowaćłącznie 140 autobusów zasilanych elektrycznie. Przypomnijmy, że elektrobusy zlogo Solarisa firma BVG kupowała już trzykrotnie: w wersji Urbino 12 electric(5), Nowy Urbino 12 electric (15) i Nowych Urbino 18 electric (15). To razem znajnowszym kontraktem daje łączną poziom 125 elektrobusów „made inPoland”.
Warto dodać, że w tym roku BVG odbierze też 15 szt.autobusów Mercedes-Benz eCitaro. Jak skrupulatnie policzyli Niemcy, dziękizastosowaniu tych pojazdów BVG ograniczy emisję o około 8 000 ton CO2 rocznie.
Ładowarki też z Polski
Wszystkie zakupione przez BVG elektrobusy będą stacjonować wzajezdni Indira-Gandhi-Strasse. W tym celu przewoźnik zakupił 83 ładowarki odEkoenergetyki, które dołączą do 30. już działający stacji ładowaniazielonogórskiej firmy w Berlinie. Razem daje to 113 punktów ładujących.
I na koniec finanse. Całkowity koszt zakupu przez BVGnajnowszych 90 elektrobusów, w tym infrastruktury do ładowania, szacuje się naokoło 61 milionów euro. Taka skala e-zakupów była możliwa dzięki rządowemuwsparciu. Na berlińskie elektrobusy „złożyły” się dotacje zFederalnego Ministerstwa Środowiska w wysokości do 35 mln EUR oraz zFederalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej w wysokości do12,7 mln EUR. Tym samym Berlin zapłacił tyle, ile za porównywalne autobusy zsilnikiem diesla. Dobry pomysł, dlatego BVG chce mieć wyłącznie autobusy elektrycznie i to wperspektywie za 10 lat.