Berlin rusza z testami Solarisów
28 lipca firma Berliner Verkehrsbetriebe rozpoczęła testy eksploatacyjne swoich czterech elektrobusów – Solaris Urbino 12 electric. Pojazdy wyruszyły na linię 204 ? na razie jednak bez pasażerów.
W ramach letniego sprawdzianu przewoźnik chce przede wszystkim sprawdzić system ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z początkiem września br. elektrobusy zabiorą na swój pokład pierwszych pasażerów.
Berlińskie Urbino 12 electric kursują na trasie między Berlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się po drodze m.in. przy Dworcu ZOO. W przyszłości będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii. Podczas swoich kursów ładowane są poprzez system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy potrzebują zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje ze stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.
Dostarczone do Berlina elektryczne Solarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Projekt ?E-Bus-Berlin? został dofinansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.
Powyżej przebieg berlińskiej linii 204, a poniżej dane techniczne autobusów BVG i e-projektu realizowanego przez Berlin:
Producent |
Solaris Bus & Coach S.A. |
Typ pojazdu |
Urbino 12 electric |
Długość x Szerokość x Wysokość |
12,0m x 2,55m x 3,35m |
Dopuszczalna masa pojazdu |
18.000kg |
Prędkość maksymalna |
65km/h |
Pojemność pasażerska |
70 osób |
Miejsca siedzące |
33, z czego 19 z niskiej podłogi |
Siedzenia składane |
3 |
Producent napędu |
Vossloh Kiepe GmbH |
Silnik elektryczny |
Asynchroniczny silnik centralny, Moc: 160kW |
Producent systemu baterii |
Bombardier Transportation |
Baterie trakcyjne |
PRIMOVE Batterie 90, Typ: litowo-jonowe, Pojemność: 90kWh, Napięcie: 660V |
Klimatyzacja |
Konvekta UL500EM |
Ogrzewanie (elektryczne) |
Spheros, 20kW |
Oś przednia |
ZF RL 82 EC |
Oś napędowa |
ZF AV 132 |
Dane projektu ?E-Bus Berlin?
Linia autobusowa BVG |
204 |
Przystanki końcowe |
S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee) |
Liczba przystanków |
18 |
Długość |
6,1km |
Czas przejazdu |
ok. 24min |
Takt |
20min |
Liczba autobusów |
4 |
Producent systemu ładowania |
Bombardier Transportation |
Indukcyjny system ładowania |
System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200kW, Efektywność: >90%, Podłączenie do sieci: 400V prąd zmienny |
Stacje ładowania |
? 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee) |
Czas ładowania |
4-7min na przystankach końcowych |
Oszczędność emisji CO2 |
1.300g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia) |
Partnerzy |
? Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum) ? Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie) ? Solaris (projekt i produkcja autobusu) ? Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee) ? Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią) |
„