Berlin rusza z testami Solarisów

infobus
28.07.2015 15:35

28 lipca firma Berliner Verkehrsbetriebe rozpoczęła testy eksploatacyjne swoich czterech elektrobusów – Solaris Urbino 12 electric. Pojazdy wyruszyły na linię 204 ? na razie jednak bez pasażerów.

W ramach letniego sprawdzianu przewoźnik chce przede wszystkim sprawdzić system ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, z początkiem września br. elektrobusy zabiorą na swój pokład pierwszych pasażerów.

Berlińskie Urbino 12 electric kursują na trasie między Berlińskim Uniwersytetem Technicznym a Dworcem Südkreuz, zatrzymując się po drodze m.in. przy Dworcu ZOO. W przyszłości będą zatem wsparciem dla bardzo ważnych punktów przesiadkowych całej metropolii. Podczas swoich kursów ładowane są poprzez system szybkiego ładowania indukcyjnego PRIMOVE firmy Bombardier. Dzięki mocy ładowarek, wynoszącej 200 kW, pojazdy potrzebują zaledwie kilku minut na doładowanie baterii. Wykonane przez firmę Bombardier baterie o pojemności 90 kWh, są umiejscowione na dachu. Ich uzupełnianie następuje ze stacji indukcyjnych, zlokalizowanych w obu punktach końcowych linii nr 204.

Dostarczone do Berlina elektryczne Solarisy wyposażone są w centralny silnik asynchroniczny o mocy 160 kW, który gwarantuje dobre, płynne przyspieszanie oraz prędkość maksymalną 65 km/h. Projekt ?E-Bus-Berlin? został dofinansowany przez Federalne Ministerstwo Transportu i Cyfrowej Infrastruktury kwotą 4,1 miliona euro. Projektowi udziela naukowego wsparcia Berliński Uniwersytet Techniczny.

Powyżej przebieg berlińskiej linii 204, a poniżej dane techniczne autobusów BVG i e-projektu realizowanego przez Berlin:

Producent

Solaris Bus & Coach S.A.

Typ pojazdu

Urbino 12 electric

Długość x Szerokość x Wysokość

12,0m x 2,55m x 3,35m

Dopuszczalna masa pojazdu

18.000kg

Prędkość maksymalna

65km/h

Pojemność pasażerska

70 osób

Miejsca siedzące

33, z czego 19 z niskiej podłogi

Siedzenia składane

3

Producent napędu

Vossloh Kiepe GmbH

Silnik elektryczny

Asynchroniczny silnik centralny, Moc: 160kW
Typ TSA TMF 35

Producent systemu baterii

Bombardier Transportation

Baterie trakcyjne

PRIMOVE Batterie 90, Typ: litowo-jonowe, Pojemność: 90kWh, Napięcie: 660V

Klimatyzacja

Konvekta UL500EM

Ogrzewanie (elektryczne)

Spheros, 20kW

Oś przednia

ZF RL 82 EC

Oś napędowa

ZF AV 132

Dane projektu ?E-Bus Berlin?

Linia autobusowa BVG

204

Przystanki końcowe

S Südkreuz, S+U Zoologischer Garten (Hertzallee)

Liczba przystanków

18

Długość

6,1km

Czas przejazdu

ok. 24min

Takt

20min

Liczba autobusów

4

Producent systemu ładowania

Bombardier Transportation

Indukcyjny system ładowania

System ładowania PRIMOVE 200, Moc ładowania: 200kW, Efektywność: >90%, Podłączenie do sieci: 400V prąd zmienny

Stacje ładowania

? 2 na trasie (Südkreuz i Hertzallee)
? 1 w zajezdni BVG (ul. Indiry Gandhi)

Czas ładowania

4-7min na przystankach końcowych

Oszczędność emisji CO2

1.300g/Bus-km, ok. 260 Ton rocznie (cała linia)

Partnerzy

? Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) AöR (operator i lider konsorcjum)

? Bombardier Transportation GmbH (system ładowania i baterie)

? Solaris (projekt i produkcja autobusu)

? Technische Universität Berlin (symulacja systemu, wsparcie naukowe, stacja ładowania Hertzallee)

? Vossloh-Kiepe GmbH (napęd, zarządzanie energią)