Berlin ponownie wybiera Solarisa! 15 x Urbino 18 electric
Spółka Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) poinformowała owyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 15 szt. przegubowychautobusów elektrycznych. Zamówienie najprawdopodobniej zgarnie Solaris Bus &Coach.
Przypomnijmy, że na berlińskich ulicach jeździ teraz pięćelektrobusów z Bolechowa – w wersji Urbino 12 electric. Niebawem – na wiosnę br. – dołączydo nich piętnaście Nowych Urbino 12 electric,które BVG zamówiło w sierpniu 2018 r. Teraz wszystko wskazuje na to, że do berlińskiejfloty dołączą kolejne elektryczne jamniki – tym razem jednak po raz pierwszy wprzegubowej wersji. Będą to też premierowe MEGA-elektrobusy w Berlinie.
Dodajmy, że po berlińskim zamówieniu (15 x nU12 i 15 x nU18) po ulicachniemieckich miast jeździ już łącznie 57 elektrycznych autobusów marki Solaris. Operują one teraz m.in. w: Brunszwiku, Hanowerze, Hamburgu, Frankfurcie czy w Dreźnie.
Od indukcji po pantograf
Kolejna nowość najnowszego kontraktu BVG polega na wyposażeniu przegubowych pojazdów w pantografy doich szybkiego ładowania na pętlach. To też pokazuje, jak dynamicznie zmieniają siępreferencje BVG – od indukcji w pięciu pierwszych modelach, poprzez plug-in w15 solówkach z 2018 r. po pantografy w obecnie zamawianych pojazdach przegubowych. Z tego co podaje berliński magistrat – stacje szybkiego ładowania zostaną dostarczane przezfirmę Siemens, aczkolwiek umowa na dostawę autobusów obejmuje też opcjonalne zamówienie na dwie dodatkowych stacje szybkiego ładowania.
Czekamy jeszcze na oficjalnepotwierdzenie kontraktu i podpisanie umowy. Po pozytywnym zamknięciu sprawy dla poznańskiego producenta, elektrycznaflota Solarisa w Berlinie wzrośnie do 35 egzemplarzy. Wartośćnajnowszego kontraktu to około 14 milionóweuro z czego 5,6 mln EUR dołożyło Federalne Ministerstwo Transportu iInfrastruktury Cyfrowej w ramach zprojektu badawczo-rozwojowego „E-MetroBus”.
Przypomnijmy, że równolegle BVG czeka na dostawę 15 szt. eCitaro. Tymsamym Berlin już wkrótce będzie miał 45 szt. autobusówelektrycznych. Z pierwszych informacji wynika,że przegubowe elektrobusy pojawią się na linii 200, czyli będą obsługiwaneprzez zajezdnię w Indira-Gandhi-Strasse.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nie zapominajmy też, że berlińskie firma idzie w kwestii taborowych inwestycji dwutorowo – mamy zakupy w elektrobusy, ale i też w pojazdy z klasycznymukładem napędowym, o czym świadczy zeszłoroczny kontrakt z Mercedesem na 950autobusów miejskich Citaro z silnikami diesla Euro 6.
Berliński standard
Zakładamy, że najnowsze berlińskie zamówienie będziepodobne – pod kątem wyposażenia i rozwiązań technicznych – do poprzedniego kontraktuna pojazdy klasy MAXI.
Wówczas BVG zamówiło pojazdy z silnikami trakcyjnymiplus baterie typu Solaris High Energy o łącznej pojemności 240 kWh. Na liście kompletacjiprzestrzeni pasażerskiej pojawiła się m.in. klimatyzacja przestrzenipasażerskiej i 10 podwójnych gniazd USB. Pojemność pasażerska w pojazdachsolowych będzie wynosić 65 pasażerów, z czego 28 na miejscach siedzących (w tymosiem z niskiej podłogi). Natomiast w przegubowcach maksymalna liczba pasażerówto 99 osób.
„