Berlin już wie od kogo kupi 90 elektrycznych autobusów. Ale jeszcze nie powie
W grudniu rada nadzorcza Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 90 autobusów elektrycznych.
Jak przystało na Niemców, procedura musi być zachowana do końca i dopiero po upływie przewidzianego prawem terminu na wniesienie sprzeciwu, dowiemy się kto wygrał. Naszym zdaniem najwięksi faworyci do tego zamówienia to Solaris i holenderskie Ebusco.
Klasa MAXI
Berlin chce zamówić 12-metrowe elektrobusy, które mają być ładowane w zajezdni. To oznacza … dużą baterię. Dlatego gazeta „Tagesspiegel” podała, że zamówienie trafiło do Ebusco z najnowszym modelem 3.0. Byłoby to pierwsze tak duże zamówienie dla holenderskiego producenta poza rynkiem Beneluksu i pierwsze dla BVG.
W opisie tego kontraktu, BVG „odwraca się od szybkiego ładowania „na mieście” przez pantograf i preferuje inne rozwiązanie – dodatkowe ładowanie autobusów w ciągu dnia w zajezdni, które ma „zmaksymalizować ich dzienny przebieg”. Ma to się odbywać między zaplanowanymi kursami.
Berlin ma już zatwierdzony budżet na tę inwestycje i na dostawę 90 nowych pojazdów wraz z wymaganą infrastrukturą ładowania chce wydać około 65 milionów euro. Przypomnijmy, że BVG przy elektrycznych zakupach korzysta z dofinansowania ze strony Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego oraz Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, które do tej pory na dekarbonizację berlińskiej floty autobusowej przeznaczyły około 52 mln euro.
228 elektrobusów
Wszystkie autobusy mają zostać dostarczone do końca 2022 roku. Tym samym elektryczna flota BVG wzrośnie do 228 autobusów elektrycznych, w tym:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 90 szt. najnowszych e-busów
- 125 szt. elektrobusów marki Solarisy (ostatnia dostawa 90 autobusów Solaris Urbino electric została zrealizowana pod koniec 2020 roku)
- 13 szt. autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro.
Przypomnijmy, że do tej pory holenderskie Ebusco operowało głównie w Holandii, Belgii i w Skandynawii. W Niemczech pojazdy tej marki można spotkać we Frankfurcie, Monachium i Bad Tölz.
Strategicznym celem Berlina jest zwiększenie liczby pasażerów o około 20 procent w 2022 roku, a do 2025 roku liczba pasażerów powinna wzrosnąć o 47 proc. Liczby te pochodzą z umowy transportowej między BVG a krajem związkowym Berlin, ale ich wypełnienie będzie bardzo trudne – i to nie tylko ze względu na trwającą pandemię.