Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Berlin już wie od kogo kupi 90 elektrycznych autobusów. Ale jeszcze nie powie

infobus
17.12.2021 09:30
W grudniu rada nadzorcza Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 90 autobusów elektrycznych.

Jak przystało na Niemców, procedura musi być zachowana do końca i dopiero po upływie przewidzianego prawem terminu na wniesienie sprzeciwu, dowiemy się kto wygrał. Naszym zdaniem najwięksi faworyci do tego zamówienia to Solaris i holenderskie Ebusco.

Klasa MAXI

Berlin chce zamówić 12-metrowe elektrobusy, które mają być ładowane w zajezdni. To oznacza … dużą baterię. Dlatego gazeta „Tagesspiegel” podała, że zamówienie trafiło do Ebusco z najnowszym modelem 3.0. Byłoby to pierwsze tak duże zamówienie dla holenderskiego producenta poza rynkiem Beneluksu i pierwsze dla BVG.

W opisie tego kontraktu, BVG „odwraca się od szybkiego ładowania „na mieście” przez pantograf i preferuje inne rozwiązanie – dodatkowe ładowanie autobusów w ciągu dnia w zajezdni, które ma „zmaksymalizować ich dzienny przebieg”. Ma to się odbywać między zaplanowanymi kursami.

Berlin ma już zatwierdzony budżet na tę inwestycje i na dostawę 90 nowych pojazdów wraz z wymaganą infrastrukturą ładowania chce wydać około 65 milionów euro. Przypomnijmy, że BVG przy elektrycznych zakupach korzysta z dofinansowania ze strony Federalnego Ministerstwa Środowiska, Ochrony Przyrody i Bezpieczeństwa Jądrowego oraz Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, które do tej pory na dekarbonizację berlińskiej floty autobusowej przeznaczyły około 52 mln euro.

Solaris Urbino 12 Electric Berlin 3 1280x853 1
Solaris Urbino 12 Electric Berlin 3 1280x853 2

228 elektrobusów

Wszystkie autobusy mają zostać dostarczone do końca 2022 roku. Tym samym elektryczna flota BVG wzrośnie do 228 autobusów elektrycznych, w tym:

  • 90 szt. najnowszych e-busów
  • 125 szt. elektrobusów marki Solarisy (ostatnia dostawa 90 autobusów Solaris Urbino electric została zrealizowana pod koniec 2020 roku)
  • 13 szt. autobusów elektrycznych Mercedes-Benz eCitaro.

Przypomnijmy, że do tej pory holenderskie Ebusco operowało głównie w Holandii, Belgii i w Skandynawii. W Niemczech pojazdy tej marki można spotkać we Frankfurcie, Monachium i Bad Tölz.

Strategicznym celem Berlina jest zwiększenie liczby pasażerów o około 20 procent w 2022 roku, a do 2025 roku liczba pasażerów powinna wzrosnąć o 47 proc. Liczby te pochodzą z umowy transportowej między BVG a krajem związkowym Berlin, ale ich wypełnienie będzie bardzo trudne – i to nie tylko ze względu na trwającą pandemię.

Dsc01356 Scaled 1
Dsc01356 Scaled 2