Belkommunmash vs. Solaris w Lublinie na 7 MEGA elektrobusów

31 marca miało miejsce otwarcie ofert w przetargu Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie na zakup 7 szt. przegubowych autobusów elektrycznych typu MEGA.
W postepowaniu złożono dwie oferty, w tym po raz pierwszy w Polsce mamy propozycje od białoruskiej firmy Belkommunmash. Z takim jednak cenami nie zawojują oni naszego rynku.
Lubelskie kryteria
O szczegółach pierwszego lubelskiego przetargu na przegubowe autobusy elektryczne pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Przypominajmy tylko, że przedmiotem zamówienia jest zakup
- 7 sztuk fabrycznie nowych niskopodłogowych, dwuczłonowych autobusów elektrycznych klasy MEGA (przegubowych)
- 3 sztuki dwustanowiskowych ładowarek małej mocy, o mocy większej lub równej 120 kW (2x60 kW)
- 1 szt. jednostanowiskowej ładowarki małej mocy, o mocy większej lub równej 60 kW
Generalnie zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu EV (13%), warunków technicznych (22%), ekologii (5%).
Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako pozacenowe, ZTM Lublin wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:
- elektryczny układ napędowy zabudowany w jednej wspólnej obudowie zamontowanej na dachu autobusu – 25 pkt,
- baterie trakcyjne zbudowane z ogniw elektrochemicznych, dla których maksymalny ciągły prąd ładowania i rozładowania będzie większy lub równy 4 C, a chwilowy (10 sekundowy) nie mniejszy niż 8 C, gdzie C oznacza wartość natężenia prądu 1 godzinnego ogniwa, równego wartościowo pojemności elektrycznej ogniwa wyrażonej w jednostce [Ah] – 45 pkt,
- całkowita liczba miejsc pasażerskich co najmniej 140 – 20 pkt,
- system ogniw fotowoltaicznych o mocy co najmniej 1 kWp, zamontowany w sposób bezinwazyjny – 10 pkt.
Białoruski debiut
Na te kryteria nakładamy teraz dwie oferty, które dzisiaj otrzymał lubelski Zarząd:
- od Solaris Bus & Coach z ceną 22.799.280,00 zł brutto / 18.536.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Urbino 18 electric + ładowarki na poziomie 2.648.000 PLN netto. Do tego producent dołożył: - gwarancja na cały pojazd bez limitu kilometrów wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu: 60 miesięcy. Pozostałe parametry zostały zastrzeżone jako tajemnica przedsiębiorstwa
- od konsorcjum OPF Sp. z o.o. oraz BKM-Ukraina Sp. z o.o. ul. Ogrodowa 58, 00-876 Warszawa z ceną … 28.521.658,20 zł brutto / 23.188.339 PLN netto, co daje jednostkową cenę za model Е433 Vitovt Max Electro + ładowarki na poziomie 3.312.619 PLN netto. Do tego Białorusini dołożyli:
- Gwarancja na cały pojazd bez limitu kilometrów wraz z wszystkimi elementami stanowiącymi wyposażenie dodatkowe autobusu: 36 miesięcy
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Elektryczny układ napędowy (trakcyjny): Belkommunmash
- Maksymalny prąd ładowania i rozładowania ogniw elektrochemicznych baterii trakcyjnych: Discharge continous 1000 A/Discharge peak 2500A, Charge continous 500 A/Charge peak 1000A
- Całkowita liczba miejsc pasażerskich, o której mowa w pkt 2.2. Specyfikacji technicznej autobusów EV stanowiącej załącznik nr 1 do s.i.w.z.: 120 miejsc
- System ogniw fotowoltaicznych: nie
- Silnik/Silniki trakcyjne: TSA TMF-35-44-4
- Zużycie energii elektrycznej przez autobus EV w warunkach ruchu miejskiego: 1,7 kwh/km
Lubelski budżet
Kwota, jaką ZTM w Lublinie przeznaczył na sfinansowanie elektrycznego zamówienia to : 21.600.000,00 zł brutto / 17.560.975 PLN netto, co daje jednostkową ceną za lubelski, przegubowy ebus na poziomie 2.508.710 PLN netto.
Tym samym oferta konsorcjum firm OPF Sp. z o.o. oraz BKM-Ukraina Sp. z o.o przekracza kwotę przeznaczoną na sfinansowanie zamówienia o prawie 7 mln zł, natomiast oferta firmy Solaris Bus&Coach przekracza kwotę o prawie 1,2 mln zł.
Doceniamy trud Białorusinów, którzy próbują wejść na nasz rynek, natomiast złożona przez nich oferta mija się naszą rzeczywistością i kompletnie od niej odstaje. Czas jeszcze raz odrobić lekcję domową i prześledzić dotychczasowe przetargi!
Co będzie dalej? Oferta Solarisa przekracza miejski budżet, natomiast jest to oferta rynkowa, nie odbiegająca od cen zaproponowanych w innych postepowaniach. Także liczymy na to, że ZTM dołoży i jednocześnie poszuka oszczędności w projektach budowlanych, gdzie są większe możliwości w zakresie kształtowania cen. Pamiętajmy też, że Lublin ma dużo czasu. Termin dostawy całej partii 7 szt. autobusów wraz z dodatkowym wyposażeniem, oprogramowaniem i dokumentacją zaplanowany jest do dnia 30 maja 2023 r.