Belgia i Bułgaria w projekcie ZeEUS (4)
Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Austrii lądujemy w belgijskim Burges i w stolicy Bułgarii – Sofii. Naszym przewodnikiem jest cały czas raport projektu ZeEUS. który wspiera elektromobilność na naszym kontynencie.
W Belgii, a dokładniej w Burges, projektZeEUS obejmował testowanie trzech autobusów marki Van Hool A308 electric. Pojazdy do testów zakupił operator belgijski DELijn. Po zakończeniu projektu, autobusy będą wykorzystane dokładnie na tych samych liniach na których przechodziły testy.
W Bułgarii natomiast, w stolicy Sofii testowano jedynie jeden autobus marki Higere-Bus, zakupiony od europejskiej spółki Higer, czyli Chariot Motors. Testy prowadzono na linii odługości 11.2 km. Linia ma dwa terminale, każdy o mocy 150 kW. Testowany e-Bus przejechał łącznie około 25000km przy ciągłej ośmiogodzinnej jeździe z wyłączeniem świąt państwowych iweekendów. Czas ładowania w każdym z terminali mieścił się w granicach sześciuminut.
W belgijskich testach dużeznaczenie odegrał fakt, związany z koniecznością wybudowania na testowanejlinii dwóch stacji ładowania, odpowiedniej wielkości mocy równej 170 kW każda. Wymagałtego szybki tryb ładowania. Ze względu na te okoliczności w Burges wybudowanospecjalnie do tego celu stację transformatorową.
Z kolei w Sofii na podkreślenie zasługujefakt, że wdrożono tutaj unikalny ultra kondensator „EBUS PILOT”, w którywyposażony był testowany autobus. Tego typu technologia nie była jeszczetestowana w żadnym innym europejskim mieście. Autobus sam w sobie został bardzodobrze przyjęty przez pasażerów i załogę.
Poniżej zebrane dane eksploatacyjne:
Dane techniczne |
Belgia (Burges) |
Bułgaria ( Sofia) |
Marka pojazdu |
3 x Van Hool |
1 x Higer |
Model pojazdu |
A308 CITYBUS |
Chariot e-bus |
Długość pojazdu |
9,65 m |
12 m |
Maksymalna liczba osób |
55 pasażerów |
91 pasażerów |
Klimatyzacja |
Tak |
Tak |
Ogrzewanie |
Tak |
Tak |
Możliwości innego ładowania |
za pomocą ładowania indukcyjnego |
ładowanie za pomocą pantografu (czas 5-6 minut) |
Nocne ładowanie |
za pomocą wtyczki na zajezdni |
w zajezdni (5-6 minut) |
System magazynowania energii: |
36,4 kWh |
21 kWh- 32 kWh |
Dane linii |
||
Typ |
centrum miasta |
strefa podmiejska |
Topografia |
płaska |
płaska, w tym odcinki górzyste |
Długość linii autobusowej |
5,5 km |
11,2 km |
Średnia prędkość techniczna |
14 km/h |
16,1 km/h |
Codzienna liczba godzin |
10 |
8,5 |
Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie |
10 |
8,5 |
Liczba km przejechanych dziennie przez jeden autobus |
50-60km |
88 km |
„