Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Belgia: Badanie wykazały wpływ polityki pracodawców na rodzaj środków transportu jakim dojeżdżają do firmy pracownicy

infobus
17.10.2007 10:06

Badania przeprowadzone przez Belgijskie Ministerstwo Transportu i Mobilności przedstawiają szacunki na temat mobilności pracowników firm i instytucji zatrudniających ponad 100 osób. Okazuje się, że istnieje wyraźny związek między polityką firm, a tym w jaki sposób ludzie dojeżdżają do pracy.
Od 2003 roku belgijskie prawo federalne wymaga od wszystkich przedsiębiorstw oraz instytucji, (zatrudniających ponad 100 ludzi), sporządzenia map komunikacyjnych ilustrujących dojazdy pracowników do miejsc zatrudnienia.
Dane z 2005 roku oparto o badania przeprowadzone w 8774 przedsiębiorstwach i instytucjach, zatrudniających 1 339 976 pracowników. Wyniki pokazują, że od momentu wprowadzenia programu nastąpiły istotne przesunięcia, w zakresie rodzajów środków transportu wykorzystywanych w dojazdach do pracy.
W wyniku badań ustalono, że:
– wprowadzenie dopłat lub wynagrodzeń za dojazd do pracy na rowerze spowodowało przeciętny wzrost liczby rowerzystów z 6,3% do 9,5%;
– liczba pracowników wspólnie dojeżdżających samochodami do pracy wzrosła z 3,9% do 6,9%;
– wprowadzenie dodatkowych dopłat do podroży transportem publicznym spowodowało potrojenie liczby pracowników podróżujących pociągami (z 6,6% do 17,3%);
– zatrudnienie osób lub grup pracowników odpowiedzialnych za zagadnienia mobilności spowodowało zmniejszenie się liczby używanych samochodów z 70,1% do 67,7%, podczas gdy w tym czasie zanotowano wzrost wykorzystania podróży pociągami (z 9,3% do 12,9%) oraz wzrost wykorzystania kolei podziemnej, autobusów lub tramwajów z 5,8% do 6,8%;
– jeśli przedsiębiorstwo lub instytucja były zlokalizowane w pobliżu stacji kolejowej (w odległości mniejszej niż 1 km) liczba dojeżdżających koleją do pracy wzrosła z 9,3% do 18,8%, a w tym samym czasie spadła liczba osób dojeżdżających samochodami z 70,1% do 59,5%;
– jeśli pracodawca zapewnił mniejszą liczbę miejsc parkingowych niż posiada pracowników i kiedy ów parking był płatny to liczba pracowników dojeżdżających do firmy samochodem spadła z 70,1% do 54,7%, podczas gdy liczba dojeżdżających pociągiem wzrosła z 9,3% do 21,1%.