Bełchatów tylko z ofertą Solarisa. Czy czwarty elektrobus przyjedzie z Bolechowa?
24 listopada Bełchatów otworzył ofertę w postępowaniu przetargowych na zakup jednego autobusu elektrycznego wraz z ładowarką.
Elektrobus ma być dostarczony do miasta w ciągu 300 dni od podpisania umowy z wykonawcą. Wszystko wskazuje na to, że kontrakt ten trafi do firmy Solaris Bus & Coach, która dostarczyła miastu pierwsze trzy elektrobusy Urbino 12 electric. Wówczas we flocie MZK zagościłby czwarty elektryczny "jamnik". O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie.
Co chciał Bełchatów?
Zanim przejdziemy do jedynej złożonej dzisiaj oferty, sprawdźmy jakie łódzkie miasto przygotowało kryteria technicznych dla wykonawców. Zamawiający punktuje za:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu/ kratownicy, ramy/podwozia - profile ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium lub profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia - aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, szkło, blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą kataforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii elektrycznej kWh/100 km – 4 pkt,
- 3-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 2 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w 100% oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wykonane w technologii LED, nie wyłączając świateł mijania i drogowych – 1 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich – 1 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 1 pkt,
- zastosowanie silnika elektrycznego układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed osią napędową – 2 pkt, zaoferowanie w autobusie przedniej osi niezależnej – 1 pkt,
- zaoferowanie autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 376 kWh oraz Ed1 nie mniejszej niż 240 kWh – 6 pkt.
Jedna oferta
Ciekawostką tego przetargu był fakt, że zamawiający dopuszczał elektrobus klasy MIDI lub MAXI, przy czym zaznaczał, że woli jednak pojazdy większe. Jednocześnie w kryteriach technicznych premiowane są m.in. pojemne baterie, czy też 3-częściowa szyba przednia. To oznacza, że do potencjalnych wykonawców można było zaliczyć Solarisa, ARP czy też Autosana.
Jak się okazało 24 listopada, w Bełchatowie pojawił się tylko Solaris z ceną … 3.933.540,00 PLN brutto / 3.198.000 PLN netto. Bynajmniej nie jest to promocyjna cena na Black Friday.. Z kolei kwota na sfinansowanie zamówienia wynosi odpowiednio 3.874.500,00 PLN brutto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Bełchowski e-bus
Zamawiany przez Bełchatów autobus powinien cechować się długością w przedziale od 9 do 12 m (+/- 2%), zaś jego wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Podłoga pojazdu ma być płaska, tworząca jednolitą powierzchnię bez stopni poprzecznych na całej długości autobusu przeznaczonej dla pasażerów stojących, bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich. Wysokość od podłoża na progu wszystkich drzwi pasażerskich ma wynosić maksymalnie 340 mm. Autobus ma być napędzany silnikiem lub silnikami elektrycznymi o mocy min. 160 kW. Z kolei magazyn energii elektrycznej może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako - przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in (dlatego też autobus musi być wyposażony w przyłącze) oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.
Przechodzimy do przestrzeni pasażerskiej, gdzie na poręczach znajdą się ładowarki USB. Fotele pasażerskie powinny być o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 20 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice kierunkowe mają być wykonane w oparciu o diody LED lub RGB LED emitujące światło koloru białego lub koloru bardzo zbliżonego do białego. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej min 21,5 cali, przeznaczony do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego.