Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Bełchatów i Zduńska Wola kupią kolejne autobusy elektryczne. Z RPO

infobus
06.07.2022 12:00

Ponad 7 mln zł dotacji z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego trafi do przewoźników miejskich w Bełchatowie i Zduńskiej Woli na zakup elektrycznych autobusów.

"W obu miastach zakup przyjaznych środowisku, ekologicznych autobusów pozwoli ograniczyć emisję spalin do atmosfery, a tym samym przełoży się na poprawę jakości powietrza oraz stanu środowiska naturalnego w regionie" – czytamy w marszałkowskim uzasadnieniu.

Zduńska Wola i 6 elektrobusów

Jak poinformowały 6 lipca służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi, dzięki pozyskaniu unijnych pieniędzy Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Zduńskiej Woli będzie mogło kupić dwa elektryczne autobusy. Wartość tej inwestycji to prawie 6,3 mln zł. Dotacja z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi blisko 4,35 mln zł.

Te dwa elektrobusy dołączą do pierwszych czterech elektrycznych autobusów, które w grudniu 2021 r. MPK Zduńska Wola zakupiło u Solarisa. Zamówione Urbino 12 electric wyjadą na ulice łódzkiego miasta już w 2022 roku. Do tego dojdzie infrastruktura do ich ładowania. Wartość pierwszego elektrycznego  kontraktu MPK wynosi nieco ponad 10 mln zł brutto.

-„Cieszymy się, że Zduńska Wola ponownie zdecydowała się wybrać autobusy Solarisa i to z nimi rozpocząć elektryczną transformację swojej floty. Plany inwestycyjne MPK w Zduńskiej Woli są imponujące, tym bardziej, że wpisują się w europejskie trendy przekształcania transportu publicznego na bardziej przyjazny mieszkańcom i środowisku” – powiedział wówczas Waldemar Wlazło, dyrektor sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w firmie Solaris Bus & Coach.

Zamówione elektrobusy będą zasilane nowoczesnymi bateriami High Energy o łącznej pojemności nominalnej 280 kWh, które będą ładowane poprzez wtyczkę plug-in umieszczoną na pierwszym prawym nadkolu autobusu. Dodatkowo przewoźnik zdecydował się zainwestować w infrastrukturę ładowania, w postaci dwóch ładowarek dualnych, z których każda umożliwia równoczesne ładowanie dwóch autobusów mocą 40 kW lub jednego autobusu mocą 80 kW. Płynną jazdę dwunastometrowych e-busów zapewni elektryczny centralny silnik trakcyjny.

Bełchatów i 4 elektrobusy

Z kolei Bełchatów uzupełni swój tabor z RPO o jeden autobus elektryczny. Koszt jego zakupu to ponad 3,8 mln zł. Przyznana dotacja - również z EFRR - sięgnęła blisko 2,68 mln zł. Będzie to czwarty elektrobus we flocie MZK, bowiem przewoźnik posiada już trzy elektryczne autobusy – wszystkie typu Solaris Urbino 12 electric.

Warto dodać, że jesienią 2021 roku łódzki przewoźnik zainwestował w instalację fotowoltaiczną o wartości nieco ponad 400 tys. zł, w tym dofinansowanie ze starostwa powiatowego wyniosło 316 tys. zł.

Zdaniem miasta, stacja ładowania autobusów elektrycznych w całości czerpie energię z paneli fotowoltaicznych, co nie do końca wydaje się realne. Jednak magistrat jest bardzo pozytywie nastawiony na słoneczną energię.

-„Wspieranie elektromobilności to dla nas sprawą priorytetową z dwóch powodów. Po pierwsze, dzięki inwestycjom w zieloną energię i przekonaniu jak największej liczby mieszkańców do korzystania z komunikacji zbiorowej zdecydowanie poprawi się jakość powietrza w naszym mieście. Drugi powód jest stricte ekonomiczny. Panele fotowoltaiczne pozwolą na energetyczną samowystarczalność spółki. Pozyskany w ten sposób prąd będzie wykorzystywany nie tylko do ładowania autobusów elektrycznych, ale zabezpieczy energetycznie całą spółkę. Mowa m.in. o budynku biurowym, warsztacie czy stacji paliw” – tłumaczy Dariusz Matyśkiewicz.

Bełchatowska farma to 280 paneli fotowoltaicznych o mocy 89,6 kWp, które zainstalowane zostały w siedzibie Miejskiego Zakładu Komunikacji przy ul. Przemysłowej