Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Będzie podwyżka cen biletów w Lublinie

infobus
08.10.2015 15:31

Zarząd Transportu Miejskiego w Lublinie pracuje nad zmianącennika biletów. Zdrożeją najprawdopodobniej zarówno bilety czasowe jak iokresowe. Jak bardzo? Tego na razie decydenci nie zdradzają

Postulat konieczności zmiany taryfy przewozowejkomunikacji miejskiej pojawił się w założeniach do przyszłorocznego budżetu Lublina. Podwyżki są nieuniknionez dwóch powodów. Po pierwsze miasto miasto musi zdobyć dodatkowe środki w celuuruchomienia drugie etapu przebudowy siatki połączeń. Zakłada on zwiększenieroli trolejbusów w lubelskim systemie transportu publicznego poprzezskierowanie ich na trasy, które zelektryfikowano w ramach projektu „ZintegrowanySystem Miejskiego Transportu Publicznego”. Nie jest tajemnicą, że kosztjednego wozokilometra tego typu pojazdów jest droższy o ok. 25-30 % w stosunkudo autobusów.

Po drugie miastu zależy na utrzymaniu niezmiennego stopnia pokryciakosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej. Dziś wpływy ze sprzedaży biletówpokrywają je w ok. 55%. Reszta jest finansowana z dotacji pochodzącej z budżetumiasta.

Ostatnie lata w Lublinie to duże inwestycje w modernizację transportupublicznego. Miasto kupiło 70 nowe trolejbusów (plus 30 pozyskanych przez lubelskieMiejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne), 100 autobusów, wybudowano noweodcinki trakcji trolejbusowej, powstaje system zarządzania ruchem. To powodujewzrost kosztów, które muszą być pokryte. Pytanie skąd? Wyjścia były dwa. Miastomogło zaryzykować i zdecydować się na zwiększenie dotacji dla komunikacjipoprzez środki z budżetu w wysokości ok. 10 mln zł. Druga opcja była z punktu widzenia samorządubyła mniej ryzykowana, jednak mniej korzystna dla mieszkańców i zakładałapozyskanie takiej kwoty dzięki podwyżce cen biletów. Wybrano drugi wariant. Mato jednak w dalszej perspektywie przynieść wymierne korzyści dla Lublina.

Miasto chce dalej inwestować w komunikację miejską. Chodzi ozakupy kolejnych trolejbusów, ale też autobusów niskoemisyjnych, rozbudowęsystemu zarządzania ruchem czy budowę zintegrowanego centrum przesiadkowego wpobliżu dworca kolejowego.
Kolejna kwestia to budowa nowych osiedli, wmiejscach gdzie jeszcze do niedawna nie docierała komunikacja miejska. Lubelskierady dzielnic proszą miasto o wydłużanie linii lub kierowanie nowych do szybkorozbudowujących się osiedli na Ponikwodzie czy w okolicy ulicy Jana Pawła II. To pewny generator kolejnych wydatków.
W którym kierunku pójdzie zatem podwyżka cenbiletów? Lubelski ZTM podkreśla, że ma ona być jak najmniej uciążliwa dla tych,którzy korzystają z komunikacji miejskiej często dzięki biletom okresowym. Należysię zatem spodziewać, że tutaj oferta podrożeje nieznacznie. Większych podwyżeknależy oczekiwać w kategorii biletów jednorazowych oraz czasowych.

Urzędnicy na razie nie wskazują, o ile nastąpi korektacennika. Taką kalkulację ma przeprowadzić Zarząd Transportu Miejskiego. Dziśnajpopularniejszy, bilet czasowy na 30 minut normalny kosztuje 2,80 zł, zaś ulgowy1,40 zł. W ubiegłym roku lublinianie kupili ponad 21 mln takich biletów. Ceny biletówokresowych od 62 zł (normalny na jedną linia) do 216 zł (półroczny na wszystkielinie).

Analiza trwa. ZTM diagnozuje przychody ze sprzedaży biletów,zarówno w kontekście planowanych zmian w układzie linii komunikacji miejskiej,jak i pod kątem utrzymania wskaźnika finansowania komunikacji miejskiej zwpływów z biletów na dotychczasowym poziomie .

Warto przypomnieć, że w tym roku urzędnicy z lubelskiego ZTM jużsondowali możliwość przeprowadzenia podwyżkę poprzez przebudowę taryfy. Wiosnąrozważano zastąpienie biletów półgodzinnych obowiązującymi dłużej, np. godzinę.To oczywiście oznaczałoby koniecznośćzapłacenia więcej. Ostatecznie po interwencji mieszkańców oraz lokalnych mediówZTM wycofał się z pomysłu. Przypomnijmy, że ostatnie podwyżki miały miejsce w2012 r. Od tamtego momentu miasto konsekwentnie rezygnowało z przeprowadzeniajakichkolwiek zmian. W efekcie z każdym rokiem przybywało pasażerów komunikacjimiejskiej. O ile jeszcze w 2009 r. autobusy i trolejbusy przewiozły ok. 80 mln osóbto w ubiegłym roku było to już ok. 100 mln pasażerów.