Będzie kilka polskich e-busów? Gra o 100 mln zł
Kilka firm może zwyciężyć w konkursie na stworzenieautobusów nowej generacji dla polskich miast, w zależności od technologii, jakązastosują – powiedział Daniel Kraszewski z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.Konkurs ma być ogłoszony pod koniec kwietnia. Gra toczy się o sumę ok 100 mln zł, przeznaczonych zarówno dla instytucji naukowych, jaki producentów narealizację projektów. Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu „Bezemisyjnytransport publiczny” osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów możetrafić nawet 1000 pojazdów.
Daniel Kraszewski, zastępca dyrektora działu kontroliprojektów NCBiR, podczas czwartkowego (06.04.2017) seminarium „Sposoby pozyskiwaniainnowacji i rozwój gospodarki innowacyjnej”, organizowanego przez PracodawcówRP, powiedział, że autobusy mogą być „elektryczne, wodorowe czy hybrydowe,w zależności od technologii, jakie zostaną nam zaprezentowane”.
W styczniu 2017 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz resortynauki i szkolnictwa wyższego oraz rozwoju zapowiedziały nowy program -„Bezemisyjny transport publiczny”. Jego celem jest powstaniebezemisyjnego autobusu. Program będzie realizowany w ramach tzw. partnerstwainnowacyjnego. To nowy, niestosowany dotychczas tryb w ustawie o zamówieniachpublicznych, w którym państwo występuje w roli „inteligentnegozamawiającego”, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów w oparciuo potrzeby zgłaszane przez polskie miasta.
W zamówieniu publicznym w trybie partnerstwa innowacyjnego”może być wybranych kilku zwycięzców” – powiedział Kraszewski.Przyznał także, że NCBiR, wraz z przedstawicielami Ministerstwa Energii,rozmawia z samorządami, aby „przyszły zwycięzca od razy dostał rynek”(czyli produkował już dla konkretnych odbiorców – PAP).
Końcówka rozmów z miastami
Kamil Melcer z działu komunikacji i promocji NCBiRpowiedział PAP, że „zakończenie rozmów z samorządami i ogłoszenie konkursuplanowane jest pod koniec kwietnia”.
Według informacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego,”konsorcja, wśród których mogą znaleźć się zarówno instytucje naukowe, jaki producenci z sektora prywatnego, mogą liczyć nawet na 100 mln zł narealizację projektów”.
„Dodatkowe wsparcie finansowe zapewnić może NarodowyFundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z którym NCBiR prowadzirozmowy. Szacuje się, że transakcje zrealizowane w ramach programu +Bezemisyjnytransport publiczny+ osiągną nawet 1 mld złotych, a do 50 samorządów możetrafić nawet 1000 pojazdów” – przekazał resort. (PAP)
„