Będą pierwsze autobusy elektryczne w Zakopanem. Z pantografami
4 stycznia Zakopane ogłosiło swój debiutancki przetarg na zakup zeroemisyjnych pojazdów.
Stolica polskich Tatr chce nabyć do obsługi linii komunikacji miejskiej trzy autobusy elektryczne wraz z rozbudowaną infrastrukturą do ich ładowania. Nowe pojazdy mają pojawić się w ciągu 365 dni od dnia podpisania umowy.
Zielony Transport Publiczny
Przypomnijmy, że w listopadzie Gmina Zakopane otrzymała ponad 7,2 mln zł dotacji z programu NFOŚiGW - Zielony Transport Publiczny. Całkowity, rzeczywisty koszt realizacji przedsięwzięcia to ok. 10,6 mln zł. Za tę sumę miasto chce zakupić elektryczny tabor do obsługi dwóch linii komunikacji miejskiej oraz wybudować stację ładowania. Zaplanowano dostawę 3 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów komunikacji miejskiej jednej marki, które wykonają razem blisko 180 tys. km rocznie. Będą to pojazdy bateryjne o napędzie elektrycznym i odpowiedniej mocy użytecznej magazynów energii (baterii litowo – jonowych). W
ramach projektu planowana jest budowa i montaż infrastruktury niezbędnej do utrzymania i właściwej eksploatacji pojazdów tj. uruchomienie fabrycznie nowych 5 stacji ładowania zajezdniowego przeznaczonych do jednoczesnego ładowania akumulatorów wszystkich 3 pojazdów. Stacje zostaną zlokalizowane w dwóch punktach na terenie miasta Zakopane:
- jedna z nich w Kuźnicach
- dwie na zakopiańskim Dworcu Autobusowym.
Przewidziano również instalację oprogramowania do zdalnego zarządzania procesem ładowania i monitorowania stanu pracy poszczególnych stacji ładowania. Nowy sprzęt będzie obsługiwać 14 przeszkolonych w ramach projektu pracowników przewoźnika – 8 kierowców (2 osoby na pojazd oraz 2 kierowców zapasowych) oraz 6 mechaników. Działania zostaną zakończone z końcem marca 2023 r.
Elektryczne autobusy
W ramach najnowszego przetargu Zakopane chce otrzymać i autobusy, i infrastrukturę.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Szeroki przedmiot zamówienia obejmuje dostawę:
- 3 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskopodłogowych o długości 11,80 do 12,20 m., zasilanych energią elektryczną, identycznych, tej samej marki, rok produkcji 2022 r.
- 2 sztuk stacjonarnych elektrycznych ładowarek dwustanowiskowych typu plug-in o mocy nie mniejszej niż 80 kW (2x40kW), wyposażonych w dwa wyjścia do ładowania autobusów umożliwiające w zależności od potrzeb ładowanie dwóch autobusów jednocześnie mocą nie mniejszą niż 40 kW, bądź jednego autobusu mocą nie mniejszą niż 80 kW.
- 2 sztuk ładowarek pantografowych o mocy nie mniejszej niż 200 kW), typu zintegrowanego tzn. że ładowarki posiadają daszek współpracujący z pantografem podnoszonym z autobusu. Ładowarki wyposażone w awaryjne źródło ładowania autobusów, dostosowane do pracy ciągłej.
- 1 sztuki ładowarki mobilnej typu plug-in o mocy nie mniejszej niż 40 kW, dostosowana do pracy ciągłej.
Wykonawca ma zainstalować ładowarki we wskazanym miejscu, podłączyć je do sieci, uruchomić i przeprowadzić pełną ich integrację z autobusami
Zakopane na oferty czeka do 4 lutego. Potem miasto rozstrzygnie przetarg bazując na trzech kryteriach wyboru najkorzystniejszej oferty:
- Okres gwarancji / Waga: 24
- Pojemność akumulatorów trakcyjnych / Waga: 16
- Cena - Waga: 60