Będą nowe gimbusy

infobus
06.02.2007 13:21

Pod koniec stycznia br. Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło przetarg nieograniczony na dostawę łącznie 96 autobusów szkolnych. Podobnie jak miało to miejsce w latach poprzednich przetarg dostał podzielony na kilka części:

  • Cześć nr 1: dostawa 30 sztuk fabrycznie nowych autobusów szkolnych dla gmin w Regionie I obejmującym województwa: dolnośląskie, opolskie, śląskie, lubuskie, świętokrzyskie i wielkopolskie.
  • Cześć nr 2: dostawa 33 sztuk fabrycznie nowych autobusów szkolnych dla gmin w Regionie II obejmującym województwa: kujawsko-pomorskie, pomorskie, zachodniopomorskie, podlaskie i warmińsko-mazurskie.
  • Cześć nr 3: dostawa 33 sztuk fabrycznie nowych autobusów szkolnych dla gmin w Regionie III obejmującym województwa: lubelskie, łódzkie, małopolskie, mazowieckie, podkarpackie.

Co nowego?

W stosunku do przetargu ogłoszonego w 2005 roku na łączną dostawę 75 sztuk autobusów nie wprowadzono zasadniczych zmian. Zgodnie z obecnie obowiązującymi wymogami autobusy mają posiadać silniki spełniające normę czystości spalin na poziomie co najmniej EURO 4 oraz minimalną moc silnika 125 kW. Podobnie jak w poprzednim przetargu określona została minimalna ilość 40 miejsc siedzących oraz jedno przewidziane dla wózka inwalidzkiego. Zamawiający dopuścił możliwość przewożenia wózka po zdemontowaniu kilku miejsc siedzących. W przestrzeni pasażerskiej mają być zamontowane półki na bagaż podręczny. Takie rozwiązanie zostało wprowadzone po raz pierwszy w 2005 roku. Wcześniej takie rozwiązanie nie było dopuszczane, jednak po uwagach eksploatujących, którzy wykorzystują gimbusy również do obsługi wycieczek szkolnych zarówno w roku szkolnym zarówno w roku szkolnym jak i podczas wakacji i ferii zimowych.
najlepiej_sprzedajacy_sie_gimbul_w_polsce__autosan_a0909ll_760drugi_najlepiej_sprzedajacy_sie_gimbul_w_polsce__jelcz_l0909ml_760
Dostawa wszystkich autobusów ma być zakończona do 12 tygodni od podpisania umowy. Jest to minimalnie dłuższy termin od poprzedniego z 2005 roku, gdyż został wydłużony o 2 tygodnie. Patrząc realnie nie jest to długi termin na wyprodukowanie takiej ilości autobusów, jednak z uwagi na swego rodzaju zastój w segmencie autobusów międzymiastowych na rynku polskim od początku 2007 roku producenci, którzy wygrają poszczególne transze zamówienia będą mieli trochę pracy. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie całkowita cena brutto dostawy. Patrząc realnie, największe szanse na zdobycie zamówień mają krajowi producenci, którzy od lat produkują gimbusy dla MEN-u, tj. Autosan i Jelcz. Niewykluczone, że jakąś cześć tego „tortu”uda się zdobyć Solbusowi lub Kapenie. Jednak to zadanie nie będzie łatwe. Z całą pewnością dostawa takiej ilości autobusów będzie swego rodzaju zastrzykiem dla wielu gmin, jednak patrząc z perspektywy konieczności stosowania dodatkowo czynnika Ad-Blue może utrudnić eksploatację nowoczesnych autobusów.