Baterie słoneczne na lubelskim Mercedesie
Po ulicach Lublina jeździ już pierwszy autobus Mercedes-Benz Conecto LF wyposażony w panele fotowoltaiczne. Równolegle w podobny system baterii słonecznych jest wyposażany drugi, identyczny egzemplarz należący do MPK Lublin. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostanie zmniejszone obciążenie alternatorów w pojazdach, co z kolei przełoży się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję szkodliwych gazów. Co ciekawe – energia z baterii słonecznych ma wspomagać zasilanie pojazdów niezależnie od pogody. Najnowsza inwestycja lubelskie przewoźnika to efekt 2-letniego projektu pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”, realizowanego wspólnie przez MPK i Politechniką Lubelską. Został on dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i znalazł się na liście pięciu najlepszych wniosków konkursowych w dziedzinie „mechanika, transport”. Jego realizacja przyczyni się do zmniejszenia obciążenia alternatorów w autobusach prowadząc do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa jak i zagrożeń ekologicznych. Według wyliczeń twórcy pomysłu, prof. Mirosława Wendekera z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, ogniwa będą w stanie pokryć od 15 do 25% zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Szacuje się, że w ciągu roku autobus z takimi ogniwami zużyje od 4,5 do 5% mniej paliwa, co da w ciągu roku ok. 10 tys. zł oszczędności na jednym pojeździe. Obecnie prowadzone są pomiary w tym zakresie. Z kolei całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł pochodzić będzie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.