Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Barcelona zamawia 210 autobusów. Ponad połowa przyjedzie z Polski

infobus
24.09.2021 06:00
W ostatnich tygodniach spółka Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) rozstrzygnęła wszystkie przetargi na zakup łącznie 210 szt. elektrycznych i hybrydowych autobusów.

Pierwsze pojazdy z tego zamówienia mają trafić do Barcelony jeszcze w 2022 r. To największa od 15 lat odnowa flota realizowana przez TMB. Kontrakty na nowy tabor trafiły do pięciu producentów, z czego dwóch zrealizuje je w oparciu o fabryki zlokalizowane w Polsce.

Elektryki i hybrydy

210 nowych pojazdów, które zostaną przekazane Barcelonie w latach 2022-2024 (z czego w przyszłym roku aż 166 egzemplarzy) to:

  • 78 szt. elektrobusów,
  • 108 szt. hybryd CNG
  • 24 szt. dwupiętrowych hybryd do obsługi turystycznych linii.

Całkowita wartość inwestycji to 112,5 miliona euro. Nowe autobusy zostały zamówione u pięciu producentów, w tym:

  • 49 szt. elektrobusów klasy MAXI (12 metrów) przystosowanych do nocnego ładowania w zajezdni dostarczy BYD (25) i Solaris (24), który swoje pojazdy wyprodukuje w fabryce w Bolechowie. Wartość obu zamówień to 29,64 milionów euro.
  • 29 szt. przegubowych elektrobusów klasy MEGA (18 metrów) dostarczy Irizar. Wartość tego zamówienia to 26,14 mln euro. Pojazdy te zelektryfikują linie H12 i V15.
  • 108 szt. autobusów hybrydowych CNG (23 standardowych i 85 przegubowych) powstanie w zakładzie MAN Bus Starachowice. Wartość tego zamówienia to 43,84 mln euro. 
  • 24 szt. dwupiętrowe pojazdy hybrydowe (diesel - elektryk) do obsługi ruchu turystycznego na terenie Barcelonie (sightseeing) dostarczy Volvo, aczkolwiek najpewniej będą to pojazdy z nadwoziami Ayats lub UNVI na platformach Volvo, z których 14 szt. zostanie włączonych w 2022, a 10 szt.  - w 2023-24. Wartość tego kontraktu to 12,78 mln euro.
Ecobus 596x330
Ecobus 596x330

Barcelońskie cele

Te wszystkie zamówienia są częścią strategicznego planu TMB 2050, który ma na celu ekologiczną odnowę floty autobusów miejskich w Barcelonie w latach 2022-2025. Przewiduje on, że do końca 2024 r. tabor ma składać się wyłącznie z pojazdów elektrycznych, hybrydowych i na sprężony gaz ziemny.

Dodajmy, że w 2022 r. do stolicy Katalonii ma dotrzeć jeszcze osiem pierwszych autobusów wodorowych od Caetano. Tym samym w przyszłym roku flota TMB powiększy się o 174 nowe autobusy.

Ecobus 596x330
Ecobus 596x330