Barcelona z pierwszym autobusem wodorowym. Od Toyota-CaetanoBus
W grudniu firma transports metropolitans de Barcelona (TMB) odebrała pierwszy wodorowy autobus, wyprodukowany przez duet - CaetanoBus i Toyotę.
Równolegle w Barcelonie swoją działalność rozpoczęła pierwsza hiszpańska, ogólnodostępna stacja tankowania zielonego wodoru, którą uruchomiła firma Iberdrola.
pierwszy z ośmiu
Przekazany autobus - Caetano H2 City Gold LHD - to pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliowe zasilane wodorem. Teraz debiutant przejdzie zwykły proces rejestracyjny i wraz z początkiem 2022 r. wejdzie na regularne linie.
Zgodnie z planem, innowacyjne autobusy TMB będą zasilane zielonym wodorem (w ilości około 20 kilogramów dziennie na pojazd). Stacja tankowania firmy Iberdrola (zbudowa dzięki dotacji z programu „Łącząc Europę dla Transportu”) znajduje się w pobliżu zajezdni i została ukończona w niespełna rok. Punkt jest ogólnie dostępny i oprócz autobusów TMB będzie również zasilał inne wodorowe pojazdy.
Laia Bonet, prezes TMB, określiła zbliżający się start projektu autobusu wodorowego jako „kamień milowy dla firmy, Barcelony i całego obszaru metropolitalnego.
-„W naszym planie strategicznym TMB 2025 szukamy takich właśnie rozwiązań, dlatego w nadchodzących latach będziemy zwiększać liczbę autobusów wodorowych i ogólnie nasze zaangażowanie w zieloną energię – powiedział szefowa TMB.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Dodajmy, że zakup przez TMB floty zasilanej zielonym wodorem wsparty został przez unijny program JIVE 2, promujący pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi.
Trochę techniki
Pierwszy barceloński autobus wodorowy to standardowy autobus o długości 12 metrów, z lekką, trzydrzwiową aluminiową karoserią. System wodorowy składa się z ogniwa paliwowego Toyoty o mocy znamionowej 60 kW oraz pięciu zbiorników na wodór typu 4 o łącznej pojemności 37,5 kg H2. Silnik trakcyjny Siemens zapewnia maksymalną moc 180 kW, a falownik napięcia ELFA 2 (również firmy Siemens), zarządza całą mocą silnika.
Uzupełnieniem systemu wodorowego są baterie trakcyjne, w technologii litowo-jonowej typu LTO, o łącznej pojemności 44 kWh, gdzie gromadzona jest energia generowana przez ogniwo paliwowe oraz energia powstająca podczas hamowania rekuperacyjnego.