Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Barcelona z pierwszym autobusem wodorowym. Od Toyota-CaetanoBus

infobus
03.01.2022 09:30
W grudniu firma transports metropolitans de Barcelona (TMB) odebrała pierwszy wodorowy autobus, wyprodukowany przez duet - CaetanoBus i Toyotę.

Równolegle w Barcelonie swoją działalność rozpoczęła pierwsza hiszpańska, ogólnodostępna stacja tankowania zielonego wodoru, którą uruchomiła firma Iberdrola.

pierwszy z ośmiu

Przekazany autobus - Caetano H2 City Gold LHD - to pierwszy z ośmiu zamówionych autobusów na ogniwa paliowe zasilane wodorem. Teraz debiutant przejdzie zwykły proces rejestracyjny i wraz z początkiem 2022 r. wejdzie na regularne linie.

Zgodnie z planem, innowacyjne autobusy TMB będą zasilane zielonym wodorem (w ilości około 20 kilogramów dziennie na pojazd). Stacja tankowania firmy Iberdrola (zbudowa dzięki dotacji z programu „Łącząc Europę dla Transportu”) znajduje się w pobliżu zajezdni i została ukończona w niespełna rok. Punkt jest ogólnie dostępny i oprócz autobusów TMB będzie również zasilał inne wodorowe pojazdy.

Laia Bonet, prezes TMB, określiła zbliżający się start projektu autobusu wodorowego jako „kamień milowy dla firmy, Barcelony i całego obszaru metropolitalnego.

-„W naszym planie strategicznym TMB 2025 szukamy takich właśnie rozwiązań, dlatego w nadchodzących latach będziemy zwiększać liczbę autobusów wodorowych i ogólnie nasze zaangażowanie w zieloną energię – powiedział szefowa TMB.

Dodajmy, że zakup przez TMB floty zasilanej zielonym wodorem wsparty został przez unijny program JIVE 2, promujący pojazdy zasilane ogniwami paliwowymi.

269821040 10158838036283721 7952175313147203060 N 1
269821040 10158838036283721 7952175313147203060 N 2

Trochę techniki

Pierwszy barceloński autobus wodorowy to standardowy autobus o długości 12 metrów, z lekką, trzydrzwiową aluminiową karoserią. System wodorowy składa się z ogniwa paliwowego Toyoty o mocy znamionowej 60 kW oraz pięciu zbiorników na wodór typu 4 o łącznej pojemności 37,5 kg H2. Silnik trakcyjny Siemens zapewnia maksymalną moc 180 kW, a falownik napięcia ELFA 2 (również firmy Siemens), zarządza całą mocą silnika.

Uzupełnieniem systemu wodorowego są baterie trakcyjne, w technologii litowo-jonowej typu LTO, o łącznej pojemności 44 kWh, gdzie gromadzona jest energia generowana przez ogniwo paliwowe oraz energia powstająca podczas hamowania rekuperacyjnego.