Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Barcelona na największych zakupach elektrobusów. Z opcją

infobus
08.04.2022 08:00

6 kwietnia spółka Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ogłosiła swoje największe jak do tej pory jednorazowe zamówienie na zakup autobusów elektrycznych.

To kontrakt na przynajmniej 65 e-busów, które w 2023 r. zastąpią wysłużone pojazdy z silnikami diesla.

Cel: dekarbonizacja

Zgodnie z celem Barcelony, jakim jest dekarbonizacja i zrównoważony rozwój mobilności, TMB do końca 2023 r. chce mieć w swojej flocie do 200 szt. elektrobusów i pojazdów na wodorowe ogniwa paliwowe.

-„To największy zakup pojazdów elektrycznych do transportu publicznego w rejonie Barcelony i ważny krok w przyjęciu zielonej energii do mobilności” – powiedziała prezeska TMB, Laia Bonet.

Przetarg – ogłoszony po podpisaniu umowy przewozowej z Autoritat del Transport Metropolità (ATM) – obejmuje w podstawie dostawę 65 sztuk 100% elektrycznych i bezemisyjnych pojazdów z opcją zwiększenia zamówienia do 83 w zależności od dostępnych dotacji.

Zamówienie podzielone jest na trzy części:

  • dwie z nich dotyczą zakup elektrobusów klasy MAXI (12 m) z ładowaniem poprzez pantograf z opcją rozszerzenia zamówienia do 63 szt.
  • trzecie zadanie obejmuje dostawę 20 jednostek przegubowych klasy MEGA (18 m) także z ładowaniem poprzez pantograf.

W specyfikacji przetargowej określono, że pojazdy będą musiały zostać dostarczone między kwietniem a wrześniem 2023 r. Podstawowy budżet przetargu wynosi 58,3 mln euro.

200 elektrobusów

Obecnie flota TMB obejmuje 30 szt. w pełni elektrycznych autobusów marek Irizar i Solaris. Wszystkie są przegubowe i z szybkim ładowaniem przez pantograf. Od lata 2021 roku można je spotkać na w pełni elektrycznej linii H16.

Kolejnym krokiem do osiągnięcia planu 200 e-busów w 2023 r. będzie elektryfikacja dwóch tras: H12 i V15, dla których TMB osobno zakontraktowało dostawę kolejnych 29 autobusów elektrycznych klasy MEGA.

Do tego w produkcji znajduje się 49 standardowych elektrobusów tylko z funkcją nocnego ładowania, aby szybko wprowadzić je linie bez konieczności instalowania infrastruktury do ich ładowania na mieście.

Oprócz elektrobusów, Barcelona odbiera właśnie osiem pojazdów (marki CaetanoBus/Toyota) na ogniwa paliwowe zasilane wodorem..